Transportera hoj på släp

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Ska transportera en hoj imorgon på släp. Tänkte se om någon har nåt bra tips på hur man får upp hojen på släpet, planka eller grinden till släpet? Lite osäker eftersom att det är första gången jag transporterar en hoj.

Sökte men hittade inget om just det, förmodligen bara jag som inte kan söka.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
en planka eller liknande som är ganska lång så inte vinklen blir för brant,

2 rejäla spännband o fäst den runt styrkronan/gaffeln o snett ner/framåt mot släpets främre "vägg" vill du sen va på säkra sidan kan du spänna 2 spännband tex bak i skjutspinnarna o helst få dessa att bara spänna i sidled o inte framåt eller bakåt, så brukar jag göra o har kört allt från 60 mil till kortare turer, täckta som otäckta släp
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
körde min hoj idag på släp, skitenkelt. Planka för att få upp den, behövdes nog egentligen inte för en ktm 640 då motorn sitter högt upp, hade kunnat lyfta i hojen med lite bärhjälp.

Två korta remmar fram som jag haka i styret, tryck ner framdämparna och spänn remmarna.

En längre rem över sadeln/bakstänkan och tryck ner bakdämparen medan du spänner remmen.

Hojen stod rakt upp, inte lutandes på stödet.. fällde ut stödet däremot, lär väl inte hjälpa om den skulle tippa men "kändes" bättre i alla fall :) Stod stadigt som fan!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Helt korrekt, inte första gången ämnet är uppe! ;)

Men det är planka eller ramp som gäller, att använda lämmen till släpet är rätt farligt, det är inte alls säkert att den är byggd för det, och du vill inte se när den viker sig med 200kg hoj ovanpå.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
En liten nyfiken fundering, hur lastar ni av sporthojen från släpet ifall ni är själv och har en vanlig planka? Sitter ni på hojen och rullar bakåt med fötterna i luften eller håller ni i styret och kliver ned brevid plankan? Har hittills själv bara använt heltäckande hyrsläp med en stor och bred lem bak som räcker till fötterna också, och då suttit på hojen.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
En liten nyfiken fundering, hur lastar ni av sporthojen från släpet ifall ni är själv och har en vanlig planka? Sitter ni på hojen och rullar bakåt med fötterna i luften eller håller ni i styret och kliver ned brevid plankan? Har hittills själv bara använt heltäckande hyrsläp med en stor och bred lem bak som räcker till fötterna också, och då suttit på hojen.[/QUOTE

Gå bredvid hållandes i styret brukar vara lämpligast, sitter man på kan man ge sig fan på att hojen stannar till precis när man inte når ner med fötterna och vips ligger cykeln på sidan bredvid plankan.(extra mycket skadad såklart eftersom den faller från en högre höjd än om den bara tippar omkull)
För extra kontroll över situationen kan man säkra plankan i släpet så den inte trillar bort när man rullar bakhjulet mot plankan.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Gå bredvid hållandes i styret brukar vara lämpligast, sitter man på kan man ge sig fan på att hojen stannar till precis när man inte når ner med fötterna och vips ligger cykeln på sidan bredvid plankan.(extra mycket skadad såklart eftersom den faller från en högre höjd än om den bara tippar omkull)
För extra kontroll över situationen kan man säkra plankan i släpet så den inte trillar bort när man rullar bakhjulet mot plankan.

Ok, men orkar man hålla en 200+ kg hoj kanske 50-100 cm högre upp i luften, samtidigt som man ska hålla en hand på frambromsen och hålla koll på fötterna?
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Ok, men orkar man hålla en 200+ kg hoj kanske 50 cm högre upp i luften, samtidigt som man ska hålla en hand på frambromsen och hålla koll på fötterna?

Ja, det gör man. Till skillnad från att sitta på den med fötterna 50 cm ovanför marken utan fotfäste och den börjar luta...då är man jävl*gt rökt..:näsblod
Det blir inte bara dyrt. Det lär göra ont också.

Se till att inte vara själv, åtminstone inte de första gångerna du gör det, så skall du se att det går bra. Köp en ramp..planka är billigt, men inte särskilt bra.
 

waga95

Guest
Lägg han upp och ner så borde styret hålla balansen :rolleyes:

Skämt åsido...

Ett spänband på styre och framdäcket.
Samt över sadeln.
Se till att stöttdämparna är nerpressade annars kan hojen hoppa upp och landa på sidan om det kommer ett gupp.

En planka fixar det nog.
Se till bara att planken inte glider av vagnen, följderna lär inte bli så roliga eller billiga :)
 
Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Kör man med en planka så gäller det att se till att den ligger still när man ska lasta av. Annars kan den glida ner från släpet och bakhjulet ramlar ner... :gnissla

Min metod när jag är ensam (har släp med tipp) är att lossa tippspärren på kärran och långsamt rulla bakåt med hojen. När tyngdpukten kommer tillräckligt långt bak så tippar kärran lugnt och fint. Sen är det bara att fortsätta bakåt med hojen utan planka... :tummenupp
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tack för tipsen! Allt gick bra med transporten och nu står den nya hojen i garaget :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok, men orkar man hålla en 200+ kg hoj kanske 50-100 cm högre upp i luften, samtidigt som man ska hålla en hand på frambromsen och hålla koll på fötterna?
Du bär väl inte ner hojen, den står väl på hjulen? Att hålla balansen på en hoj som står upprätt är ju mer eller mindre samma jobb oavsett om den väger 100kg eller 500kg, det är ju bromsen som tar upp krafterna när den vill rulla ner för plankan.

Kör man med en planka så gäller det att se till att den ligger still när man ska lasta av. Annars kan den glida ner från släpet och bakhjulet ramlar ner... :gnissla
Det kan vara väldigt bra att dra åt handbromsen på bilen också. Jag skulle köra upp hojen i bussen för några år sen, och någon hade lånat bussen utan att dra åt handbromsen igen, så när jag gasade det sista för att få upp hojen åkte bussen lite framåt och plankan lite bakåt. Kvar stod jag med en hoj som hängde i fotpinnen mot mitt smalben :gnissla
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top