Transponder 2007

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kanske skulle lägga den på framstänkan :tungan

Jamen fan tänk dig själv att gå jämsides men 15 cm före någon över mållinjen OCH BLI DÖMD EFTER bara för att "Du var tre tusendelar efter!"

Aldrig transponder i kutsen!!!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Okej, om vi drar vidare i en liten annan riktning. Som glad rookie och säkerligen inte med ambition att köra alla rookietävlingar denna säsongen kan man ställa frågan HUR jobbigt det egentligen blir att låna transponder? För, det skulle man väl fortfarande kunna göra som rookie denna säsong? Eller har jag massuppfittat det? Jag menar, jag är inte så übersugen på att tjöpa en transponder för 3kkr när jag är i mer behov av däck och träningstid.

Visst, man får igen pengarna om/när man säljer transpondern, men det är ändå ett par lappar som man får ligga ute med.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Okej, om vi drar vidare i en liten annan riktning. Som glad rookie och säkerligen inte med ambition att köra alla rookietävlingar denna säsongen kan man ställa frågan HUR jobbigt det egentligen blir att låna transponder?

Såvida du inte avser att låna av en polare innebär "låna" att hyra till en kostnad av 500 kronor.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såvida du inte avser att låna av en polare innebär "låna" att hyra till en kostnad av 500 kronor.
Kostnad? Är det som det låter att hyra till en kostnad av 500 spänn, eller som det inte låter med deposition på 500 spänn?

Annars är det ju lika bra att köpa en egen och hyra ut den till folk för 400 spänn. :tungan

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Kan någon ge ett defenitivt svar på denna frågan? Har hört olika i snart en månads tid och vill veta om jag ska beställa eller låna.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kan någon ge ett defenitivt svar på denna frågan? Har hört olika i snart en månads tid och vill veta om jag ska beställa eller låna.

Har du inte egen eller lånar transponder av kompis eller liknande så kommer det kosta dig 500kr/tävling att hyra transponder av arrangören.

//håkan

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För mig som kör italienskt kommer det att vara ekonomiskt försvarbart att hyra en transponder, eftersom hojen bara kommer att orka fyra rejs innan nåt faller av/skär/spricker.

Rental is the shit.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
För mig som kör italienskt kommer det att vara ekonomiskt försvarbart att hyra en transponder, eftersom hojen bara kommer att orka fyra rejs innan nåt faller av/skär/spricker.

Rental is the shit.
Jag tror faktiskt (hoppas inte) att min anustrimmade SSR6 kommer att hålla ungefär lika länge som en blåryk, så det kanske är rätt taktik att köra på.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ni som tänkt på fast monterad, tänk på att dom drar ur batterit på några dagar, så ni inte kommer till träningen med tomt batteri :tummenupp

björn

sandstream

Guest
Ni som tänkt på fast monterad, tänk på att dom drar ur batterit på några dagar, så ni inte kommer till träningen med tomt batteri :tummenupp
Så med andra ord bör man göra en lösning där man enkelt kan koppla ur transpondern för att slippa riskera tomt batteri?

sandstream

Guest
Buntband runt gaffelbenet funkar kanon:tummenupp
Så DP-modellen går att ta bort från hojen enkelt?
Jag trodde den var tänkt för fast installation och att man var tvungen att göra någon egen lösning för att kunna koppla bort den från kablarna till batteriet.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Är det så? Säg att det är målgång... och jag har transpondern bak i kutsen och ligger 22 cm före Jorpes med transpondern fram i kåpan... blir jag efter Jorpes då? Bara för att hans transponder kom 14 cm före min över mållinjen?:confused:

Någon har förklarat detta någon gång men jag har glömt...

:arsele Du kommer aldrig 22 cm före!

:)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

björn

Eller också så kopplar man in den på en kabel som bara har 12v matning när tändningen är påslagen....

Jag har monterat min transponder på höger gaffelben med buntband (som beskrivits tidigare i tråden) och sedan tagit 12v matningen från bromsljuskontakten uppe vid bromsen. Jordat har jag gjort i gaffelkronan. Funkar kanon, och så är transpondern avslagen när inte tändningen är på.

Tänkte först koppla den till en switch, så man kan slå av den när man inte vill använda den. Men kom då på att jag skulle kasta mig utför en klippa om jag glömde sätta på den, eller stängde av den av misstag till ett race... Så det gick bort...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Njaaaaa, en månad tar det allt....

Drog ur batterit på min cbr 04 från tävling till träningen på LMS :va men jag kanske hade dåligt batteri.

björn

Eller också så kopplar man in den på en kabel som bara har 12v matning när tändningen är påslagen....

Jag har monterat min transponder på höger gaffelben med buntband (som beskrivits tidigare i tråden) och sedan tagit 12v matningen från bromsljuskontakten uppe vid bromsen. Jordat har jag gjort i gaffelkronan. Funkar kanon, och så är transpondern avslagen när inte tändningen är på.

Tänkte först koppla den till en switch, så man kan slå av den när man inte vill använda den. Men kom då på att jag skulle kasta mig utför en klippa om jag glömde sätta på den, eller stängde av den av misstag till ett race... Så det gick bort...

smart macke, men du är ju lite mer ordenklig en vad jag är :D

björn

Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Äsch då.... Måste hitta på nåt nytt styrdämparfäste till nya hojen nu, funderar på om jag kan kopiera din lösning från Knutstorp. Vad tror du?

:D

Du den är så fet patenterad att jag kommer stämma dig och sno din hoj :D ne om du behöver "fulmeckshjälp" så vet du att jag är skyldig dig en stor, så det är bara att svänga förbi så ska vi nog få fart på bettan :yoparty

Ne det blir erf med två väldigt prydliga mäniskor så min slivertajps era är nog tyvärr slut. Det var trevligt alla gånger nu får vi prova på nått nytt.

björn

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...