Transport av hoj = Sverige till Turkiet !

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
Hej alla glada hojåkare..Snart är säsongen här för att njuta av lite hojåkning! Har flyttat till Alanya och behöver få ner min hoj också..här är vädret perfekt nästan året runt! Hade kört ner den men då måste jag vänta tills vädret i norra Europa blir bättre!
Så nu letar jag som sagt transport från Sverige till turkiet ! Tacksam för alla förslag och links...berätta gärna era erfarenheter angående såna transport.

Mvh

Skicka nycklarna till mej så kör jag ner den åt dej.
Du står för omkostander så som hotell bensin flyg hem osv.
:)

Ett tips är att kontakta en återförsäljare av din hoj & be om att få köpa original emballaget från en nyuppackad hoj. Det är en trälåda där din hoj står stadigt & stötsäkert (den är byggd för din hoj). Sedan när det gäller transporten var noga med att kolla försäkringar hos speditören om något skulle gå fel. En R1á 2009 är ju värd en slant. Good Luck

Det börjar ju dock bli vår ändå. Inom en månad lär du ju kunna köra ner, och ska du leta låda ordna frakt osv så lär de ju gått lika lång tid ändå? Kanske värt och vänta lite och börja säsongen med en härlig långtur! :)

Ett tips är att kontakta en återförsäljare av din hoj & be om att få köpa original emballaget från en nyuppackad hoj. Det är en trälåda där din hoj står stadigt & stötsäkert (den är byggd för din hoj). Sedan när det gäller transporten var noga med att kolla försäkringar hos speditören om något skulle gå fel. En R1á 2009 är ju värd en slant. Good Luck

Det var en bra tips angående trälåda som den kom i hela vägen från japan! :tummenupp

Att skicka en hoj från Sverige i en låda till Turkiet innebär i princip samma sak som att skicka en hoj från Turkiet till Sverige i en låda.
Så du kan titta lite på reglerna för import av hoj till Sverige. Förtullning för import från icke EU-land, moms, besiktning, registrering, försäkring, skatt, och svenska skyltar. Men här blir det tvärtom. Tull, moms, besiktning, registrering, försäkring, skatt och turkiska skyltar.
Jag har praktisk erfarenhet av sånt här. Kört en i Tyskland köpt Peugeot 504 från Tyskland till Iran för en iraniers räkning.
Orsaken var att genom att jag "ägde" bilen så slapp vi ifrån den långa tiden för att hantera allt ovan vid tullen mellan Iran och Turkiet, kraftigt underbemannad och kunde inne i Iran köra upp bilen till ryska gränsen där den kraftigt överbemannade tullen (i förhållande till trafiken) fixade övergången från mig till iraniern på bara en dag.
Vill du inte förkovra dig i reglerna för import av hoj till Turkiet så är det enklast du säljer R1an och köper en hoj i Turkiet.

Med de rätta kontakterna & donationer till nyckelpersoner brukar allt gå mycket smidigare i utlandet. Nu säger jag inte att det skulle vara specifikt för Turkiet utan skriver utlandet i stort.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back