Trafikverket: Omkomna i trafiken 2023

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Eller så argumenterar vi utifrån den enklaste formen av grundläggande fysik,

Om jag befinner mig på vägen så kort tid som möjligt så minskar risken för en olycka. Låg hastighet ger lång tid på vägen. Hög hastighet ger kort tid på vägen. Ljusets hastighet ger noll tid på vägen. Överljushastighet ger negativ tid på vägen och leder således till föryngring.

För mig anledning nog att alltid hålla järnet.
LOL, som ynglingarna säger nuförtiden.
Men sure thing, bomba förbi skolor du, du vill ju efter allt minska tiden du är i närheten av skolan. Samma sak vid vägarbeten och småvägar med rullgrus, Kör bara kör. Ingen minns en fegis!

Med det argumentet finns det ingen bortre gräns för sänkta hastigheter och ökad övervakning. Om varje ny kontrollfunktion och varje sänkt hastighet kan spara ett liv till, vad innebär det i slutänden?
Jo, gränsen kommer när vi börjar spruta dynga på stadshus/Rosenbad och demonstrerar etc. Skämt åsido, menar du att det inte ska satsas på att spara liv? Förstår inte sista meningen nämligenn.

Tunga lastbilar är inblandade i 20% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det? Det är 100 döda om året. Alkohol orsakar 25% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det?
Allt handlar om fartkameror och övervakning, tyvärr...
Införande av alkohollås på taxi/bussar/lastbilar är en enkel åtgärd.

Andra saker de föreslår från Trafikverket är bättre snöröjning och sandning, samt sopning.
Cykelhjälm, bättre gång/cykel/vägbanor, separera mötande trafik, fartkameror, hastighetsanpassning etc etc etc



Faktum är att Tyskland har lägre dödlighet i trafik jämfört med USA trots att Tyskland har Autobahn. Det säger ju att enbart hastighet i sig inte är nyckeln i frågan. Bättre förarutbildningar, bättre vägar, bättre bilpool, anpassad hastighet, bättre underhåll av vägar, separera olika former av trafikanter, regler kring alkohol och bilkörning, alkolås på bilar, ja listan kan göras lång på saker som kan göras för att minska dödligheten i trafiken.
Att bara tro att trafikverket sysslar med hastighet och skiter i allt annat är ju fel. Det är inte trafikverket som har uppdrag att kontrollera skicket på förarna, det är polisens uppgift med kontroller för flygande besiktning, alkoholblåsning, väga tunga fordon etc. Kan man inte skilja dessa saker från varandra har man ju inte greppat frågan alls.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att bara tro att trafikverket sysslar med hastighet och skiter i allt annat är ju fel. Det är inte trafikverket som har uppdrag att kontrollera skicket på förarna, det är polisens uppgift med kontroller för flygande besiktning, alkoholblåsning, väga tunga fordon etc. Kan man inte skilja dessa saker från varandra har man ju inte greppat frågan alls.



Men, när anslag omfördelas från Polisen och deras trafikövervakning till Trafikverket för att dom skall sätta upp fartkameror så slår det våldsamt fel.

Kom ihåg att vi skrotade Länstrafikgrupperna och slutade utbilda trafikpoliser under en lång tid - och det är det vi lider av nu.

När det var som värst så hette det att 'Trafikövervakning kan den vanliga ordningspolisen sköta i mån av tid.'
...för fartkameror gör samma jobb, dygnet runt. Ha ha ha!

Det kostar skjortan att först lägga ner, förskingra kompetens och utrustning - för att sedan försöka bygga upp det igen.

Samma kortsiktiga idiottanke som låg bakom avskaffandet av den allmänna värnplikten och skrotandet av vårt skalförsvar - ja, hela totalförsvarstanken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo, gränsen kommer när vi börjar spruta dynga på stadshus/Rosenbad och demonstrerar etc. Skämt åsido, menar du att det inte ska satsas på att spara liv? Förstår inte sista meningen nämligenn.
Allt vi gör medför risker, och någonstans måste vi dra gränsen. Till slut kommer varje liv som ska "sparas" att kosta tiotals miljoner. Om man sänker hastigheten till 30km/t på alla vägar, höjer bötesbeloppen för trafikbrott till en halv miljon, inför dödsstraff för rattfylla och tar bort alla parkeringsplatser så kommer någon ändå dö i trafiken. Vad blir då nästa steg?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du skriver att Nollvision ine bara syftar på död, utan färre skadade med 10% invaliditet. Dvs sista syftar ju på just vårdkonsumerande individer som också ska minskas? Eller vad exakt menar du här?

