Transportstyrelsen, felaktiga uppgifter?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag fick hem inbetalningskort på skåpbilen idag och läser "skattevikt 2220kg" vilket jag reagerar på. Tydligen så gäller totalvikten för lättlastbil.

Men sen hittade jag detta.
"skattesats oavsett vilken miljöklass fordonet tillhör (EU:s minimiskattenivåer). Om fordonsskatten överstiger 3 600 kronor för ett år, delas den upp och tas ut vid tre tillfällen under året."

Och här har jag en inbetalningslapp på 3650kr.
Längre ner hittar jag:

"Motorcyklar
Alla typer av motorcyklar har en skatt på 180 kronor per skatteår."

Och där fick jag en skatt på 240 eller 250kr. :dummer

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Min skåpbil har delad skatteuppbörd december, april och augusti (3763:) skattevikt 2310kg. Förmodligen ligger din precis under 3600 i skatt men med registerhållningavgift kommer du över. Registeringshållningavgift tillkommer även på de 180 på hojen ca 60 kr dvs ca 240-250 för en hoj.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
De extra 65 kronorna kallas för vägtrafikregisterhållningsavgift och är något som ska finansiera det ytterst dyra vägtrafikregistret (som trots att det finns många fler fordon än förr plus att allt sköts via datorer måste höjas till och från). Men dessa pengar går inte till något trafikregister, de går rakt in i Trafikverkets kassakista, så vi alla betalar en bluffavgift :tummenupp Förr i tiden hette den trafikomläggningsavgift eller något i den stilen och skulle användas till att vi gick från vänster till högertrafik men dessa pengar användes inte heller till det :cool:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln