Trafiksäkerhet i olika länder - Statistik från FN.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
http://www.guardian.co.uk/global-development/poverty-matters/2011/may/11/most-dangerous-roads

Lite bra statistik för oss resande hojåkare att kolla lite på innan avresa kanske.... Man inser ju hur bra vi i Sverige faktiskt är och hur långt vi kommet vad det gäller trafiksäkerhet. Liberia verkar inte rapportera trafikolyckor över huvudet taget så skillnaden mellan rapporterade dödsolyckor och uppskattade dödsolyckor blir ju löjligt stor och många andra länder rapporterar ett litet fåtal olyckor men det sker bevisligen väldigt många fler. Sverige ligger väldigt bra till och har samma antal anmälda som rapporterade dödsolyckor och det känns ju bra. Iran, dit vi ska nu i sommar på hojarna om allt går vägen, ligger å andra sidan i den andra änden av skalan och det känns ju lite mindre bra....... :eek: Ryssland har mycket bättre olycksstatistik än Iran men jag hoppas VERKLIGEN inte att trafiksituationen i Iran är otroligt mycket värre än den runt Moskva. Då kan det bli lite jobbigt...... :va

Hur som, hittade länken och kände att den kanske är bra att veta om när man planerar sina rutter.....

//J
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har hört att man i många arabiska länder får betala för sjukvården om man "räddar" någon från en olycka?
Därför åker folk bara förbi, om det är en skröna så välkomna att dementera, samma gäller väl Kina (om ni mins den lilla flickan som blev överkörd flera gånger och låg på en väg med ett 100tal som passerade utan att bry sig på video).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Har hört att man i många arabiska länder får betala för sjukvården om man "räddar" någon från en olycka?
Därför åker folk bara förbi, om det är en skröna så välkomna att dementera, samma gäller väl Kina (om ni mins den lilla flickan som blev överkörd flera gånger och låg på en väg med ett 100tal som passerade utan att bry sig på video).

Det där är en rejäl skröna som det inte finns någon som helst sanning i.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Förvånad att Montenegro kom så högt (drygt 20), åkt mycket där utan att alls reagera på trafiken, Colombia däremot var ca.12 och där upplevde man verkligen att trafiken var "livsfarlig" bitvis: Att Kenya ligger så högt (34) beror nog på att det dör väldigt många i enstaka olyckor, när en liten överlastad minibuss ramlar över ett stup så är det ofta 25-30 döda direkt. Rumänien hade knappt 13 dvs ungefär dubbelt så mycket som Sverige och jag upplever nog olycksrisken som mer än dubbel där. Tycker ändå man klarar sig hyfsat med hoj eftersom man oftast åker på mindre trafikerade vägar. Det jag upplever som mest otäckt är lastbilar som bara skiter i att de kommer en motorcykel utan bara kör/svänger/kör om etc... Det är bara att försöka komma ur vägen med hojen bäst man kan.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det där är en rejäl skröna som det inte finns någon som helst sanning i.

Angående Kina skrevs det här, Saudi fick en kvinnlig bekant det rådet när hon bodde där ett tag.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Angående Kina skrevs det här, Saudi fick en kvinnlig bekant det rådet när hon bodde där ett tag.

Det där är en missuppfattning och en väldigt tråkig sådan. I många provinser i Kina så måste den som orsakat olyckan betala sjukvårdskostnader som uppkommer i och med olyckan och underhåll under många års tid om den som blivit påkörd hamnat i rullstol eller på något annat sätt fått skador för livet. Detta har gjort att en del/dom flesta förövare inte stannar och hjälper till utan ibland till och med kör över personen igen för att det blir mycket billigare om personen dör än om han/hon blir rejält skadad och/eller invalidiserad. Det kan säkert vara så att en förövare anklagat andra som varit i närheten för att ha orsakat en olycka för att själv komma undan och att det skapat problem för folk som hjälpt till vid tillfällen men att det finns en lag som säger att man som vänlig samarit åker på att betala sjukvårdskostnader för den man hjälper vid en olycka, det stämmer inte.

Det är ju lite pga sådana här saker som det är så viktigt med reseförsäkringar. OM man nu råkar orsaka en olycka så kan det bli rackarns dyrt om man inte har någon vettig reseförsäkring. Sen finns det en liten baksida på det här med västerlänningar på resa, försäkringar etc och det är ibland att lokalbefolkningen kan riskera en hel del för att krocka med en för dom vet att det kan handla om ganska mycket pengar till deras fördel. Jag vart i Indonesien för ca 15 år sedan och där blev vi avrådda att hyra bil och köra själva för lokalbefolkningen krockar med en om dom ser att det är en västerlänning bakom rodret. Och dom är rackarns snabba med att lova polisen som tar upp anmälan mutor så helt plötsligt uppkommer den situationen att en olycka alltid är turistens fel där även polisen kan resonera som så att hade turisten inte varit där så hade olyckan aldrig hänt och det oavsett vem som gjort vad..... Just det är jag nog inte direkt orolig för i Iran/Irak och andra länder i den regionen dock. Framförallt inte om man kör hoj. Sambon har bott i arabvärlden i flera år förr om åren. Ska bli roligt att åka dit. Men trafiken i sig skrämmer mig lite. På samma sätt som att den skrämde mig på några ställen i Ryssland.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top