Trail braking på gata

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En gång för länge sen när rensopade asfaltvägar, skivbromsar, effektiva stötdämpare, lång fjädringsväg och däck med grepp knappt fanns så var regeln att bromsa klart innan en kurva.
Utvecklingen har gått framåt både på hojar och körstil.
Jag tror att det är ok att träna trailbraking så man vet hur det funkar.
Men att sen normalt köra klassiskt innebär att man då har större marginal om man missbedömt en kurva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte ens det, tyvärr. Killen är från Kärnten och svårbegriplig ens för en tysk.

Men, "bara att titta på bilderna", alltså filmerna, ger väldigt mycket och lite skoltyska hjälper till ytterligare.
Absolut.

Dessutom är det flera olika personer som pratar, några på fullt begriplig tyska och några på mer utpräglad österrikisk alpdialekt… :)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En gång för länge sen när rensopade asfaltvägar, skivbromsar, effektiva stötdämpare, lång fjädringsväg och däck med grepp knappt fanns så var regeln att bromsa klart innan en kurva.
Utvecklingen har gått framåt både på hojar och körstil.
Jag tror att det är ok att träna trailbraking så man vet hur det funkar.
Men att sen normalt köra klassiskt innebär att man då har större marginal om man missbedömt en kurva.
Nja, vet inte om jag håller med där. Visst, om man därmed har högre hastighet in i kurvan än annars minskar förstås marginalerna av den anledningen, men en av poängerna med trail braking är ju annars att faktiskt öka marginalerna.

Genom att man redan har handen på bromsen med ett lätt bromstryck och redan lagt mer av tyngden på framhjulet blir det inte alls lika dramatiskt om man plötsligt behöver bromsa hårdare, göra undanmanöver osv. Har man inte redan anlagt bromstryck utan plötsligt skall börja bromsa skulle jag säga att risken är betydligt högre att man råkar bromsa för hastigt och då istället tappar greppet.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men att sen normalt köra klassiskt innebär att man då har större marginal om man missbedömt en kurva.

Nej, jag tycker tvärtom.

Genom att ligga lätt, lätt på broms genom den del av böjen jag inte kan överblicka så ger jag mig själv fler möjligheter när det skorpar till sig.

Allt är ju på plats: mer vikt på framhjulet, beläggen mot skivan, framdäcket i en begynnande utsvampning: vart tar vi vägen nu?

Med korrekt genomförd trailbraking och ingångshastiget snävar man in sitt spår lätt som en plätt, flyter ut med full kontroll eller börjar bromsa stopp om det skulle behövas - mitt i böjen utan stor dramatik.

Tycker jag. Jag utvecklade denna körstilen alldeles själv redan under 125a-tiden och häpnade när jag 10 år senare fick höra om att "bromsa klart innan kurvan".

"Jisses, då har jag gjort fel hela livet" tänkte jag, och lade massa kraft på att byta körstil.

Fuck this! ...sade man inte på den tiden.
Men hursomhelst - jag fick noll flyt på det viset. Yxig instyrning, inte sällan flera i samma böj - jag kände mig som nybörjare igen och gav mig ut på bôggda för att träna. Där ingen skulle se.

En halv säsong höll jag på att försöka lära mig detta "nya sätt" att köra, utan att få tillstymmelse till flyt.

Nästa år hade jag tvingat mig att glömma det där nya, och seglade förbi kompisarna i böjarna igen.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nej, jag tycker tvärtom.

Genom att ligga lätt, lätt på broms genom den del av böjen jag inte kan överblicka så ger jag mig själv fler möjligheter när det skorpar till sig.

Allt är ju på plats: mer vikt på framhjulet, beläggen mot skivan, framdäcket i en begynnande utsvampning: vart tar vi vägen nu?

Med korrekt genomförd trailbraking och ingångshastiget snävar man in sitt spår lätt som en plätt, flyter ut med full kontroll eller börjar bromsa stopp om det skulle behövas - mitt i böjen utan stor dramatik.

Tycker jag. Jag utvecklade denna körstilen alldeles själv redan under 125a-tiden och häpnade när jag 10 år senare fick höra om att "bromsa klart innan kurvan".

"Jisses, då har jag gjort fel hela livet" tänkte jag, och lade massa kraft på att byta körstil.

Fuck this! ...sade man inte på den tiden.
Men hursomhelst - jag fick noll flyt på det viset. Yxig instyrning, inte sällan flera i samma böj - jag kände mig som nybörjare igen och gav mig ut på bôggda för att träna. Där ingen skulle se.

En halv säsong höll jag på att försöka lära mig detta "nya sätt" att köra, utan att få tillstymmelse till flyt.

Nästa år hade jag tvingat mig att glömma det där nya, och seglade förbi kompisarna i böjarna igen.
Exakt samma erfarenhet har jag. Förutom att man inte får ett bra flyt, så har trailbraking räddat mig från otäcka incidenter mååånga gånger.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I videoserien förklaras också av både racingrävar och erfarna MC-utbildare hur och varför och dessutom med orden att det förutom ökade säkerhetsmarginaler också ger bättre flyt och högre fart, då är det ju case closed. Tycker jag. 👍
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sök på Youtube på Motovudu så får ni Simon Crafars syn på trail braking och mycket annat. Bli inte rädd för att många filmer är på spanska, de finns på engelska också.
Sen kan man byta av med Sylvain Guintoli så är utbildningens teoridel klar. ;-)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trailbreak Jailbreak? Inte mitt språk och jag känner inte igen det. Så jag fick lov att tillbringa 15 minuter och kolla. Som han säger finns det flera missuppfattningar om vad ordet betyder. Bromsa in i kurvor?
Nu kör jag mer landsväg än gata men det är väl språk igen...
I´m more for the road than the street...
Nu undviker jag att bromsa på landsvägen men försöker hålla fullt på bana, där måste jag bromsa.
Jag försöker planera min körning så jag får flyt utan att behöva bromsa på landsvägen. Men missar jag så bromsar jag naturligtvis...
 

Bifogat

  • 1721953276830.png
    1721953276830.png
    622.2 KB · Visningar: 15

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
En gång för länge sen när rensopade asfaltvägar, skivbromsar, effektiva stötdämpare, lång fjädringsväg och däck med grepp knappt fanns så var regeln att bromsa klart innan en kurva.
Utvecklingen har gått framåt både på hojar och körstil.
Jag tror att det är ok att träna trailbraking så man vet hur det funkar.
Men att sen normalt köra klassiskt innebär att man då har större marginal om man missbedömt en kurva.
Håller inte med dig där. jag traibrakar även med min gamla H2a även den känns stabilare än om jag inte gör det
Och detsamma gäller även vfr en
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Efter att ha läst alla inlägg och sett videon så reflekterade jag under en tur igår på hur jag själv kör i kurvor och när jag bromsar. Det var inte någon jättelång sväng, kanske 11-12 mil, och den gick på knixiga småvägar (70-sträckor mestadels) långt ute på landet. Det fanns gott om möjligheter att analysera mitt eget beteende i kurvor med andra ord.

Min hastighet på 70-vägarna (kanske 70-110 km/t?) var inte högre än att jag kunde ta de flesta kurvorna med lite avdrag på gasen, och inte mer än så. Ofta kan man ju inte (bör man inte) köra jättefort på småvägar där det vimlar av utfarter, mindre byar, skymda kurvor, dålig svensk asfalt, grus på vägen och annat som stör körningen.

Jag behövde knappt ”trail brakea” alls! Det var enbart aktuellt i vissa rejält skarpa kurvor där min hastighet var för hög för att bara lägga ned och hoppas att jag inte skulle möta någon… Vid dessa ganska få tillfällen bromsade jag medvetet sent och höll lite tryck i ingången av kurvan för att hålla nere gaffeln. Helt ok. Kändes ungefär som jag vanligen kör de gånger jag gasar hårt och därmed behöver bromsa duktigt inför kurvor. Jag vet ju att man kan bromsa i kurvor, förutsatt att man är försiktig.

Men det var ganska få tillfällen som detta behövdes. Skulle jag istället ha gasat på in i det sista och därefter bromsat? Fast det behövdes ju inte, kurvtagningen blev bra ändå. Flera gånger testade jag ändå att göra precis så, alltså ligga kvar på gas lite för länge och sedan klämma på med broms. Men det blev mest ryckigt och disharmoniskt.

Min slutsats efter denna korta empiriska undersökning är att trail braking är relevant vid aktiv eller mycket aktiv körning där man ligger på och pressar hojen och sig själv, snabba accelerationer och inbromsningar. Eller vid t ex hårnålskörning där man behöver jobba med gas/broms/nedlägg för att komma runt svängen på ett bra sätt.

Men att för många andra tillfällen (de flesta?) så behöver man ofta inte ens bromsa i kurvan, det räcker med att anpassa gaspådraget. Nu menar jag alltså vardagskörning, inte när man hetsar sig själv på en krokig väg bara för att det är så jäkla kul! 😊

Har jag rätt eller fel?

PS. Kan vi inte komma på ett bättre ord på svenska än trail braking? Språkpolisen inom mig får kramp av att använda ett engelskt uttryck som direktöversatt blir lika obegripligt som originalet. ”Spårbromsning” föreslår Google Translate. Lika uselt ord det.
Hitta på något bättre, någon klok människa! Snälla!

