Transport till Alperna med bil och släp

supergustaf

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2010
Hoj
Yamaga FZ1-S
Jag och min far ska åka en vecka i Alperna i sommar och skulle vilja "slippa" transporten dit genom att ställa hojarna på släp och köra ner.

Vi tänkte utgå någonstans söder om Munchen och skulle vilja parkera bil och släp där. Någon som haft erfarenhet av detta? Någon som vet lämpligt ställe att parkera?

Tanksam för svar från alperfarna!

Så här ser turen ut för tillfället:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...5310857741158854071.0004a0a6c5d3b330a5caa&z=8

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Annars kan ni ju ta AutoZug - tåget ner. Det gjorde vi i somras, mycket smidigt att gå på tåget i Hamburg på kvällen, sova gott (men ta med öropluggar) o sen stiga av på morgonen i Munchen :).
Sen körde vi ungefär samma rutt som ni men rundade inte Gardasjön eftersom det var SÅ VARMT (juli, vi körde tillbaka upp på östra sidan igen)!

Vägavsnitt ni inte får missa som ni inte kommer förbi om ni kör planerad rutt är Dolomiterna i Italien!! (Kräver bara liten mindre ändring av rutten;)) Riktigt bra asfalt och mer väldoserade kurvor jämfört med t.ex. Grossglockner (som man inte heller får missa). Planerar ni att köra upp o ner för Grossglockner så kan jag rekommendera att övernatta i en närbelägen by som heter Werfen, där finns världens största isgrotta och på väg upp till isgrottan är det 21% stigning på vägen! Vi tyckte det var så trevligt där att vi körde förbi igen på hemvägen :).
Sen är Stelvio också väldigt fint men vad jag kan se så kommer ni förbi där med :). På toppen av Stelvio är man uppe på nästan 3000möh!

Vad gäller vägtullar så fick vi betala för Grossglockner och en annan väg vi råkade passera när det ösregnade, minns inte vad den hette, men resten va gratis. Vi hade gps som va inställd på "mindre vägar". Grossglockner är billigare senare på dagen, och man hinner lätt upp-och-ner på kvällen utan att stressa. Minns inte vad det kostade men det kändes inte så jättedyrt. Vissa motorvägar är dock avgiftsbelagda.

Last edited:

supergustaf

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2010
Hoj
Yamaga FZ1-S
Tack för alla tips. Ska korrigera rutten lite nu! Dolomiterna var ju verkligen ingen stor korrigering =)

Har funderat på det där tåget men det kostar ju en del. Jag har en bra bit till Hamburg också. Farsan har en diesel-Lupo och ett smutt släp med kåpa så skulle inte kosta så mycket bränsle att köra ner.

Vet inte om man kan ställa bilen och släpet säkert där nere i en vecka bara.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tack för alla tips. Ska korrigera rutten lite nu! Dolomiterna var ju verkligen ingen stor korrigering =)

Har funderat på det där tåget men det kostar ju en del. Jag har en bra bit till Hamburg också. Farsan har en diesel-Lupo och ett smutt släp med kåpa så skulle inte kosta så mycket bränsle att köra ner.

Finns bevakade parkeringshus .Men vet inte vad det kostar

MissMoonia

Gick med
14 Apr 2009
Hoj
När tänkte ni åka? Vi var som sagt där i mitten på juli och höll på att avlida vid Gardasjön :död. När vi skulle därifrån så gick vi upp halv fem på morgonen för att komma iväg innan det blev alldeles för hett men det blev ändå extremt varmt väldigt fort! O vi ville inte tumma på säkerhetsutrustningen, händer det något så är det ju självklart den lilla korta obetydliga biten man kör utan...:gnissla

supergustaf

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2010
Hoj
Yamaga FZ1-S
Tanken var sista veckan i juni så det är ju där i trakterna... Kan det inte vara väldigt kallt på fjället där istället om man åker tidigare?

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Tanken var sista veckan i juni så det är ju där i trakterna... Kan det inte vara väldigt kallt på fjället där istället om man åker tidigare?

Hur föret är i fjällen är ju oväsentligt, nu gäller det alperna :yoparty :tummenupp

Här är en bra länk som visar när vägarna i alperna brukar vara farbara.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får jag kidnappa tråden lite och fråga hur ni hittar vägarna häromkring som är bra att köra? Jag bor i münchen sedan december men känner ingen här som åker hoj så jag provar vägar mest på "känn" just nu. Med tanke på hur mycket bra vägar det finns så är ju risken stor att missa godbitar.

Och jag kanske direkt ska tillägga att jag tyvärr inte vet något garage ni kan parkera i eftersom jag inte kan trakten så bra än.

MissMoonia

Gick med
14 Apr 2009
Hoj

Det var verkligen inte kallt uppe på topparna när vi va där så tidigare borde man nog kunna lägga det utan problem :). Slutet på maj-början på juni kanske? Uppe vid glasiären på Grossglockner var enda stället det va lite kyligare men då var vi där vid solnedgången och glasiären kyler ju en del. Annars var det kortärmat som gällde vid varje stopp oavsett höjdmeter :).

supergustaf

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2010
Hoj
Yamaga FZ1-S
Får jag kidnappa tråden lite och fråga hur ni hittar vägarna häromkring som är bra att köra? Jag bor i münchen sedan december men känner ingen här som åker hoj så jag provar vägar mest på "känn" just nu. Med tanke på hur mycket bra vägar det finns så är ju risken stor att missa godbitar.

Och jag kanske direkt ska tillägga att jag tyvärr inte vet något garage ni kan parkera i eftersom jag inte kan trakten så bra än.

Jag utgick från denna sidan och sen modifierade den lite efter eget tycke.

Du får gärna höra av dig om du hittar något lämpligt!

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1024

Det var verkligen inte kallt uppe på topparna när vi va där så tidigare borde man nog kunna lägga det utan problem :). Slutet på maj-början på juni kanske? Uppe vid glasiären på Grossglockner var enda stället det va lite kyligare men då var vi där vid solnedgången och glasiären kyler ju en del. Annars var det kortärmat som gällde vid varje stopp oavsett höjdmeter :).

Hmm ok. Jag har en jävla grej på jobbet jag måste vara med på i början av juni men skulle kunna lägga det några veckor tidigare tror jag.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Diesel-lupo på 60hk? Testat att dra släp längre sträckor med den tidigare?

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11

Köp hojkartan "Motorrad Reisekarten" och kör alla vägar som är grönmarkerade.

Sen får man en del inspiration och tips på vinterhalvåret när man surfar runt på olika forum, tex advrider.com.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Köp hojkartan "Motorrad Reisekarten" och kör alla vägar som är grönmarkerade.

Sen får man en del inspiration och tips på vinterhalvåret när man surfar runt på olika forum, tex advrider.com.

Tusen tack för supertips, en sådan skall genast inhandlas!

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Jag fick några turer ( 6-8 st)av @Bubbas:tummenupp ca: 30 mil/tur som ligger på en fil för Garmin Gps,och som jag som har konverterat till en fil som visas med Google Earth, kanonbra att se i "verkligheten"
Pm,a mig så skickar jag över dom, om det är någon som vill ha.
Glömde: skriv mailadressen om jag ska skicka över filen

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept