Transport av mc till Spanien

Gick med
17 Jun 2009
Hoj
GSXR-750 K6
Tänkte transportera diverse motorcyklar till Spanien i november. Någon som har några tips på hur man går tillväga om man inte orkar köra ner dom? Egna erfarenheter?

Tja!!!
Jag och polaren tog ner 3 st hojar till valencia förra året. Det kostade oss 12000. Sen hade vi dom kvar i ett garage där nere över vinern. Så flög vi ner några ggr i vintras. Hur många hojar är det som du ska ha ner?? och vart i spanien ska ni?

Tja!!!
Jag och polaren tog ner 3 st hojar till valencia förra året. Det kostade oss 12000. Sen hade vi dom kvar i ett garage där nere över vinern. Så flög vi ner några ggr i vintras. Hur många hojar är det som du ska ha ner?? och vart i spanien ska ni?

Tja!
Än så länge är det min och polarens hoj men kan bli upp till 4st, målet är Madrid...

Svärfar spände fast sin HD på en pall som fraktades i container på färja ifrån Göteborg.

Minns du vilket bolag dom skötte det?

Får inte tag i honom just nu, men tydligen var det på lastbil cykeln gick, annars var det rätt...
Destination Madrid.

Borde finnas en hel del speditörer som kör ner till Madrid, man jag kan kolla senare i veckan vem just han hade.

Han är pensionerad lastbilschaffis så det är möjligt att det är därför han valde den lösningen. (läs deal) :)

Hej
kul att ni gillar Spanien, jag kommer att frakta ner lite saker till Torrevieja -Alicante i slutet av november och har redan en kontakt med en lastbil, det finns en handfull olika flyttfirmor som kör regelbundet hit ner och priset brukar ligga på 2000 kr per kubikmeter,om du fortfarande är intreserad kan jag återkomma med några förslag
Krister

Sen hade vi dom kvar i ett garage där nere över vinern. Så flög vi ner några ggr i vintras.

Hur löste ni med försäkring?

Jag vet att garageförsäkring inte gäller utomlands. I så fall måste man ha motorcykeln påställd hela vintern och man kör ju som bekant inte så mycket om man åker ner ett par gånger.

Jag har helårsförsäkring med påföljande minskad premie hos Bilsport, samt att jag flyttar ner ditt så förhoppningsvis blir det köra året runt :yoparty

Hur löste ni med försäkring?

Jag vet att garageförsäkring inte gäller utomlands. I så fall måste man ha motorcykeln påställd hela vintern och man kör ju som bekant inte så mycket om man åker ner ett par gånger.

banhojar...oförsäkrat. säkert garage så största risken var nog att krascha hojen:rolleyes:

Jag gör ett tungt trådlyft nu.

Vad blev resultatet i praktiken?
Namn på speditörer och deras priser är av intresse :)

Last edited:
Väcker liv i tråden då jag måste frakta ned min mc från sverige till portugal så fort som möjligt då jag bor här nu. Har ringt lite olika och en gav mig pris på 12000. Vet ni några andra som är billigare så får ni gärna säga till.

Bra: http://www.firstcargo.se/
Här får du som du vill.

Billigt: ...då går man bakvägen, och tar kontakt med en av alla de grönsakstransportörer från Spanien (Portugal i mindre omfattning) som kör upp från Iberiska halvön till Stockholm, Oslo och Göteborg varje vecka - och som i mycket stor utsträckning går tomma tillbaka.
Betala kontant på plats hos åkaren i Spanien, och gör upp om en plats där hojen skall lastas.
Kyltrailers har ont om traditionella surröglor, men har i gengäld flyttbara stöttor och mellanväggar som man kan skapa "compartments" av där cyklen inte kan röra sig speciellt mycket.

Det går säker att tjafsa sig ner mot 500 € eller så, men räkna med att det behövs engagemang i Sverige från någon kompis vid lastningen, och att du får hämta hojen hos åkeriet i Spanien.

Jag kör ner hojen för 4000kr exklusive bensin och omkostnader för att ta mig till hojen.
PM om intresse finns.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back