Trafikregler vid kollektivkörfält och avfart.

SpdZone

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2013
Tänk att man ligger i högerfil och har kollektivkörfält till höger om sig. Vid nästa avfart ska man svänga av. Kollektivkörfältet slutar precis innan avfarten och börjar igen direkt efter avfarten men bussen ligger kvar i samma "fil" och korsar altså avfarten.

Vem ska väja för vem?

Har googlat samt frågat många människor med körkort. Ingen vet svaret.

Inga chansningar tack

Intressant. Det hade varit kul att se vägmarkeringarna vid den här avfarten. Du skriver att kollektivkörfältet tar slut strax innan avfarten, hur är det markerat? Finns det ingen markering så måste ju du lämna företräde eftersom du byter körfält även om du skall svänga in på avfarten.

Menar du att du ska svänga höger, dvs korsa bussens färdväg? Då är utgångsläget att du ligger risigt till enligt trafikförordningen 3 kap. 43§

Exakt men ponera nu att bussfilen verkligen "tar slut" innan avfarten med en helstreckad linje, då blir läget lite knivigare.

Du som korsarbkörfältet måsta väja. Annars sitter det en väjningspliktsskyllt med tilläggsskyllt om att den bara gäller kolektivkörfältet vid på/avfarten.

Blir precis som vilket filbyte som helst om nu inte annat anges, om man har bussen bredvid har den företräde och man bör lägga sig bakom, men är bussen bakom är det upp till bussen att anpassa farten.

Streckade linjen är enbart en markering att det reserverade fältet blir en vanlig fil.

Men som alltid oavsett vem som har förkörsrätt ska man visa hänsyn och inte göra som stockholmarna brukar kunna göra (snabbt in alldeles framför, pallnit och knappt styrfart för att klara avfarten) ;)

Last edited:
Jag menar ingen speciellt avfart utan generellt där kollektivkörfält finns.
Såvitt jag vet är det samma överallt, dvs kollektivkörfältet slutar precis innan avfart och börjar strax efter igen.
Trodde bussar/taxis som visstas där ska köra ut i vanliga filen när kollektivfilen slutar vid avfart för att svänga in igen när den börjar. Så är alltså inte fallet.

För nån som inte vanligtvis kör i stockholm kan detta bli farligt kan man säga :P Jag har vid avfart bara blinkat och svängt och aldrig förväntat mig att en taxi ska komma i 130 blås från höger.

Vad händer då om det t.ex. ligger 7 bussar i rad i kollektivkörfältet? Då måste jag bromsa till stillastående mitt på motorväg för att släppa förbi dessa? Känns väldigt säkert.

En kollega med förflutet som busschaufför hävdar att de i kollektivkörfältet har väjningsplikt. Han använder dylik avfart dagligen (vid Järva krog, E4S) och kör efter detta. Ännu inga problem med yrkestrafiken men en å annan som genar i bussfilen har fått nita ordentligt. Om denna info är korrekt vet jag ej.

Nu börjar det bli riktigt intressant, det motsäger ju precis allt vi har kommit fram till hitills. Jag gillar det :banana

Jag menar ingen speciellt avfart utan generellt där kollektivkörfält finns.
Såvitt jag vet är det samma överallt, dvs kollektivkörfältet slutar precis innan avfart och börjar strax efter igen.
Trodde bussar/taxis som visstas där ska köra ut i vanliga filen när kollektivfilen slutar vid avfart för att svänga in igen när den börjar. Så är alltså inte fallet.

För nån som inte vanligtvis kör i stockholm kan detta bli farligt kan man säga :P Jag har vid avfart bara blinkat och svängt och aldrig förväntat mig att en taxi ska komma i 130 blås från höger.

Vad händer då om det t.ex. ligger 7 bussar i rad i kollektivkörfältet? Då måste jag bromsa till stillastående mitt på motorväg för att släppa förbi dessa? Känns väldigt säkert.

Jag gör då ngt som är väldigt ovanligt idag. Jag fortsätter till nästa avfart.

För övrigt så avslutas ju bussfilen med en sneddragen streckad linje säg 100 meter (?) innan avfarten. Så tanken måste ju vara att from detta avslut, så gäller de vanliga reglerna vid filbyte. Markerar man redan inna detta avslut, men blinkers, att man avser filbyta åt höger. Så har ju den filbytande resp buss/taxi en del tid att samverka.

Last edited:
Jag gör då ngt som är väldigt ovanligt idag. Jag fortsätter till nästa avfart.

För övrigt så avslutas ju bussfilen med en sneddragen streckad linje säg 100 meter (?) innan avfarten. Så tanken måste ju vara att from detta avslut, så gäller de vanliga reglerna vid filbyte. Markerar man redan inna detta avslut, men blinkers, att man avser filbyta åt höger. Så har ju den filbytande resp buss/taxi en del tid att samverka.

Äntligen en vettig medtrafikant. Blir tokig på alla som tex glömt bort vart dom ska av och klipper två körfält så att alla andra måste panikbromsa. Eller folk inne i stan som kör den klassiska vänstersväng från höger fil istället för att fortsätta rakt fram och sedan köra tillbaka.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick