Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det löser dom med ett gäng fartkameror, så klirrar det dessutom in pengar till statskassan. Sker det ändå nån olycka så sänker de hastighetsgränsen till 40 km/h. Så det blir nog "bra" till slut. :3freak

40 km/h verkar vara det senaste modet så du har antagligen rätt. Känns fint att man cyklar snabbare på en landsvägscykel. Vad ska man med motorfordon till? Kanske läge att sälja sportbil och motorcykel? En EU-moppe går fort nog om man nu är bekväm av sig.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Tycker inte att det andas säkerhet att skapa osäkerhet.

Tål att poängteras. Tyvärr är det ju dock en uttalad strategi från "experternas" håll i syfte att just hålla nere hastigheten och därmed skydda de så kallade oskyddade trafikanterna. I mitt stilla sinne kommer det ändå alltid vara höjden av cynism inom trafiksäkerhetsarbete, ett enda stort erkännande av ett totalt nederlag helt enkelt.

OT: första inlägget på forumet. Reggade mig mest för att kunna köpa SH-tröja då jag läst forumet som gäst de senaste 10 åren sisådär någonting, och började tycka det liksom var dags nu. :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En intressant reflektion på inslaget i TV4 är att från myndigheternas sida ser det största problemet med vägarna att man inte informerat om dem så bra.
Inte att vägarna är svårtolkade eller att de gör folk osäkra hur man skall köra, utan att man inte informerat trafikanterna om dem tillräckligt bra.

Det är återigen en bra insikt hur det fungerar därborta. "Om alla följde våra regler skulle det inte ske olyckor" och inte att den här idén från oss var inte så bra.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
OT: första inlägget på forumet. Reggade mig mest för att kunna köpa SH-tröja då jag läst forumet som gäst de senaste 10 åren sisådär någonting, och började tycka det liksom var dags nu. :D

:tummenupp

En intressant reflektion på inslaget i TV4 är att från myndigheternas sida ser det största problemet med vägarna att man inte informerat om dem så bra.
Inte att vägarna är svårtolkade eller att de gör folk osäkra hur man skall köra, utan att man inte informerat trafikanterna om dem tillräckligt bra.

Det är återigen en bra insikt hur det fungerar därborta. "Om alla följde våra regler skulle det inte ske olyckor" och inte att den här idén från oss var inte så bra.

...speciellt som Tingvall bestämde att "information fungerar inte" och förbjöd alla trafiksäkerhetskampanjer.
Hans slagskugga vilar tung över verket...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tål att poängteras. Tyvärr är det ju dock en uttalad strategi från "experternas" håll i syfte att just hålla nere hastigheten och därmed skydda de så kallade oskyddade trafikanterna. I mitt stilla sinne kommer det ändå alltid vara höjden av cynism inom trafiksäkerhetsarbete, ett enda stort erkännande av ett totalt nederlag helt enkelt.

Inget dåligt första inlägg. Välkommen och fortsätt i den stilen :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

:tummenupp
...speciellt som Tingvall bestämde att "information fungerar inte" och förbjöd alla trafiksäkerhetskampanjer.
Hans slagskugga vilar tung över verket...

Men det betyder ju att Dingvall hade rätt om någonting i alla fall! :D

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Man kan fråga sig om det här är ett verkligt eller teoretiskt problem Trafikverket försöker lösa med denna nya vägtyp? För är verkligen det här det stora problemet på smala vägar att de ytterst få gående och cyklister som använder dessa känner sig osäkra utan linjer??

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att Bygdevägar kommer att fungera lite grann så här framöver:

EKtkeNP.gif

http://i.imgur.com/EKtkeNP.gif

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Förhoppningen är även att chaufförerna för den tunga yrkestrafiken ska välja andra vägar när de ska ta sig till E22:an.

Hoppas kan dom ju. Är det närmsta vägen tar man den (om det inte finns låga viadukter eller annat läskigt) Är dessutom kul med lite omväxling från stora fina spikraka dötråkiga landsvägar/motorvägar.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hoppas kan dom ju. Är det närmsta vägen tar man den (om det inte finns låga viadukter eller annat läskigt) Är dessutom kul med lite omväxling från stora fina spikraka dötråkiga landsvägar/motorvägar.

Så är det. Och även om genomfart förbjuds är det ingen nytta när ingen kontrollerar att trafiken fortsätter...:(

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Mja... Radiostyrda ratthållare med billigaste bilgpsen låter sig inte hindras av några futtiga fysiska begränsningar längs vägen. ...som 3.5m viadukter och sådant.
Det är ju inte så att dom hör några inre röster som säger "fortsätt rakt fram".
Rösten kommer ju från bilen, och då måste det ju vara okay...?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
http://www.hd.se/2016-10-26/allerumsbor-lat-sig-inte-overtygas

Hon förklarade att det finns många önskemål om cykelvägar, men att resurserna inte räcker. Då är bygdevägar ett sätt att ta till för att få en säkrare trafikmiljö, menade hon.

– Vad krävs för att vi ska få tillbaka den gamla vägen, frågade en mötesdeltagare.
– Att utvärderingen till våren eller sommaren visar att det har blivit otryggare, svarade Janet van der Meulen.

Vill man se till att det här experimentet misslyckas är det antagligen bara att fortsätta köra som förr. Det vill säga något över nuvarande sänkta hastighetsbegränsningen och placera sig väggrenen på var sida av vägen som om det vore två filer som förr. Polisen lär sannolikt inte prioritera bygdevägarna om de kommit till samma slutsats som allmänheten. Om de nu gör det hur ska de straffa trafikanterna som gör fel när inte ens trafikskolorna gör rätt enligt artikeln ovan.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
http://www.hd.se/2016-10-26/allerumsbor-lat-sig-inte-overtygas

Vill man se till att det här experimentet misslyckas är det antagligen bara att fortsätta köra som förr. Det vill säga något över nuvarande sänkta hastighetsbegränsningen och placera sig väggrenen på var sida av vägen som om det vore två filer som förr. Polisen lär sannolikt inte prioritera bygdevägarna om de kommit till samma slutsats som allmänheten. Om de nu gör det hur ska de straffa trafikanterna som gör fel när inte ens trafikskolorna gör rätt enligt artikeln ovan.

Nja, två filer är det nog inte utan två körfält. Jämför trefältsvägar och trefiliga vägar, liite skillnad... :D

Oavsett är bygdevägar ett påfund från H-e... :(

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nja, två filer är det nog inte utan två körfält. Jämför trefältsvägar och trefiliga vägar, liite skillnad... :D

Oavsett är bygdevägar ett påfund från H-e... :(

Ha ha, du har så klart rätt. Men jag tror de flesta förstod vad jag menade ändå. Det är djävulens påfund med bygdevägar. Jag körde ytterligare en sträcka idag på en sådan. Syrran som satt med mig i bilen hade ingen aning om hur man skulle köra på dem. Inget hon behöver vara ledsen för. Hon är i gott sällskap av allt att döma.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ha ha, du har så klart rätt. Men jag tror de flesta förstod vad jag menade ändå. Det är djävulens påfund med bygdevägar. Jag körde ytterligare en sträcka idag på en sådan. Syrran som satt med mig i bilen hade ingen aning om hur man skulle köra på dem. Inget hon behöver vara ledsen för. Hon är i gott sällskap av allt att döma.

Jag hoppas du inte tar illa upp men alldeles för många vet, eller kan, inte skillnaden, så det var inget personligt påhopp. :krama

När det gäller bygdevägar har vi samma åsikt! :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka