Transponder 2007!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är väldigt mycket besvär med transponders för arrangören, dels är det en stor investering som naturligtvis överförs på era startavgifter (vad trodde ni?), sedan är det ett stort stressmoment att plocka av transponders från hojar som varit ute och flytta till hojar som ska ut, förarna är irriterade över att bli stoppade och glömmer ibland vilket gör att de blir utan tider på ett kval. Dessutom får vi stå vid utfarten och stoppa alla efter tävlingen och fråga om de lämnat tillbaka transpondern.

Hyrpriset är satt för att avskräcka, inte för att vara snäll. Köp egen transponder, det är bättre för alla, den har ju dessutom ett bra andrahandsvärde så någon större förlust lär det inte bli. Vill ni inte köpa eller hyra för att ni bara ska köra ett eller några få race så går det ju att låna av någon som inte kör samtidigt som er på banan, bäst är ju att låna av någon som inte alls kör den helgen så man inte behöver flytta transpondern en massa gånger.

sandstream

Guest
Vad gör du om du krashar på första träningen då?? Skiter i att träna och kör på samma däck eller?
Varför ska jag lägga 3000:- på något jag kan låna gratis första året?
Så svårt kan det väl inte vara att förstå :rolleyes:

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Varför ska jag lägga 3000:- på något jag kan låna gratis första året?
Så svårt kan det väl inte vara att förstå :rolleyes:

Nä det är inte alls svårt att förstå... däremot är det värt pengarna att slippa stå i kö och komma ut sent på banan för att du inte får någon transponder p.g.a att funktionärerna har det stressigt som f-n...

Det verkar som 3000:- gör att hela eran satsning rasar...

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Vad gör du om du krashar på första träningen då??
Skiter i att träna och kör på samma däck eller?

Ja detta beror på hur mycke skador hojen har, då kan det mycke väl vara slutet på min satsning eller ändra hela årets träning och racing.
Vad jag frågade i början av tråden va om det stämde att man inte kunde låna transponder, så som dom sa till mej på kursen och inte någon ekonomi fråga.
Nu har jag köpt en men det hade varit trevligare att slippa just nu och kunna lägga dom pengarna på mer bantid.

2008 har jag nog lärt mej en hel del och kommer inte med så dumma frågor!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2747195 Nä det är inte alls svårt att förstå... däremot är det värt pengarna att slippa stå i kö och komma ut sent på banan för att du inte får någon transponder p.g.a att funktionärerna har det stressigt som f-n...

Det är ju din åsikt. Andra kanske inte delar den...

2008 har jag nog lärt mej en hel del och kommer inte med så dumma frågor!
Finns inga dumma frågor. Bara dumma svar.

Last edited:

sandstream

Guest
Nä det är inte alls svårt att förstå... däremot är det värt pengarna att slippa stå i kö och komma ut sent på banan för att du inte får någon transponder p.g.a att funktionärerna har det stressigt som f-n...
Nej, 3000:- gör inte att den rasar men kan jag lägga det på annat så gör jag det.

stridis nr60

if you cant bet them.hit them harder
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
gsxr1000-02-Race,wr 250
Visst, men första säsongen känns det som att 3000:- kan läggas på ett set däck istället. Vill man sedan fortsätta att tävla är det nog en bra investering.
Skall du köra b-race eller erf är det hyra som gäller. jJag la ut 2500 kr i hyra förra året så i år har jag köpt en.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Funkar även att köpa direkt av AMB, jag har inte kollat kursen men det brukar vara samma priser.
http://www.amb-it.com/shop/euro/cat...10_12&osCsid=6481cfea8a1742d5f4b1db08cc95e0e3
Jag handlade på VISA av dem, se bara till att faxa visanumret till dem, inte maila som de vill. Deras betalfunktioner på webben var 2006 riktigt undermåliga.

Ska man låna transponder ska det vara från någon som inte kör samma dag som du (jag har iofs bara rattat crosstävlingar men det borde funka likadant inom RR). Det är ett helvete att lägga upp startlistor i Orbits för varje heat bara för att två förare har samma transpondernummer, bäddat för fel i resultatlistorna.

Inom MX är andrahandssuget enormt efter transpondrar, är det likadant inom RR får du säkert tillbaka 2000-2500:- på hösten om du inte vill fortsätta.

Hos oss försöker vi köra transpondrar vanliga träningsdagar också för att utnyttja prylarna bättre och ni har ju lyxen att ha batteribefriade prylar så det borde vara ännu enklare för er. Om prylarna finns på plats under träning såklart...

Sedan håller jag med folk ovan: köp en egen. Den smälter inte bort.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR

Tänk på man i USA använder 110V/60hz och har andra kontakter. Många kan också bli negativt överraskade när paket blir liggande hos Posten/Tullen tills man visat vad varan kostat och erlagt tull och moms. Har hänt mig när jag beställt böcker från USA.

Att köpa en begagnad tycker jag är smart för den som vill spara pengar eftersom de håller flera år och skulle batteriet ta slut kan man skicka den till AMB och få det bytt.
AMB är riktigt dyra men jag tycker det är bra kvalité. På de ca 330 transpondrarna jag hjälpt Svemo att sälja så har endast 2 st behövt skickas tillbaka pga fel.

Kan tänka mig att det finns en marknad för privata uthyrare, kanske en företags idé. Tar man 300kr så är det betald på 11 uthyrningar, kanske inte den bästa avkastningen...

sandstream

Guest
Tänk på man i USA använder 110V/60hz och har andra kontakter. Många kan också bli negativt överraskade när paket blir liggande hos Posten/Tullen tills man visat vad varan kostat och erlagt tull och moms. Har hänt mig när jag beställt böcker från USA.
Ja, tull och moms bör man ta med i beräkningen.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj

Att köpa en begagnad tycker jag är smart för den som vill spara pengar eftersom de håller flera år och skulle batteriet ta slut kan man skicka den till AMB och få det bytt.
AMB är riktigt dyra men jag tycker det är bra kvalité. På de ca 330 transpondrarna jag hjälpt Svemo att sälja så har endast 2 st behövt skickas tillbaka pga fel.

Kan tänka mig att det finns en marknad för privata uthyrare, kanske en företags idé. Tar man 300kr så är det betald på 11 uthyrningar, kanske inte den bästa avkastningen...

Köper man direkt från AMB kommer paketet från EU-landet Holland så allt administrativt tjafs är avklarat.
Disclaimer: erfarenhet från MX

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Kollade priserna hos AMB och de var ju inget vidare.

Som sagt jag har inte räknat på växelkursen men inom MX är det helt omöjligt att få bättre priser än de AMB har på webben.

Det spelar ingen roll om man gör gruppköp eller annat.
Lokala försäljare kan emellanåt matcha deras priser men knappast komma under.

RR verkar ha bättre förhandlingsläge. Grattis.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Som sagt jag har inte räknat på växelkursen men inom MX är det helt omöjligt att få bättre priser än de AMB har på webben.

Det spelar ingen roll om man gör gruppköp eller annat.
Lokala försäljare kan emellanåt matcha deras priser men knappast komma under.

RR verkar ha bättre förhandlingsläge. Grattis.

Svemo förmedlar transpondrar inte transponder i vinst syfte, vilket självklart ett företag måste göra. Därför är priserna på www.roadracing.se så pass bra även om det är mycket pengar för en liten elpryl som egentligen inte är speciallt avancerad.

sandstream

Guest
Kanske lika bra att man beställer en via roadracing.se så har man ett problem mindre men ett större hål i plånboken.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln