Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mc-Krille skrev:2223515Finns det någon Mc-lärarkollega som kan dela med sig av sina erfarenheter med abs?
Tjena KlotErik (hoppas du inte klotar för ofta), Vad jag undrar främst är när du gjorde bromsövningar, fick du bromsa så hårt att abs-bromsen aktiverades eller skulle du bromsa näst intill att abs-bromsen "gick igång"?KlotErik skrev:2223547Är visserligen inte Mc-lärare men, på trafikskolan jag gick på för A-behörighet ( Dalens trafikskola i sthlm ) så övningskörde jag med en BMW r850r med ABS och det var inga problem med VV att köra upp med densamma![]()
![]()
Jag fick främst lära mig att nypa bromsen så hårt som möjlig precis innan ABSen aktiverades, men fick även lära mej att bromsa mha. ABS. Mitt stora problem var att jag alltid löste ut ABSen på bakhjulet i början vid bromsprovenMc-Krille skrev:2223570Tjena KlotErik (hoppas du inte klotar för ofta), Vad jag undrar främst är när du gjorde bromsövningar, fick du bromsa så hårt att abs-bromsen aktiverades eller skulle du bromsa näst intill att abs-bromsen "gick igång"?
silvr skrev:2223606Hej lånar tråden lite...
ABS går det och få upp bakhjulet i luften om man nitar fullt eller håller det sig snällt med båda hjulen i baken iaf?
ABS går det och få upp bakhjulet i luften om man nitar fullt eller håller det sig snällt med båda hjulen i baken iaf?
Yellow75 skrev:2223603Tjena kollega.Det här med ABS kan man dividera med hur mycket som helst.Men jag själv har märkt att elever som bara får bromsa med ABS bromsar på trafikskolan bromsar ofta sämre än elever som inte har kört med ABS.
Logiskt?Ja..Den där känslan som infinner sig när man bromsar med rätt teknik,den finns inte med ABS på samma sätt.
Tänk själv..Eleven får höra av läraren..TA I ALLT VAD DU KAN när du bromsar.Ingenting om att blicken ska va långt fram,pressa benen mot tanken osv.Visst,eleven stannar på ett visst antal meter.(Inte kortare)Vad händer sen när eleven köper en mc som inte har ABS?(tanken har nog slagit dig)....skrik..tjut i asfalten...vurpa.
Men det här är mina erfarenheter,det finns säkert många andra som tycker att ABS är det bästa.Men gör lite egna tester själv,både på grus och asfalt torrt eller regn så kan du själv avgöra vad som du tycker e bäst.
Mvh Yellow75
Yellow75 skrev:2223603Tjena kollega.Det här med ABS kan man dividera med hur mycket som helst.Men jag själv har märkt att elever som bara får bromsa med ABS bromsar på trafikskolan bromsar ofta sämre än elever som inte har kört med ABS.....
Mvh Yellow75
Mc-Krille skrev:2223515Funderar på mc med abs som övningsmc, finns det någon Mc-lärarkollega som kan dela med sig av sina erfarenheter med abs? bra eller dåligt?
Är det någon trafikskola som har den nya bmw´n F 800 S?
Mc-lärarn.
Eeeeh... Godmorgon, du...Mr Magsnus skrev:2223837Visst har du rätt i det du säger, men personligen skulle jag skita i det vid en uppkörning, där är målet att klara körprovet inte att vara duktig på att bromsa! Så om det blir lättare att klara uppkörningen med ABS så väljer man väl det!![]()
Mc-Krille skrev:2223515Funderar på mc med abs som övningsmc, finns det någon Mc-lärarkollega som kan dela med sig av sina erfarenheter med abs? bra eller dåligt?
Är det någon trafikskola som har den nya bmw´n F 800 S?
Mc-lärarn.
Two stroke man skrev:2227212Har du funderat på att byta ut manuella bilar till automatväxlade också?
N.Blomqvist skrev:2224374Eeeeh... Godmorgon, du...![]()
Varför tror du det heter körSKOLA?
Jo, för att man där ska utbilda sig inför olika situationer som kan inträffa i trafiken, som tex. en panikbromsning.
Målet när man har klarat uppkörningen är ju att man ska ha lärt sig grunderna i att kunna kontrollera en mc, så att man har ett körkort som bevis på att man då kan tänkas vara såpass "kunnig" att man klarar av att "övningsköra" på egen hand i trafiken.
Du pratar faktiskt lite i nattmössan, och du är nog en sådan där person som alla körskolelärare fruktar: Du tror du kan det du behöver kunna, det du inte kan tycker du inte att du behöver lära dig, och du vill köra upp nu på en gång, och får du inte det så är körskoleläraren dum i huvudet, och körskolan är bara skit...
Sorry... Men folk med din inställning klarar i alla fall jag mig utan ute på vägarna.
Åter till topic: Nej! En ansvarstagande körskola utbildar INTE på hojar med ABS.
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning