Mindre olyckor blir det väl, alltså skadorna. Men du menar troligtvis färre.
Jo. följden av en olycka blir mindre allvarlig om du kör långsammare. Det stämmer förvisso.
Problemet är att när man sänker hastigheten för mycket så kommer några att sänka till den väldigt låga hastigheten och ett större antal kommer att ligga kvar på den gamla hastigheten eftersom det är den hastighet som dom upplever (och upplevde) som rimlig.
Låt oss säga att vi haft en 90 väg som i två omgångar fått sänkt hastighetsgräns så att det nu är 70 som gäller.
En liten andel kommer att köra 70 eftersom det är gränsen. En större del kommer att ligga över 70. En hyfsad andel kommer troligen att köra med oförändrad hastighet mot förut. Dvs lite över 90.
Skillnaden är att dom då kommer att tvingas köra om alla dom som numera kör långsammare.
Dvs istället för att dom på en 90 väg skall köra om ett fåtal så skall dom på en 70 väg köra om ett större antal eftersom dom fortfarande vill köra i den hastighet dom tiddigare körde på vägen.
resultatet blir att antalet omkörningar mångdubblas.
Mångdubblat antal omkörningar leder till mångdubblat antal tillbud.
Detta i synnerhet om man sänkt hastighetsgränsen så att flertalet anser hastigheten frustrerande låg.
Då kommer dom dessutom att börja göra idiotiska omkörningar.
Mångdubblar man antalet omkörningar och ökar andelen omkörningar som är olämpliga med hänsyn til möten, sikt och annat så resulterar det i fler tillbud vilket ger fler olyckor.
Ett flertal av dom olyckorna kommer då att involvera bilar som inte körde i 70 eftersom dom var under omkörning och därför körde fortare. Några av dom är sådana som väntat i frustration i en hastighet som dom upplever som snigelfart och därför gasat järnet i ett tveksamt läge för att köra om och därför körde i 120.
I det läget så skulle det kunna leda till fler olyckor som går i högre hastighet vilket medför ökat antal döda eller allvarligt skadade.
Dvs i teorin så leder en sänkt hastighet till lindrigare olyckor.
Men det bygger på att alla fordon sänker hastigheten lika mycket vilket tyvärr inte är fallet.
I praktiken så kommer alla att sänka hastigheten olika mycket. I synnerhet om man satt gränsen orimligt lågt som man gör på många väger i Sverige idag.
Då kommer det istället att leda till ojämnare hastigheter och fler omkörningar och man riskerar då att skapa en situation där man skapar fler olyckor som får allvarligare följder.
Detta är också något som man sett som effekt av sänkning av hastighetsgränser i en del fall där dom hamnat för lågt.
Och för lågt är i det här fallet när flertalet av bilisterna uppfattar hastighetsgränsen som onödigt låg sett till den upplevda risk som man utsätter sig för.