Yes box, slumpen avgör rätt mycket även för bilister, men chansen ökar för överlevnad om man försöker hindra att trafik från mötande körfält kommer på din sida, bra väglag, hastighet, inga grävlingar på vägen etc. Man kan bara försöka minska oddsen, men den kommer aldrig ner på noll, därav min kommentar om att nollvision bara är spel för gallerior. Det betyder dock inte att allt trafikverket gör enligt mig är skit, bara till för att jävlas med söndagsbilister etc, man måste ju vara lite neutral och inse att vissa saker faktiskt har haft en inverkan på ett positivt sätt.
Noll Vision uppnås med Noll döda och Noll skadade med mer än 10% bestående invaliditet. :fakta
Så om det sker massor med olyckor med massor med skadade men ingen av dem dör eller får bestående invaliditet då är Noll Vision.:fakta

Att sjukvården belastas av alla dessa trafikskadade har inte med Noll Vision att göra då den inte, som tidigare, handlar om att minska olyckor.

Aktiv säkerhet, att förhindra olyckor, ingår inte i Noll Vision. :fakta
Det genomgripande, och grunden, i Noll Vision, var när man konstaterade att det inte går att förhindra olyckor.:fakta
Däremot kan man förhindra att skadorna inte innebär död eller allvarlig skada.

För oss som tillbringar mer än en Tammer i sadeln gäller det att undvika olycka. Jag kan dö i låg hastighet men klara mig i högre, det handlar om slumpen, om något är ivägen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Allt vi gör medför risker, och någonstans måste vi dra gränsen. Till slut kommer varje liv som ska "sparas" att kosta tiotals miljoner. Om man sänker hastigheten till 30km/t på alla vägar, höjer bötesbeloppen för trafikbrott till en halv miljon, inför dödsstraff för rattfylla och tar bort alla parkeringsplatser så kommer någon ändå dö i trafiken. Vad blir då nästa steg?
Man kan göra som i bilens ungdom och lagstifta att någon måste gå före med en röd flagga och varna! :tummenupp
Det positiva är att polisen, som då, kan springa ifatt de som kör för fort!:tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Noll Vision uppnås med Noll döda och Noll skadade med mer än 10% bestående invaliditet. :fakta
Så om det sker massor med olyckor med massor med skadade men ingen av dem dör eller får bestående invaliditet då är Noll Vision.:fakta

Att sjukvården belastas av alla dessa trafikskadade har inte med Noll Vision att göra då den inte, som tidigare, handlar om att minska olyckor.

Aktiv säkerhet, att förhindra olyckor, ingår inte i Noll Vision. :fakta
Det genomgripande, och grunden, i Noll Vision, var när man konstaterade att det inte går att förhindra olyckor.:fakta
Däremot kan man förhindra att skadorna inte innebär död eller allvarlig skada.

För oss som tillbringar mer än en Tammer i sadeln gäller det att undvika olycka. Jag kan dö i låg hastighet men klara mig i högre, det handlar om slumpen, om något är ivägen.
Den dagen Nollvisionen är uppfylld till sista punkten så kommer Trafikverket att lansera "Den Utökade Nollvisionen". Vilken innefattar alla olyckor, skador, kränkta och stötta bilister och fotgängare, överkörda hundar och katter, folk som blir störda av buller och avgaser och även de som är avundsjuka på grannens nya bil.
Så vi fordonsägare kommer alltid vara belagda med nya påbud och bestraffningar, för vad ska annars Trafikverket ägna sig åt i framtiden?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att bara tro att trafikverket sysslar med hastighet och skiter i allt annat är ju fel.

Men...

...det är ju precis det som Trafikverket gör...???

En av verkets höga chefer står ju till och med i media och påstår att sönderkörda vägar och dåligt vägunderhåll inte nödvändigtvis behöver vara negativt...

 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just nu, as we skriver här inne, tvingas Trafikverket stänga av E6an på flera ställen.

Olycka? Halka? Snöröjning som inte fungerar...?

Nej:

Screenshot_20240122-101139.png


Screenshot_20240122-101118.png


Potthålen har blivit så stora att bilarna slås sönder och blir stående på vägrenen.

Motorväg.
Europaväg.
TEN-T väg.

Sverige. 2024.

Det blir inte mycket tydligare än så.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag såg en kille på E4 som stod med spade och kastade i asfalt i ett hål häromdagen. Såg lite halvhjärtat ut.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Potthålen har blivit så stora att bilarna slås sönder och blir stående på vägrenen.

Motorväg.
Europaväg.
TEN-T väg.

Sverige. 2024.

Det blir inte mycket tydligare än så.

Jammen du måste ju förståååå att en fartkamera på något ovidkommande ställe i glesbygden räddar många fler liv än att belägga en motorväg så att den inte får stora potthål...Med Marias resonemang så är ju potthålen faktiskt något positivt...!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vanliga fartkameror är ändå acceptabla på så sätt att de kan placeras på ställen med speciellt hög olycksrisk. Men att mäta hastigheten mellan kamerorna tvingar på oss en övervakning och kontroll på en helt annan nivå. Hur ska man som förare kunna kontrollera hastigheten med sådan exakthet och precision? Man måste alltså hålla ögonen konstant på hastighetsmätaren. Är det inte en nackdel ur trafiksäkerhetssynpunkt?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Många bra hjärnor här, intressanta observationer som pekar på hur kass generell statistik är för att skapa en modell i syfte att göra verkligheten säkrare. Eller går man bara efter äldre information från Norge? Med all den tillgängliga datorkraft vi besitter idag borde vi ha nyare och optimerade rutiner att räkna på sånt.

Så något jag fortfarande undrar över efter att ha läst igenom hela tråden är; hur och var drar man 'gränsen' för acceptabelt antal dödsfall?

Eftersom "nollvision" aldrig kommer uppnås om man inte helt förbjuder trafiken, då trafik uppenbarligen dödar i någon mån, så har man satt en gräns (dvs en variabel) om än som referens för att öht kunna räkna på saken. Så var har man satt denna gräns? Annars har man bara startat ett religiöst dravel med lösa trådar som bara kan tolkas av en ihärdig bibelentusiast.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vanliga fartkameror är ändå acceptabla på så sätt att de kan placeras på ställen med speciellt hög olycksrisk. Men att mäta hastigheten mellan kamerorna tvingar på oss en övervakning och kontroll på en helt annan nivå. Hur ska man som förare kunna kontrollera hastigheten med sådan exakthet och precision? Man måste alltså hålla ögonen konstant på hastighetsmätaren. Är det inte en nackdel ur trafiksäkerhetssynpunkt?
Vi får kolla med norrmännen, det har väl funnits i 20år där?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Grejen är att när man räknar på fartkameror handlar det alltid om hypotetiskt sparade framtida människoliv. Dessa hypotetiskt sparade liv värderas alltid enormt högt, utifrån sin andel av den kollektiv(istisk)a samhällsnyttan.

När det handlar om verkliga liv, verkliga människor och om saker som faktiskt inträffar, t ex pga. att vägarna inte underhålls ordentligt och man begär skadestånd, värderas ett människoliv istället i princip inte alls.

I Sverige har verkliga människor inget värde, utan enbart som en anonym entitet som utgör en andel av kollektivet, en rent hypotetisk siffra som inte existerar i verkligheten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Och, medans vi ändå snackar död och elände, då ingen ännu nämnt något om saken här i tråden, vill jag *med respekt och vördnad* ställa frågan; hur många av dödsfallen är självmord?

Vissa oss, dessvärre, vill faktiskt dö. Och dom hittar flera effektiva sätt att verkställa den tragiska uppgiften, bl a i trafiken, och inte alltför sällan med tåg/ järnväg.

Utan att ha letat för djupt nu >> Folkhälsomyndigheten har ett par grafer här som egentligen inte säger så mycket, bara lite löst sammanfattar förhållandet mellan länder. Dom nämner inget om hur många av fallen är trafikrelaterade, eller ger någon djupare insikt i detaljer.

Hur som helst borde dessa ligga under kategorin "93 oskyddade ...." samt "86 äldre",

.. dock minus "29 motorcyklister" för jag vägrar tro att man är det minsta själmordsbenägen om man sitter på en hoj med en rekreativt brummande motor mellan knäna, och naturen i ansiktet.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Och, medans vi ändå snackar död och elände, då ingen ännu nämnt något om saken här i tråden, vill jag *med respekt och vördnad* ställa frågan; hur många av dödsfallen är självmord?

Vissa oss, dessvärre, vill faktiskt dö. Och dom hittar flera effektiva sätt att verkställa den tragiska uppgiften, bl a i trafiken, och inte alltför sällan med tåg/ järnväg.

Utan att ha letat för djupt nu >> Folkhälsomyndigheten har ett par grafer här som egentligen inte säger så mycket, bara lite löst sammanfattar förhållandet mellan länder. Dom nämner inget om hur många av fallen är trafikrelaterade, eller ger någon djupare insikt i detaljer.

Hur som helst borde dessa ligga under kategorin "93 oskyddade ...." samt "86 äldre",

.. dock minus "29 motorcyklister" för jag vägrar tro att man är det minsta själmordsbenägen om man sitter på en hoj med en rekreativt brummande motor mellan knäna, och naturen i ansiktet.
När det talades om självmord i trafiken nämndes en gång siffran 10%. Det kan låta mycket, men själva siffran är mindre intressant än det faktum att oavsett siffror så kommer man aldrig ned till noll döda i trafiken. Vilket gör att det inte finns någon bortre gräns för Trafikverkets jakt på oss fordonsförare. Mer övervakning, hårdare straff och högre böter, var ska det sluta?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och, medans vi ändå snackar död och elände, då ingen ännu nämnt något om saken här i tråden, vill jag *med respekt och vördnad* ställa frågan; hur många av dödsfallen är självmord?
Trafikverkets haverikommision som gör djupstudierna är väldigt kompetenta och gör en mycket djup analys av varje dödsfall. De kollar vad hänt på platsen men också hur personen levt innan, finns det någon problematik, jobb, familj plus att de även försöker spåra resan i sig och vad som ledde fram till själva olyckan.
Jag har själv suttit med i djupstudier av MC olyckor som representant för motorcyklisterna och det är ett intressant jobb men samtidigt väldigt jobbigt, svårt att släppa när jag går hem.

Det är dock viktigt att ha med någon som själv kör hoj och har erfarenhet. Jag kunde exempelvis peka på typiska skador efter en wheelie som gick över och var den direkta orsaken i en viss olycka. Det hade de inte sett om jag inte hade visat typiska skador på hojen och på marken.
Jag vet ju hur det brukar se ut när jag själv har slagit över... ?

Är det ett konstaterar självmord så ingår det inte i statistiken så siffran som redovisas är troligtvis högre i verkligheten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Många bra hjärnor här, intressanta observationer som pekar på hur kass generell statistik är för att skapa en modell i syfte att göra verkligheten säkrare. Eller går man bara efter äldre information från Norge? Med all den tillgängliga datorkraft vi besitter idag borde vi ha nyare och optimerade rutiner att räkna på sånt.

Så något jag fortfarande undrar över efter att ha läst igenom hela tråden är; hur och var drar man 'gränsen' för acceptabelt antal dödsfall?

Eftersom "nollvision" aldrig kommer uppnås om man inte helt förbjuder trafiken, då trafik uppenbarligen dödar i någon mån, så har man satt en gräns (dvs en variabel) om än som referens för att öht kunna räkna på saken. Så var har man satt denna gräns? Annars har man bara startat ett religiöst dravel med lösa trådar som bara kan tolkas av en ihärdig bibelentusiast.

Eftersom Noll Vision inte handlar om aktiv säkerhet, att förhindra olyckor kan, och får, olyckor ske bara dessa inte innebär död eller allvarlig skada.
Men det handlar bara om den direkt synliga döden. Om dubbdäck långsamt dödar fler än snabbt i trafiken är inte intressant då dessa är i en annan statistik.

Chalmersforskarna beräknar att användningen av dubbdäck i Sverige räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken under vinterhalvåret. Men om man ser till däckens hela livscykel så går mellan 570 och 2200 levnadsår till spillo under däckens livslängd.


Men omöjliga mål kan också demoralisera. Vi som inte är självmordsbenägna motorcyklister vill gärna överleva och fortsätta köra, inte åka, motorcykel.
Vi måste bli duktiga på att köra så vi undviker olyckor eftersom det är slumpen och turen som avgör om det är en stolpe eller ett räcke ivägen.
Tragikvärket skulle kunna hjälpa till då det finns räcken som inte dödar motorcyklister.
Där vore något att ta efter Norge, dessa räcken är förbjudna där.

DN DEBATT 20/1.

Sverige har sedan 15 år som uttalat mål att inga självmord ska ske. Men nollvisionen har inte minskat antalet och den är orealistisk. Att vi aldrig kan ta bort suicid helt betyder inte att det är hopplöst. Självmordstalen kan påverkas. Men omöjliga mål riskerar att demoralisera i stället för att hjälpa – hur rätt de än låter, skriver psykiatriprofessorn Christian Rück.


 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vanliga fartkameror är ändå acceptabla på så sätt att de kan placeras på ställen med speciellt hög olycksrisk.

Nej.

Inte för oss oskyddade trafikanter.

Fartkameror sätts upp inom det en gång heliga vägområdet - bara en halvmeter från körbanan.

...ni vet, det där vägområdet som skulle röjas och hållas som en säker avkörningzon i den ursprungliga noll vision för 30 år sedan. En av få bra saker med projektet, och som gjorde att man kunde acceptera nackdelarna.

Men kamerastolparna ändrar allt.
Rigida, dödliga hinder, precis där dom inte skall få finnas. Faktiskt dödliga även för bilister som råkar bli trängda vid en omkörning, bländade av solen eller bara förlorar greppet i blixthalkan.

Så här och var har man börjat bygga räcken framför stolparna.
Mindre farligt för cagers, ändå mer farligt för oss oskyddade trafikanter.

En dödlig stolpe blir plötsligt en serie med 35 dödliga stolpar på rad, när Trafikverket jobbar med att "höja säkerheten."

Som här: invid Haratången som innan kamerastolpe och tillhörande stolporgie faktiskt var en mycket säker sträcka att köra av längs. Nu? Not so much.

 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej.

Inte för oss oskyddade trafikanter.

Fartkameror sätts upp inom det en gång heliga vägområdet - bara en halvmeter från körbanan.

...ni vet, det där vägområdet som skulle röjas och hållas som en säker avkörningzon i den ursprungliga noll vision för 30 år sedan. En av få bra saker med projektet, och som gjorde att man kunde acceptera nackdelarna.

Men kamerastolparna ändrar allt.
Rigida, dödliga hinder, precis där dom inte skall få finnas. Faktiskt dödliga även för bilister som råkar bli trängda vid en omkörning, bländade av solen eller bara förlorar greppet i blixthalkan.

Så här och var har man börjat bygga räcken framför stolparna.
Mindre farligt för cagers, ändå mer farligt för oss oskyddade trafikanter.

En dödlig stolpe blir plötsligt en serie med 35 dödliga stolpar på rad, när Trafikverket jobbar med att "höja säkerheten."

Som här: invid Haratången som innan kamerastolpe och tillhörande stolporgie faktiskt var en mycket säker sträckabatt köra av längs. Nu? Not so much.

I o f s. Men då är jag mer orolig för vajerräckena vid 2-1-sträckor. Går man omkull där så blir man skivad av de där stolparna, eller vajrarna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top