De flesta som kört hoj med ambition gör detta omedvetet. Poängen är som vanligt att manövrera mjukt, gradvis släppa upp, rulla på gasen gradvis osv.
Det svåra är faktiskt att omsätta detta i ”instruktioner” till färska hojåkare. Det förutsätter att blicken används korrekt, att gaskontroll och förankring fungerar (vilka är ytterligare förenklingar för att förklara något som egentligen är betydligt mer nyanserat).
”-Bromsa ända till svängpunkt, sedan släpper du bromsen och accelererar ut ur kurvan” kommer inte så sällan att resultera i en lowside då framhjulet tappar greppet av kombinationen plötslig uppfjädring och fullt gaspådrag.
Den österrikiska youtubekanalen 1000Ps har en serie i tjugo delar om hur man kör motorcykel. Makalöst bra, kanske det bästa som gjorts (finns engelsk text om man inte kan tyska) - ända till kapitlet om bromsning där en mycket erfaren körinstruktör menar att man skall ha raka armar så att man inte omedvetet svänger pga olika styrka i armarna. Men resten är top notch. Se dem!
Sedan skall man också säga att utvecklingen går framåt i hur man bäst lär ut MC-körning på olika nivåer. Trafikskolorna håller sig sannolikt inte alltid i framkant om vi säger så. För detta ändras hela tiden.
Nästa gång ni tar en tvär kurva, tänk på vad ni gör, när ni gör det och varför. Troligen kommer ni att märka att ni trailbrejkar, utan att ni var medvetna om det - ungefär som med motstyrning, som många tidigare menade att de INTE gjorde. Hur svänger man då på en MC kan man fråga sig… och hur tar man en kurva med flyt utan trailbreaking kan man också fråga sig.
I teorin är det naturligtvis sant att man vill ha en hoj som rört sig ”färdigt” innan man går in i kurvan men ”färdigt” kan också vara att man minimerar rörelserna genom ett mjukt och smidigt manövrerande aka trailbreaking.
Så tänker jag, nyss hemkommen från tre veckors trailbreaking i Apenninernas och Alpernas mindre vägnät.