Transylvanien 2014

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Vägbeskrivningen från färjan och västerut fattade jag inget av alls... kanske du menar åka lite i Tyskland?

Jag tog båten ner i somras (400 spänn för dagstur) och började med att besöka öknen i norra Polen och även lite annat runt om, sedan körde jag SÖDERUT och besökte saltgruvan och Auschwitz, sedan blev det isgrottor i Slovakien och därefter Rumänien och Transfăgărăşan.
Rumänien som sådant var rätt fräckt, men Transfăgărăşan tyckte jag inte hade nåt vidare att erbjuda alls.
Vill man åka fina bergspass så är alperna många gånger MYCKET bättre, både gällande körning, beläggning och utsikt.
Trafikmentaliteten är minst sagt rätt hård bitvis, men det börjar redan i Polen så man liksom vänjer sig tills man kommit neråt...
De kör med timmerlastbilar och skåpbilar som vi gör med sportbilar här uppe, typ.
Helt ofattbart att de inte välter.

Efter Transfăgărăşan åkte jag bara en liten sväng söderut och sedan mot Drobeta-Turnu-Severin där jag åkte över Donau och in mot Serbien.
...och vidare in genom Bosnien osv...

Jag får väl faktiskt anse att alla dessa länder är rätt lika faktiskt.
Polen-Slovakien-Ungern-Rumänien-Serbien-Bosnien.

Husen på landsbygden är nästan identiska tex.

Jag var iväg typ 14 dagar, körde väl 600 mil (varav 20 i Sverige) och det enda som var jobbigt på hela resan var värmen.
Boende finns överallt, i Rumänien är det tex väldigt vanligt med att folk fricampar överallt, även inne på Transfăgărăşan i nån bergsskreva!

Inte utan att man längtar tillbaka lite...

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Ett exempel från min resa till Rumänien,
Jag körde en KTM 690 Enduro som var i kanonskick med 400 mil på mätaren. Ute på vischan i Ungern kring 18.00 på en fredag så gick huvudsäkringen på polarens Xr600(glassäkring). Vi stannade rätt dåligt till så vi bestämde oss för att rulla fram till en ficka längs vägen längre fram. På väg dit så börjar min kylare spruta ut vatten? En kontakt har gnagt hål i kylaren på insidan, tydligen ett standardfel såhär i efterhand, men just då så var vi sjukt nöjda att vi hade med oss skit lite skräp för att själva kunna laga båda hojarna :tummenupp

Skrev det mer för att TS började fundera på 80-tals Honda för att det skulle vara mera lättmekat (?), börjar en kylare läcka så är man ju minst lika rökt i Tyskland eller väster om Vättern. Tycker dock att folk är mycket hjälpsamma i dessa länder, samt vana vid att man reparerar i ställer för att beställa nya delar. Rasade ett drivpaket i Söderköping på en Söndag, var helt omöjligt att lösa utan kompisen fick möta upp med släp. Har varit med om att dom har öppnat en MC-butik i Tjeckien för att vi skulle ha frambromsbelägg, killen på macken kände han som..... . Klart det är bra att ha med prylar för att kunna meka, men tycker att det är ganska lätt att få hjälp i dessa länder. :krama

Kyokushin

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2012
Hoj
Zx10r 2011
Se där. Solen börjar synas bland funderingsmolnen. Iväg lär vi komma. Å vad anbelangar västerutresandet så måste man tänka att man är i Utalien för att det ska bli västerut mot Leba. Fast på riktigt är jag ju i Gdansk å då borde de bli österut. Jaja eidolon kör först de brukar bli bäst då. På 3000 mil tsm så har han kört fel en kanske två ggr. Han har koll. Jag kan beställa mat på reestaurang å slå upp tält. Å tanka. De e åxå bra :)

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hur länge tänkte ni vara borta?
Polen är ett ganska tråkigt land att köra genom, vägarna är raka. VÄLDIGT raka! Tills man kommer ner till södra Polen, då börjar det svänga lite grann. Trafiken tycker jag inte är nåt större problem, men man ska veta att polackerna kör om tvångsmässigt. Mycket trevliga och hjälpsamma människor för övrigt.

Rumänien är fantastiskt, vilt, vackert och fult. En del vägar är hur fina som helst och en del vägar är hål med inslag av asfalt. Jag tycker att det är svårt att planera för mycket i förväg, rutten bestäms kvällen innan över en öl och en karta eller på morgonen över frukost och karta. Målen brukar oftast bestämmas efter hur vägarna ser ut, hittar man nån skönt svängig väg så får målet bli i slutet på den (oftast)

Montenegro är nog för övrigt det ballaste landet jag har kört i, helt makalöst!

Kan rota lite och se om jag hittar mina kartor från mina resor och du vill låna, så kan ni kolla och drömma er bort över vintern (kanske till och med planera lite grann)
Vi bor ju nästan grannar trots allt :)

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hur länge tänkte ni vara borta?
Polen är ett ganska tråkigt land att köra genom, vägarna är raka. VÄLDIGT raka! Tills man kommer ner till södra Polen, då börjar det svänga lite grann. Trafiken tycker jag inte är nåt större problem, men man ska veta att polackerna kör om tvångsmässigt. Mycket trevliga och hjälpsamma människor för övrigt.

Rumänien är fantastiskt, vilt, vackert och fult. En del vägar är hur fina som helst och en del vägar är hål med inslag av asfalt. Jag tycker att det är svårt att planera för mycket i förväg, rutten bestäms kvällen innan över en öl och en karta eller på morgonen över frukost och karta. Målen brukar oftast bestämmas efter hur vägarna ser ut, hittar man nån skönt svängig väg så får målet bli i slutet på den (oftast)

Montenegro är nog för övrigt det ballaste landet jag har kört i, helt makalöst!

Kan rota lite och se om jag hittar mina kartor från mina resor och du vill låna, så kan ni kolla och drömma er bort över vintern (kanske till och med planera lite grann)
Vi bor ju nästan grannar trots allt :)

Det låter ju hur bra som helst! I somras så var vi nere och körde i tre veckor och det blir väl nånting liknande nästa sommar skulle vi tro. En kopp java över lite kartor är alltid trevligt. Vi är jävligt bra på att dricka kaffe och tjöta :)

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det låter ju hur bra som helst! I somras så var vi nere och körde i tre veckor och det blir väl nånting liknande nästa sommar skulle vi tro. En kopp java över lite kartor är alltid trevligt. Vi är jävligt bra på att dricka kaffe och tjöta :)

Absolut, det vore trevligt! Tror att tjejen din har mitt nummer till och med, så det är bara att hojta till :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring