Traktorljud i motorn

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Har pulat lite med hojen idag. Startade den och upptäckte ett ljud som jag har hört förut. Jag är osäker på om det har låtit hela tiden sen jag köpte hojen, eller när jag först hörde ljudet. Har sökt lite på skrammel och så på forumet men inte hittat nåt som passar exakt.

Det är en Suzuki RF600R från 94
Regelbundet servad och välskött, aldrig vurpad eller nåt annat som behöver nämnas. Går skitbra.

Ljudet, om jag ska beskriva, låter som ett traktorliknande ljud, eller skrammel. Ni som har öppnat huven på nåt där det sitter en Scaniamotor av modell DSI-14 vet vad jag snackar om. Ett rasslande traktorliknande ljud som i början på Terminator 2 när den stora lastbilen startar. Dock inte så mycket, självfallet. Det låter inte skadligt, i mina öron, eftersom jag lyssnar på DSI-14:ar flera gånger i veckan i vanliga fall.
På tomgång låter det. Jag vet inte om ljudet är kvar när man varvar upp lite, för det låter för mycket för att höra, ljudet är svagt. Hur mycket får en sucka skramla?

Min intuition sa att det var kamkedjesträckaren, men vad vet jag. Är det kamkedja, jag kan fan ingeting om ni förstår. Byta olja, filter och blinkers klarar jag på en sån här hoj, inte mycket mer... Tanka, också...

-Granen

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Jag är ingen expert i ämnet men traktorer är ju ofta dieslar, och dieslar "detonerar" sitt bränsle. Det verkar med andra ord som att din motor knackar lite :brinnerup .

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Trashcan skrev:
Jag är ingen expert i ämnet men traktorer är ju ofta dieslar, och dieslar "detonerar" sitt bränsle. Det verkar med andra ord som att din motor knackar lite :brinnerup .

Så dum jag är. Scanian är ju en dieselmotor... Jag kan ju tillomed skillnaden på diesel och bensinmotorer. Att dieselmotorn har tändsystem och bensinaren bränner med trycket och värmen... eller hur det nu var...

Men ljudet låter ungefär så, ja... knackande!

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Nu vet ju inte jag utan att höra, vad du menar med skrammel. Min Gixxer jag hade lät iaf oroväckande mkt men den gick som en klocka :tummenupp

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Rammstein skrev:
Nu vet ju inte jag utan att höra, vad du menar med skrammel. Min Gixxer jag hade lät iaf oroväckande mkt men den gick som en klocka :tummenupp

Man har ju hört att suzukin ska skramla lite... Ingen ägare blir väl jätteorolig och jag kanske bara är nojig...

Det kanske är tummenupp, då i allafall?

Skyflyer

Ner kommer man alltid!
Gick med
10 May 2005
Hoj
GasGas EC300 2009
granen skrev:
Man har ju hört att suzukin ska skramla lite... Ingen ägare blir väl jätteorolig och jag kanske bara är nojig...

Det kanske är tummenupp, då i allafall?

Jag hade ett liknande ljud på min baby gixx i höstas, blev skitnojjig plockadeisär motorn för å kolla läget, de slutade med en nota på 18lax :huvet

Ljudet på min kom av att ringarna hade blivit slapp å tryckt genom olja med efterföljd att vevlagren blev kass, lät inte as mycket, å vissa som provlyssna tyckte inte att de lät speciellt mycket å att de bara va att köra. Men hade ja inte plockat isär den hade nog veven gått nu till sommarn, pga att de hade redan börjat gå bitar ur lagren...

Hoppas du inte har samma men fel å att ja nojjar sönder din lö kväll, håller tummarna för dig :fyllisar

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Skyflyer skrev:
Hoppas du inte har samma men fel å att ja nojjar sönder din lö kväll, håller tummarna för dig :fyllisar

äsch, det är lugnt. Hojen står där den står, och när säsongen börjar ska jag köra in den till meken och byte kedja och drev och lite, så han får lyssna på den ändå. Jag hoppas innerligt att det inte liknar din historia, bara!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln