..............Jag brukar använda biltemas (eller vilket annat märke som helst) framhjulsstöd och spänner ner gaffeln en aning och säkrar bakändan med ett par spännband snett neråt bakåt
Framhjulsstödet skruvar jag fast i golvet på bussen, det är en kanonbra anordning för mc-transport.
MEN....spänn
INTE ner Framgaffeln eller Bakramen, då belastar du spännbanden extra mycket vid tex. stora gupp, då fjädrar hojen ner av egenvikten och sen får spännbanden ta emot extremt mycket kraft när hojen fjädrar tillbaka och "rycker" i spännbanden.
Spänn istället ner från överkant på hjulen åt bägge håll, då får du aldrig mer kraft på spännbanden än den kraft som du använt när du drar åt spännbanden.
Har erfarenhet av +35 års hojtransporter på släpvagn, och har nog sett de mesta i felaktiga fastspänningar.
Ett av de klantigaste exemplen: Jag jobbade hos en Mc-handlare och hade gjort leveransservicen på en helt ny "CB750 -72". Kunden kommer och gör klart affären med chefen, jag frågar om han vill ha hjälp att lasta den, men han och kompisen "fixar det själva".
Sen ser jag när han kör ut från parkeringen och svänger ut på stora vägen, och Hondan gör en "formidabel parabel" ur släpvagnen och landar upp och ner på gatan. Sen släpas den efter släpvagnen i det enda "repet" som dom bundit fast den med. Dom hade ställt den på sidostödet och "spänt ner den i en av öglorna" på släpvagnen.
Den reparationen blev inte billig, men jag fick ett roligt jobb att återställa den till "nyskick".
/KentW