Trafikverket vill sänka hastigheterna ytterligare på våra vägar...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och sätta upp mer räcken, så klart.

Trafikverket har skrivit ett förslag för ”åtgärder för att systematiskt anpassa hastighetsgränserna till svensk vägstandard”. Förslaget är att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer/timme på 426 mil väg samt göra en utbyggnad av mitträcken på 102 mil prioriterad väg där hastigheten kan komma att höjas till 100 km/t.


SMC säger i sitt remissvar nej till detta.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-.../SMC-sager-nej-till-sankta-hastighetsgranser/


Jag gillar speciellt denna meningen:
SMC skulle betydligt hellre se ett förslag på hur man anpassar svensk vägstandard till en rimlig hastighetsbegränsning i ett modernt samhälle.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Får man bara ner hastigheten så kan man säkert skippa underhållet på vägarna.
Fatta vad man sparar pengar!!! :dummer

Finns en teori om hastighetsgränser och att trafikanter ej följer dem när de börjar bli löjligt låga. Den gränser har vi passerat för länge sedan!
Testa att lägga er i laglig hastighet från Onsala söder om Kungsbacka till centrala Göteborg.
Vi pratar E6'an och vid Onsala sänker de till 100 km/h. I Kållered sänker man till 80 km/h och vidare vid Kallebäck så sänks hastigheten till 70 km/h. Kör du laglig hastighet denna sträcka så blir du en rundningskon. Finns inte ett fordon som inte kör om dig, förutom under rusningstrafik då man kryper fram i 20-30 km/h. Roar mig just med att ligga i laglig hastighet till och från för att uppleva hur gemene trafikant efterlever hastighetsgränsen. Skulle säga att ca 95% av alla trafikanter ligger 20 km/h eller mer plus på hastighetsgränsen på denna sträcka!
Skrattretande med de hastighetsgränser som man satt!
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
japp- sverige- idag!! landet med mest/flest korkade byråkrater som desperata försöker göra sej nödvändiga oavsett dumheten i sitt agerande....

jag saknar mitt gamla svedala för 20 år sedan eller mer- känner väldigt lite stolthet idag över den nationalitet som står i passet..

//jj
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Visar sig att Motormännens remissvar i samma fråga innehöll en intressant twist:

Motormännen ser mycket positivt på mötesseparering och att hastigheten höjs på 100 mil av det svenska vägnätet i samband med att detta mötessepareras.

Även om vi företräder bilisterna vill vi dock framhäva betydelsen av att de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som genomförs måste vara säkra för samtliga trafikantgrupper, inte bara de skyddade trafikanterna.

De vajrar som vanligtvis används vid mötesseparering orsakar mycket allvarliga skador på motorcyklister vid olycka och risken att dödas på motorcykel är större vid krock med räcke än i krock med personbil.

Därför bör alltid släta räcken utan utstickande delar användas när en väg mötessepareras.

https://www.motormannen.se/media/35...rna-till-vagarnas-trafiksakerhetsstandard.pdf


Hoppsan hoppsan...? Verkar som allt fler och fler inom trafiksverige ser farorna med olämpliga räcken - och är beredda att ta ställning.


Wakey wakey, Trafikverket...?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Får man bara ner hastigheten så kan man säkert skippa underhållet på vägarna.
Fatta vad man sparar pengar!!! :dummer

Finns en teori om hastighetsgränser och att trafikanter ej följer dem när de börjar bli löjligt låga. Den gränser har vi passerat för länge sedan!
Testa att lägga er i laglig hastighet från Onsala söder om Kungsbacka till centrala Göteborg.
Vi pratar E6'an och vid Onsala sänker de till 100 km/h. I Kållered sänker man till 80 km/h och vidare vid Kallebäck så sänks hastigheten till 70 km/h. Kör du laglig hastighet denna sträcka så blir du en rundningskon. Finns inte ett fordon som inte kör om dig, förutom under rusningstrafik då man kryper fram i 20-30 km/h. Roar mig just med att ligga i laglig hastighet till och från för att uppleva hur gemene trafikant efterlever hastighetsgränsen. Skulle säga att ca 95% av alla trafikanter ligger 20 km/h eller mer plus på hastighetsgränsen på denna sträcka!
Skrattretande med de hastighetsgränser som man satt!
Ser exakt samma sak varje dag man kör till och från jobb...
90 väg största delen men alla håller 110+, kör man laglig hastighet så börjar folk blinka med ljuset, tuta när dom kör om och hytta med näven åt en :rofl
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Bra !
Lägre hastigheter ger snabbare och säkrare omkörningar
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Borde inte trafikverket byta namn till Anti Trafik - Värk-et? :va
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Oj vad farlig. Vi kommer att förlora 1 mil per timma. Dags att gå ut i strejk...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oj vad farlig. Vi kommer att förlora 1 mil per timma. Dags att gå ut i strejk...

Din uträkning baserar sig på...?
Knappast en sänkning från 90 km/h till 80 km/h i vart fall.

Du högg en siffra ur luften och tyckte det var kul?
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Ja snart så är vi nere på 50 km överallt förutom på motorvägen, på E4 in till stan har vi 80km samt 100 km en kort bit, det har brunnit helt. sen mitt i smeten kommer det väl bli 30km. Idioterna kommer säkert sätta 80km från Göteborg till Stockholm snart så kan alla puckon som tycker att det är bra ligga där och svära. Alla tror att det bara är hastigheten som ska sänkas och riktigt så är det inte, krockar inte folket på 50 sträcker man krockar till och med på E4 när det går i 5km inte fan hjälpte det att det gick sakta dom krockade endå. Kom inte med att farten räddar liv, ja visst men jag har sett många som dör på en 50 väg med.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...

Nu var det ju just det att bilarna inte gick så fort och det fanns inte lika många. Däremot dog en förskräckligt massa folk men det gjorde man ju över lag så det spelade inte riktigt så stor roll. Jag är rätt glad att det är mer uppstyrt idag. Däremot är det tråkigt när den skyltade hastigheten och vägstandarden inte hänger ihop vilket innebär att folk inte bryr sig (mig inkluderat).
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är att snitthastigheten är för låg.
Trafikverket borde jobba för att få upp medelhastigheten på våra vägar ....
Om man kunde dubbla medelhastigheten, så skulle resorna bara ta halva tiden. Följaktligen skulle det bara vara hälften så mycket trafikanter ute i trafiken.

Slutsats: högre hastighet = säkrare :tummenupp

exempel:
På Essingeleden är det 70Km/h men snitt hastigheten är ca 20km/h.
Det är dåligt flöde och inneffektivt. Hur tror Ni flödet hade påverkats om medelhastigheten hade varit 60Km ( 3x dagens).
De hade inte behövt bygga massa nya vägar som inte funkar ...
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Konstigt de där me hastighets sänkning??

Före högertrafik omläggningen fanns fri fart... Om man sen tänker att då tidens bilar va de många som inte kom upp över 150km/h... Inge broms servo eller två krets system eller radialdäck..
Om man då tänker hur många gånger alla fordon är bättre idag å säkrare me alla sorters säkerhets system, men ända bara 120km/h som max... Å sen göra sänkningar...

Farsan brukar säga att när han tog körkort 1962 dog ca 1000 pers i trafiken per år och nu är det ca 200 på tio gånger fler bilar.
Jag gissar att Trafikverkets utgångspunkt är att man ska överleva en frontalkrock men jag tycker det ger fel signaler, man ska inte krocka helt enkelt. Punkt slut.

Flygets säkerhetsarbete bygger inte på att folk ska överleva en krasch och ingen där snackar om lägre hastigheter.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Största problemet är att nästan ingen håller avstånd vilket gör att hastigheten sjunker eftersom alla måste sitta och gasa och bromsa hela tiden. Om man istället höll lite längre avstånd så att det hela tiden finns plats för bilar att byta filer så skulle det bli ett mycket bättre flöde och hastigheten öka i storstads-trafiken!!
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Och hålla till höger och inte ligga och blockera i vänsterfilen!!! "för det är baske mig min rättighet att ligga där i vänsterfilen i 10 under hastigheten. Punkt!! :huvet

Största problemet är att nästan ingen håller avstånd vilket gör att hastigheten sjunker eftersom alla måste sitta och gasa och bromsa hela tiden. Om man istället höll lite längre avstånd så att det hela tiden finns plats för bilar att byta filer så skulle det bli ett mycket bättre flöde och hastigheten öka i storstads-trafiken!!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top