LOL, som ynglingarna säger nuförtiden.Eller så argumenterar vi utifrån den enklaste formen av grundläggande fysik,
Om jag befinner mig på vägen så kort tid som möjligt så minskar risken för en olycka. Låg hastighet ger lång tid på vägen. Hög hastighet ger kort tid på vägen. Ljusets hastighet ger noll tid på vägen. Överljushastighet ger negativ tid på vägen och leder således till föryngring.
För mig anledning nog att alltid hålla järnet.
Men sure thing, bomba förbi skolor du, du vill ju efter allt minska tiden du är i närheten av skolan. Samma sak vid vägarbeten och småvägar med rullgrus, Kör bara kör. Ingen minns en fegis!
Jo, gränsen kommer när vi börjar spruta dynga på stadshus/Rosenbad och demonstrerar etc. Skämt åsido, menar du att det inte ska satsas på att spara liv? Förstår inte sista meningen nämligenn.Med det argumentet finns det ingen bortre gräns för sänkta hastigheter och ökad övervakning. Om varje ny kontrollfunktion och varje sänkt hastighet kan spara ett liv till, vad innebär det i slutänden?
Införande av alkohollås på taxi/bussar/lastbilar är en enkel åtgärd.Tunga lastbilar är inblandade i 20% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det? Det är 100 döda om året. Alkohol orsakar 25% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det?
Allt handlar om fartkameror och övervakning, tyvärr...
Andra saker de föreslår från Trafikverket är bättre snöröjning och sandning, samt sopning.
Cykelhjälm, bättre gång/cykel/vägbanor, separera mötande trafik, fartkameror, hastighetsanpassning etc etc etc
Faktum är att Tyskland har lägre dödlighet i trafik jämfört med USA trots att Tyskland har Autobahn. Det säger ju att enbart hastighet i sig inte är nyckeln i frågan. Bättre förarutbildningar, bättre vägar, bättre bilpool, anpassad hastighet, bättre underhåll av vägar, separera olika former av trafikanter, regler kring alkohol och bilkörning, alkolås på bilar, ja listan kan göras lång på saker som kan göras för att minska dödligheten i trafiken.
Att bara tro att trafikverket sysslar med hastighet och skiter i allt annat är ju fel. Det är inte trafikverket som har uppdrag att kontrollera skicket på förarna, det är polisens uppgift med kontroller för flygande besiktning, alkoholblåsning, väga tunga fordon etc. Kan man inte skilja dessa saker från varandra har man ju inte greppat frågan alls.