Trafikregler på motorväg

Rally_KAlle

kör så det ryker!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
PakisTan
Hoj
En snabb jävel
RDJoel skrev:
Körde upp igår och tyvärr misslyckades jag ta lappen.
Anledningen var att jag körde för sakta på motorvägen. :rodnar :crash

Jag trodde det var 90 km/h och körde följaktligen strax under 90. Men enligt kontrollanten var det 110 km/h och jag blev därför underkänd. Började fundera lite igår kväll om och hur jag kunde missa 110-skylten. Så jag åkte dit o scoutade lite och kom fram till det inte fanns någon skylt alls. Bara skyltar som visar att motorväg börjar.

Jag kollade genom trafikregler på internet och letade i min teoribok, men jag hittade inget som säger att det är 110 km/h automatiskt bara för att det är motorväg.

För ni som känner till vägen är det E18 vid Barkarby i riktning mot Enköping. Fram till Hjulsta-korset är det ju 70-väg, efter blir det motorväg men det finns inga skyltar som anger hur fort man får köra på motorvägen.

Stämmer det att om det bara finns motorvägsskyltar, så innebär det att hastigheten är 110 km/h?

/Joel
:squid

MEN! ... hehe du skulle ju ha sagt som det var!!!! ... "min lilla 350 går inte fortare :slicka
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Körde du upp privat? Annars är det rätt kasst av läraren att inte berätta om de nya reglerna.

Från hjulsta och mot jakan har det så länge jag kan minnas alltid varit 110 och från jakobsberg (eller snarare veddesta-påfarten) mot hjulsta alltid 90 för att senare bli 70 innan korsningen. Rätt så logiskt eftersom trafiken alltid korkar igen där på morgnarna. Och det är som Chribba skrev alltid någon som puttrar fram i 70 från hjulsta fram till 110 skylten vid jakan.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
I tätbebyggt område sitter det ju bara skyltar att det är tätbebyggt område nuförtiden. Alla 50 skyltar där är alltså också borta. Står det inget så är det ju 50 i tätbebyggt, 70 på andra vägar och 110 km/h på motorväg.

- Johan

RDJoel skrev:
Körde upp igår och tyvärr misslyckades jag ta lappen.
Anledningen var att jag körde för sakta på motorvägen. :rodnar :crash

Jag trodde det var 90 km/h och körde följaktligen strax under 90. Men enligt kontrollanten var det 110 km/h och jag blev därför underkänd. Började fundera lite igår kväll om och hur jag kunde missa 110-skylten. Så jag åkte dit o scoutade lite och kom fram till det inte fanns någon skylt alls. Bara skyltar som visar att motorväg börjar.

Jag kollade genom trafikregler på internet och letade i min teoribok, men jag hittade inget som säger att det är 110 km/h automatiskt bara för att det är motorväg.

För ni som känner till vägen är det E18 vid Barkarby i riktning mot Enköping. Fram till Hjulsta-korset är det ju 70-väg, efter blir det motorväg men det finns inga skyltar som anger hur fort man får köra på motorvägen.

Stämmer det att om det bara finns motorvägsskyltar, så innebär det att hastigheten är 110 km/h?

/Joel
:squid
 

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Spinky Spendrup skrev:
Körde du upp privat? Annars är det rätt kasst av läraren att inte berätta om de nya reglerna.

Nää, jag körde upp via bilskolan...
Har faktiskt bara kört på motorväg en gång i skolan o då kom det inte på tal. Teorin gjorde jag ju själv så de kanske tog för givet att jag lärt mig det då. Hur som helst så har skolan körkortsgaranti så jag får gratis lektioner o gratis uppkörning tills jag klarar lappen. :tummenupp
Fast VV måste jag pröjsa en gång till. :whip


MEN! ... hehe du skulle ju ha sagt som det var!!!! ... "min lilla 350 går inte fortare

Ehum.. :fakta
RD350 -83
0-100 km/h: 5.1 s
Max speed: 175 km/h :crash :rock
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag har klarat mig från böter just för att det vid påfarten från Nacka Strand in mot city bara satt en motorvägsskyllt. Det står en 90-skylt ca 200 m före påfarten, men den passerar ju inte jag. Så jag dammade på. Nästa skyllt står i Kaffebacken.

Men då hade farbror blå redan stoppat mig. Efter den incidenten tog det 2 dagar innan 90-skyltarna var uppe.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Måste bara fråga en sak. Om: "1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma." Faller inte en som kör i 90 in där? Jag har fått lära mig att man inte får köra "onödigt" sakta vare sig det är 30 eller 110... Jag tycker han som kuggadse dig hade FEL FEL FEL..... Men vad vet jag...


Nästa gång sitter den!!! :tummenupp
 

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Järfälla/Viksjö
Hoj
Ducati 1000SS -06
hm.. jag trodde att om det inte fanns skyltar, så betyde det att det e fri fart förbi Jakan... ;)
Det brukar jag alltid tilllämpa där..
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Detta betyder bara att ditt fordon måste vara konstruerat för att gå fortare än 90. Du kör inte olagligt på något sätt om du kör i 90 på motorväg heller. Du får alltså INTE köra moped eller traktor eller andra LGF fordon på motorväg.

Läraren tyckte nog bara att det var olämpligt att ge dig körkort eftersom du kanske inte visste alla trafikregler etc.

P-son skrev:
Måste bara fråga en sak. Om: "1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma." Faller inte en som kör i 90 in där? Jag har fått lära mig att man inte får köra "onödigt" sakta vare sig det är 30 eller 110... Jag tycker han som kuggadse dig hade FEL FEL FEL..... Men vad vet jag...


Nästa gång sitter den!!! :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top