Trafiksäkerhet-----Försäkring??

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det hela är en Trafiksäkerhetsfråga....inte en premiefråga.
Har tidigare skrivit en del inlägg och svarat på inlägg här på forumet, men den här tråden tar priset!

OM inte skadekostnaderna sjunker i Klass 7......så kommer inget bolag att försäkra klass7 hojar..och vad gör vi med dom då...?
Änvänder dom som konstverk i garaget!

Det är de facto så att några bolag försäkrar inte R1:er, Blade-00, och liknande, Trygg-Hansa har höjt med c:a 40% och det beror enbart på skadorna...tro inget annat!

Trygg-Hansa hade i fjol 10st Helskador....som dom beräknar kommer att kosta minst 1mille styck!...= 10milj.
Men vad värre är....detta betyder 10st fd. sporthojskillar i sina bästa år som sitter i rullstol!

DET ÄR SKRÄMMANDE!!

Att då se MrX...eller vad han nu kallar sig, göra sin vansinnesresa mellan Stockholn - Uppsala och dessutom sälja video och inspirera ett antal testotsteron stinna ynglingar som tror att "mig händer det aldrig nått" att försöka göra om det......får mig att må illa!

Det som händer just nu på hoj/försäkringsfronten....är att klass 7 hojar är i det närmaste osäljbara......nu är det Motard som gäller...Offroadförsäkringen är ju billig..!! Så nu samlas "Stålmännen" runt det "vattenhålet"......vad händer nästa säsong......?
Ingen som kan gissa.....?
Ska ge er en liten ledtråd........om många hojar skrotas och många grabbar hamnar i rullstol......vad brukar hända med försäkringspremien....?

Vad vi alla måste inse.....alla klarar inte av att åka R1:a....!!
Det krävs mycket lång träning för att klara av att hantera en sån hoj.........och MASSOR av självinsikt, omdöme, sunt förnuft, och "jag vill inte sitta i rullstol" tankar.

Det går inta att använda allmän väg som "Racetrack"........det är bara att inse....."Men jag kan inte hjälpa att han svängde ut framför mig"....nää, men du kan förutse det....och hantera det...om du har erfarenheten.

Åter igen......DET HANDLAR OM ETT TRAFIKSÄKERHETSPROBLEM.....Vi håller på att se till att klass 7 hojar inte finns om några år.......och det är kanske lika bra....fler skulle definitivt slippa rullstolen som sitt nästa fordon om det blev så!

Kör försiktigt i sommar........"Barn är mjuka....bilar är hårda" gäller också för Barn som är äldre.....

Kent W

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
höjd självrisk

Varför skulle inte självrisken kunna öka per krasch under en 5 årsperiod?
typ med dubbelt eller nått
Exempelvis 5000kr första, 10000kr andra, 20000kr tredje
Detsamma skulle gälla för stöld

Åker själv GSXR1000 med TURBO som jag haft i 2 år före den andra "plastraketer" började -92 med landsvägare och som många andra krachade jag först året, men sen har jag hållt mig på minst ett hjul.

Har en bekant som kraschade (löste in hojen alla gånger) 3 gånger förra året.....hmmmm....skall jag betala för att han inte kan ha hjulen i marken?

Plus att man hört om de som kraschar och tar ut hojen på stöld försäkringen, billigare själv risk, och kanske bara självrisk.....

Jag har mina hojar inlåsta plus att då jag har R1000 hemma (bor i hyreshus) har jag ett "spyball" larm som ger självrisks eliminering och kostar under 4000kr
Vet man att det finns risk att någon tar ens ögonsten så gör man väl något åt det......dvs högre självrisk där med (måste ju vara lika hög som vagnsskadan annars kommer det att bli ännu mer försäkringsbedrägerier), eller larm

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
vilket bolag ger självriskeliminering om man har larm?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Re: höjd självrisk

borggren skrev:
Varför skulle inte självrisken kunna öka per krasch under en 5 årsperiod?
typ med dubbelt eller nått
Exempelvis 5000kr första, 10000kr andra, 20000kr tredje
Detsamma skulle gälla för stöld

10000 första gången, 100000 andra och enbart trafik tredje gången under en 10 års period tycker jag låter bättre!...min självrisk ligger redan på 10000:- och ändå har jag aldrig krachat.

Håller för övrigt med trådskaparen till 100% :tummenupp
Håll er på hjulen nu! jag vill kanske också kunna få möjligheten att köra klass7 hojj när jag pluggat fördigt :fakta

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
självrisks eliminering

Jag har trygghansa och de ger det i allafall
Och det är "bara" SPYBALL som ger eliminerig även om det finns andra larm som är godkända
Mitt funkar kanon, köper det färdigt med kabelsats till "din" hoj
Någon försökte sno min R1000 förra sommaren men misslyckades, efter det ringde jag runt och kollade

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati