Transportera/spänna fast på släpkärra.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
Om du ska till Kinnekulle i morgon och är orolig för att göra en tippvält när du ska av eller på så säg till, jag kan hålla i bak och assistera om du känner dig osäker.

Hjälpte en kille borta på Bike för någon månad sen med samma sak. Han ställde sin splitternya Multristrada V4-nånting på hasplåten när han sköt bort rampen under sig. Inte kul att stå med framhjulet uppe och resten på backen utan möjlighet att flytta sig. Han såg skapligt tacksam ut när jag kom insladdande.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du ska till Kinnekulle i morgon och är orolig för att göra en tippvält när du ska av eller på så säg till, jag kan hålla i bak och assistera om du känner dig osäker.

Hjälpte en kille borta på Bike för någon månad sen med samma sak. Han ställde sin splitternya Multristrada V4-nånting på hasplåten när han sköt bort rampen under sig. Inte kul att stå med framhjulet uppe och resten på backen utan möjlighet att flytta sig. Han såg skapligt tacksam ut när jag kom insladdande.
Thanks mate - åker upp i eftermiddag o ställer av hojen så slipper jag stressa imorgon bitti. Det brukar väl vara fullt redan på kvällen så jag kan få hjälp av dig eller någon annan. Det är alltid spännande att lasta/lasta av ensam så hjälp mottages tacksamt. Är du där så lär du känna igen mig - unik hoj o långsammast på banan.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?

På en hoj med elektronisk fjädring har jag fått till mig att man skall låta stånd ingen vara igång både vid lastning och lossning. Även att te x Svedea tror jag det var (BMWs märkes försäkring?) Gått ut med att de inte ersätter skador/läckage på fjädring som uppkommit i samband med transport av hoj dör man inte låtit tändningen vara igång vid lastning/lossning. Hur de nu ska kontrollera det. Är väl om man nämner det kan jag tänka mig.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På en hoj med elektronisk fjädring har jag fått till mig att man skall låta stånd ingen vara igång både vid lastning och lossning. Även att te x Svedea tror jag det var (BMWs märkes försäkring?) Gått ut med att de inte ersätter skador/läckage på fjädring som uppkommit i samband med transport av hoj dör man inte låtit tändningen vara igång vid lastning/lossning. Hur de nu ska kontrollera det. Är väl om man nämner det kan jag tänka mig.
Jag har hört något liknande - därav frågan. Nu har jag inte grottat ner mig i hur aktiv fjädring fungerar, men kanske är det någon ventil som måste öppnas via elektroniken om man komprimerar fjädringen. Undrar hur känsligt det är - om man ex. rullar nerför en väldigt ojämn backe med tändning avslagen.
Får nog läsa in mig på detta
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har hört något liknande - därav frågan. Nu har jag inte grottat ner mig i hur aktiv fjädring fungerar, men kanske är det någon ventil som måste öppnas via elektroniken om man komprimerar fjädringen. Undrar hur känsligt det är - om man ex. rullar nerför en väldigt ojämn backe med tändning avslagen.
Får nog läsa in mig på detta
Så känsligt kan det väl omöjligt vara. Varför man nu tänkte rulla ner för en ojämn backe med motorn av ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Förra veckan regnade bort men idag var det fint.
Man måste komma rakt och rätt i sidled annars inga problem. Bäst av allt är att slippa bända loss framhjulet från stödet när däcket etsat sig fast.
View attachment 488323
Tar inte mycket plats i sidled precis.......

Monterar du stället på hojen först, rullar in den, släpper ner stället och fäller över låsbyglarna?
Vad används den elastiska snodden till?
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Tar inte mycket plats i sidled precis.......

Monterar du stället på hojen först, rullar in den, släpper ner stället och fäller över låsbyglarna?
Vad används den elastiska snodden till?
Så har jag gjort hittills, funkar bra eftersom jag har sidostödet kvar. Tänkte testa att låta stödet släpa efter hojen uppför rampen nästa gång.
Snodden är för att fästa upp stödet när du kör ner hojen, behövs inte på 959:an utan där ligger det på bakstänkan.
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Så har jag gjort hittills, funkar bra eftersom jag har sidostödet kvar. Tänkte testa att låta stödet släpa efter hojen uppför rampen nästa gång.
Snodden är för att fästa upp stödet när du kör ner hojen, behövs inte på 959:an utan där ligger det på bakstänkan.
Här ser man hur det fungerar.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lätt att ta bort men det blir inte 100% plant.
Det där borde ju gå att dölja med en bit plyfa, fullbredd överhela utrymmet, men bara 2dm bred/djup, som man fräser ur uttag i för skruvar, och plattan om man är riktigt petig, och lägger ovanpå. Det blir visserligen inte helt plant, men man slipper vassa punkter som sticker upp.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag tror inte att de mår annorlunda än vilka andra dämpare som helst, men det jag har märkt är att ständigt komprimerade (även lätt) fjäderben tenderar att börja läcka. På en cross med 30 cm fjädringsväg kanske 3-5cm inte spelar någon större roll men på en landsvägshoj med 10-15cm är det ju större påfrestning. Försöker numer därför spänna i ofjädrad del så långt det går.

Detta förutsatt att man inte håller på med tändning på/av eller justering av fjädring medan den är nedspänd, det kan knappast vara bra.

Ligger väl ändå inte tryck på hydraliken i gaffel och bakdämpare vid måttligt komprimerad fjädring, trycket uppstår väl enbart vid ögonblicket för själva komprimeringen?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top