Transport bil för MC / Cross

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Kollar lite på att köpa bil för att kunna transportera Mc alt min blivande cross.

Då lite frågor. Får man in en retta i en berlingo eller kangoo???
har kollat lite på vw caddy men då är den ju ändå oskyddad så då kan man ju lika gärna ha släp och det går bort pga att jag bor inne i stan.

Eller måste man kolla på lite större skåpbilar som jumpy osv.???

Vad finns det mer för skåpbilar DIESEL som är liknande och billiga???

///Micke

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Men går det verkligen in en hoj i en berlingo/kangoo/jumpy då? Tycker dom ser för kort ut i skåpet.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Prova att använda ett måttband...då får du svaret direkt! Alla biltillverkare har ju volymmåtten på lastutrymmet!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men går det verkligen in en hoj i en berlingo/kangoo/jumpy då? Tycker dom ser för kort ut i skåpet.

Jumpy(Citroen) = Scudo(Fiat) = Expert(Peugeot). Den familjen är UTMÄRKT som liten hojtransport. Välj helst HDI-motorn som kom 01 (?!), tror den heter JTD på Fiatspråk...
Finns även i en längre (väldigt sällsynt) variant.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
MB Vito går bort då jag inte vill ligga och laga rost hela tiden :)

VW transportet nja lite för stor då jag ska köra med bilen i jobbet med. Jumpy ligger rätt bra till men finns det fler i den storleken???

///Micke

Åker Transporter varje dag t.o.f jobbet och ibland i jobbet, fungerar alldeles
ypperligt.
Rymmer två banhojar + massor av grejor, ibland med en hoj på släp
efter, 3pers och vi har 25mil enkel till Tisdagsträningarna på Midlanda.
En fördel är att Transportern är lb-reggad = lägre skatt.
Nu har jag en bensinare, men c:a 60mil på 70liter med fullt last och 100-110km är det normala, dieseln blir billigare att "åka" med men kostar onödigt
mycket i inköp jmf. med bensinaren.

KentW

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Mitsubishi L400 ?
1.jpg

För liten kanske.

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Åker Transporter varje dag t.o.f jobbet och ibland i jobbet, fungerar alldeles
ypperligt.
Rymmer två banhojar + massor av grejor, ibland med en hoj på släp
efter, 3pers och vi har 25mil enkel till Tisdagsträningarna på Midlanda.
En fördel är att Transportern är lb-reggad = lägre skatt.
Nu har jag en bensinare, men c:a 60mil på 70liter med fullt last och 100-110km är det normala, dieseln blir billigare att "åka" med men kostar onödigt
mycket i inköp jmf. med bensinaren.

KentW

Jag håller med angående Transporter. Jag använder min som vardagsbil till och från jobbet och det fungerar utmärkt. Det är inte värre att fickparkera den än en normal familjekombi. Kanske borde tillägga att det är korta och låga skåpet. Jag åker 2,5 TDI med manuell låda och den går hur billigt som helst. Normalt drar den 0,7 och då har jag 1,5 mil till jobbet varav det mesta är motorväg. När vi åkte över till Åland för att köra hoj för ett par veckor sedan så hade vi 2 motarder, elverk, kompressor och en massa packning. Då gick det åt 22 liter diesel på 32 mil. 0,8 är det mesta jag har fått den att dra och 0,6 det minsta.
Angående det högre inköpspriset så resonerade jag som så att det är pengar jag får tillbaka när jag säljer eftersom dieseln står sig otroligt bra även när bilarna har gått väldigt många mil. Skatten ligger på 3200 för min så det är heller inte farligt. Sen ska man ha i bakhuvudet att det inte är personbilskomfort men jag trivs bra in min. Jag åker hellre min i stan än tjejens Saab.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Känner en kille som körde sin r6 i en berlingo för ett par år sedan.
Inte smidigt, men det gick med.

Han hade lossat mellanväggen på ena sidan samt plockade av kutsen varje gång så.

Sedan finns det nissan serena corgo och hyndai h1 vilka verkar vara smidiga bilar och dessutom verkar dom ligga bra till pi pris.

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Caddy, berlingo eller kangoo är för små. Då lär du få köra med bakdörrarna öppna.
Jumpy, och de andra modellerna av samma bil, är däremot perfekta som sagt.
Mitsubishi L400 lär funka. Den är ju som en Transporter storleksmässigt i skåpet.
Sen finns ju även Nissan Serena som jag skulle tippa på fungerar. Den är nog lite kortare än L400, men tillräcklig. Bild
Ford Transit är också ett alternativ. Bild
Själv satsar jag på en Transporter.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
tror det lutar åt en sådan här

13654364.htm

Diesel är ett måste då jag kommer ligga på ca 300mil i månaden.. 12mil tur/retur jobbet + några mil i jobbet med...

Vad finns det mer för modeller???

///Micke

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Toyota Hiace - Håller ihop riktigt riktigt bra (om den ej rostar) men är ingen dröm vagn i övrigt. Men kan vara ett bra alternativ om du vill slippa krångel.

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95
Jumpy funkar men det är trångt. Känner en (elitförare enduro) som köpte en sådan, och han fick lämna in den ganska fort och länge för någon legering i bränslesystemet släppte och följt med runt. Han var nog inte så nöjd, men vad jag vet kör han runt med den än, så jag antar att det funkar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...