Arkivbild från augusti 2020:
1722011789846.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jo, jag tror det är direkt skadligt att propagera för att aldrig bromsa i kurvor. Det gör att folk inte är vana vid att bromsa i kurvor, och därför rädda för det. OCh när det sedan dyker upp ett skäl att bromsa i en kurva så blir det på helt fel sätt istället. Bättre att göra det till ytterligare ett av verktygen i hojåkarens repertoar så att det inte är något man måste lära sig i skitnödiga ögonblick med livet som insats.
Så kloka ord!

När jag var på SMC kurs för tio år sedan ca så skulle jag lära mig att bromsa färdigt innan kurvan, ”allt ska vara klart innan du svänger in”.

Min fråga var men om jag måste ta ner farten i kurvan då? Nä då hade jag haft för hög hastighet in, bromsa mer innan kurvan. Då undrade jag, men om något plötsligt dyker upp då? Då hade jag fortfarande bromsat för lite innan, inte använt blicken eller hade fel placering etc.

Jaja jag hade enorm respekt för SMC både då och nu, och ansåg då som nu att utan SMC hade jag i bästa fall varit en sopig hojåkare och i värsta fall död.

Så jag fortsatte träna och fortsatte gå kurser, och fortsatte bromsa klart innan kurvor. Det hände med jämna mellanrum att jag fick ett ”oh shit moment” i kurvorna och behövde gå på broms.

Den dagen jag snubblade över trailbreaking och hur bra det är i all motorcykelkörning, inte bara på bana var en total vändpunkt.

Nick Ienatchs ord fritt översatt ”bromsa till du är nöjd med fart och riktning” samt ”jag vill inte lämna ifrån mig det enda redskap jag har för att ta ned farten innan jag ser utgången” är så himla bra.

Är trailbraking alltid den enda sanningen och det enda sättet att bromsa inför och i kurvor? Nej såklart inte. Men det är ett jävligt bra verktyg i trafiken.

Numera har SMC en god inställning till broms i kurva, planeringsbroms kallas det i dokumentationen, och är något som lärs ut på våra kurser

Alla organisationer och utbildningar behöver förbättras och ändras. Vi som är aktiva inom SMC drillas hårt i att vara ödmjuka och prestigelösa, men det gäller ju hela verksamheten tycker jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så kloka ord!

När jag var på SMC kurs för tio år sedan ca så skulle jag lära mig att bromsa färdigt innan kurvan, ”allt ska vara klart innan du svänger in”.

Min fråga var men om jag måste ta ner farten i kurvan då? Nä då hade jag haft för hög hastighet in, bromsa mer innan kurvan. Då undrade jag, men om något plötsligt dyker upp då? Då hade jag fortfarande bromsat för lite innan, inte använt blicken eller hade fel placering etc.

Jaja jag hade enorm respekt för SMC både då och nu, och ansåg då som nu att utan SMC hade jag i bästa fall varit en sopig hojåkare och i värsta fall död.

Så jag fortsatte träna och fortsatte gå kurser, och fortsatte bromsa klart innan kurvor. Det hände med jämna mellanrum att jag fick ett ”oh shit moment” i kurvorna och behövde gå på broms.

Den dagen jag snubblade över trailbreaking och hur bra det är i all motorcykelkörning, inte bara på bana var en total vändpunkt.

Nick Ienatchs ord fritt översatt ”bromsa till du är nöjd med fart och riktning” samt ”jag vill inte lämna ifrån mig det enda redskap jag har för att ta ned farten innan jag ser utgången” är så himla bra.

Är trailbraking alltid den enda sanningen och det enda sättet att bromsa inför och i kurvor? Nej såklart inte. Men det är ett jävligt bra verktyg i trafiken.

Numera har SMC en god inställning till broms i kurva, planeringsbroms kallas det i dokumentationen, och är något som lärs ut på våra kurser

Alla organisationer och utbildningar behöver förbättras och ändras. Vi som är aktiva inom SMC drillas hårt i att vara ödmjuka och prestigelösa, men det gäller ju hela verksamheten tycker jag.
Jo. På gata håller jag sällan så hög fart att jag måste bromsa i kurvor för att det går för fort, men som du säger känns det lite konstigt att bromsa klart, vika in och gå på gas, jag tycker att det känns som om hojen aldrig riktigt hinner sätta sig i kurvan då, och det känns inte bra förrän man får på hård gas ut och hojen rätar ut allt
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
PS. Kan vi inte komma på ett bättre ord på svenska än trail braking? Språkpolisen inom mig får kramp av att använda ett engelskt uttryck som direktöversatt blir lika obegripligt som originalet. ”Spårbromsning” föreslår Google Translate. Lika uselt ord det.
Hitta på något bättre, någon klok människa! Snälla!
Bokstavligen är det väl "släpbromsning" och inte "spårbromsning". Man släpar (trailing) lite med bromsen genom kurvan efter den initiala inbromsningen lixom?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bokstavligen är det väl "släpbromsning" och inte "spårbromsning". Man släpar (trailing) lite med bromsen genom kurvan efter den initiala inbromsningen lixom?
”Trailing off the brake” - alltså släpper av bromsen tills du når apex/ser utgång etc. Tanken med trailbraking är just att du släpper av bromsen gradvis, poängen är inte att ligga kvar med lite statisk konstant broms.

Så ”släppbromsning” blir väl mer rätt kanske. 😊
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Efter att ha läst alla inlägg och sett videon så reflekterade jag under en tur igår på hur jag själv kör i kurvor och när jag bromsar. Det var inte någon jättelång sväng, kanske 11-12 mil, och den gick på knixiga småvägar (70-sträckor mestadels) långt ute på landet. Det fanns gott om möjligheter att analysera mitt eget beteende i kurvor med andra ord.

Min hastighet på 70-vägarna (kanske 70-110 km/t?) var inte högre än att jag kunde ta de flesta kurvorna med lite avdrag på gasen, och inte mer än så. Ofta kan man ju inte (bör man inte) köra jättefort på småvägar där det vimlar av utfarter, mindre byar, skymda kurvor, dålig svensk asfalt, grus på vägen och annat som stör körningen.

Jag behövde knappt ”trail brakea” alls! Det var enbart aktuellt i vissa rejält skarpa kurvor där min hastighet var för hög för att bara lägga ned och hoppas att jag inte skulle möta någon… Vid dessa ganska få tillfällen bromsade jag medvetet sent och höll lite tryck i ingången av kurvan för att hålla nere gaffeln. Helt ok. Kändes ungefär som jag vanligen kör de gånger jag gasar hårt och därmed behöver bromsa duktigt inför kurvor. Jag vet ju att man kan bromsa i kurvor, förutsatt att man är försiktig.

Men det var ganska få tillfällen som detta behövdes. Skulle jag istället ha gasat på in i det sista och därefter bromsat? Fast det behövdes ju inte, kurvtagningen blev bra ändå. Flera gånger testade jag ändå att göra precis så, alltså ligga kvar på gas lite för länge och sedan klämma på med broms. Men det blev mest ryckigt och disharmoniskt.

Min slutsats efter denna korta empiriska undersökning är att trail braking är relevant vid aktiv eller mycket aktiv körning där man ligger på och pressar hojen och sig själv, snabba accelerationer och inbromsningar. Eller vid t ex hårnålskörning där man behöver jobba med gas/broms/nedlägg för att komma runt svängen på ett bra sätt.

Men att för många andra tillfällen (de flesta?) så behöver man ofta inte ens bromsa i kurvan, det räcker med att anpassa gaspådraget. Nu menar jag alltså vardagskörning, inte när man hetsar sig själv på en krokig väg bara för att det är så jäkla kul! 😊

Har jag rätt eller fel?

PS. Kan vi inte komma på ett bättre ord på svenska än trail braking? Språkpolisen inom mig får kramp av att använda ett engelskt uttryck som direktöversatt blir lika obegripligt som originalet. ”Spårbromsning” föreslår Google Translate. Lika uselt ord det.
Hitta på något bättre, någon klok människa! Snälla!

Arkivbild från augusti 2020:
View attachment 501591

Hade jag haft gåvan att kunna skriva förståeligt hade jag skrivit så! :tummenupp:kär
Vi kör tydligen på samma sätt och jag är alltså inte ensam om att få språkkramp. :krama
Jag har inget emot det engelska språket men gillar inte att det svenska ersätts med ett ord som en engelskspråkig inte förstår. :huvet

Bromskontroll låter bra då det liksom gaskontroll handlar om mjukhet som Nick pratar, pratar, pratar om när det gäller grepp! :hihi
Jag trejlbrejkar alltså inte, jag har bromskontroll! :fakta


Jag vet att den varit uppe tidigare men Nick förklarar väldigt bra varför vi behöver både gas- och bromskontroll för att bättre kunna utnyttja tillgängligt grepp. :kär
Sen är det kul att han bjälar på som bara den och avslutar bjälandes.:hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
”Bromskontroll” (motsvarande gaskontroll) har föreslagits som beteckning. Finns poänger med det. Flytet och mjukheten (balansen) är det viktiga.
"Bromskontroll" är ett samlingsnamn för bromsövningarna, dvs broms till stopp, broms inför kurva, broms i kurva och planeringsbroms (trailbrake)

Precis som "Gaskontroll" har flera övningar under sig, "Rulla av och rulla på" och "När ska jag gå på gas?"
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top