Trashtrajjan, problem...

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Bakgrunden till denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3604209&postcount=2232

Då har man varit i kontakt med säljaren av min kära hoj.
Dom har gett mig 6månaders garanti på hojen och är helt med på att den ska repareras och att det ska gå under garanti, fine.
Men sen kommer problemen, säljaren ligger nämligen i stockholm och eftersom hojen inte kan köras måste jag fixa transport.
Eftersom jag sålt bilen så måste jag hyra antingen bil+släp eller en skåpbil för att köra fram och tillbaka, vilket kommer att kosta några tusen, några tusen som jag också gärna skulle vilja använda till annat.
Jag har därför varit i kontakt med Konsumentverket, där dom säger att jag har rätt att kräva 18kr/mil i ersättning samt att säljaren måste ersätta hyra för transportmedel.
Nu när jag har pratat med säljaren så är vi som sagt helt överens om garantibiten, men transportersättning är han inte alls lika samarbetsvillig med :gnissla

Hur bär jag mig åt nu?
Vem vänder jag mig till?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Antingen så går du vidare med ärendet tillsammans med KV eller så biter du i det sura äpplet och kör upp hojen själv.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Antingen så går du vidare med ärendet tillsammans med KV eller så biter du i det sura äpplet och kör upp hojen själv.

Känns ju sådär om man ska behöva punga ut nästan 4k igen för att köra fram o tillbaka för att senare göra samma sak igen när hojen ska hämtas :gnissla

KV har ju bara teletid mellan 9-12, men tar jag kontakt med dom och dom tar kontakt med säljaren eller?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Kör upp hojen så den kommer upp till Stockholm och blir reparerad så du får tebax medans det fortfarande är sommar, sedan kan du gå vidare med KV för att kräva ersättning för det finns väl risk att det tar lite tid.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Känns ju sådär om man ska behöva punga ut nästan 4k igen för att köra fram o tillbaka för att senare göra samma sak igen när hojen ska hämtas :gnissla

KV har ju bara teletid mellan 9-12, men tar jag kontakt med dom och dom tar kontakt med säljaren eller?

Min första tanke var att dom måste kunna anlita en firma i GBG för jobbet??

Min andra var att man skall väl gå över till http://www.arn.se/ när konsumentvägledningen inte räcker....då brukar dom kontakta firman i fråga och "råda" till hur saker skall gå till. ARN brukar bita bra vad jag hört...

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Kör upp hojen så den kommer upp till Stockholm och blir reparerad så du får tebax medans det fortfarande är sommar, sedan kan du gå vidare med KV för att kräva ersättning för det finns väl risk att det tar lite tid.

Får nog bli att göra så ja :gnissla

Min första tanke var att dom måste kunna anlita en firma i GBG för jobbet??

Min andra var att man skall väl gå över till http://www.arn.se/ när konsumentvägledningen inte räcker....då brukar dom kontakta firman i fråga och "råda" till hur saker skall gå till. ARN brukar bita bra vad jag hört...

Eftersom det är en garanti från säljaren så vill dom göra jobbet själva.

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Man vill ju kanske inte stöta sig alltför mycket med säljaren, eftersom de trots allt ska in och rota i motorn på din hoj.

Du kan ju låna en bil av någon och sen hyra ett släp från Thule Rental i Göteborg så kan du lämna av det i Stockholm utan att behöva köra tillbaka det tomt.

Fan va trist det blir att köra ner hojen till Göteborg sen. Om du inte tar massa småvägar och övernattar på typ två ställen på vägen :)

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vad Flugan sa. Kör upp den nu, kräv sedan ersättning av firman. Om de inte går med på det - gå vidare till ARN, för du har uppenbarligen rätten på din sida i den här frågan.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Man vill ju kanske inte stöta sig alltför mycket med säljaren, eftersom de trots allt ska in och rota i motorn på din hoj.

Du kan ju låna en bil av någon och sen hyra ett släp från Thule Rental i Göteborg så kan du lämna av det i Stockholm utan att behöva köra tillbaka det tomt.

Fan va trist det blir att köra ner hojen till Göteborg sen. Om du inte tar massa småvägar och övernattar på typ två ställen på vägen :)

Det var ju en idé.
Någon som har en bil att låna ut, alternativt en skåpbil? :)

Köra hojen tillbaka är det sista jag tänker på nu, känns som om det kommer att dröja ett tag :näsblod.

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Det var ju en idé.
Någon som har en bil att låna ut, alternativt en skåpbil? :)

Köra hojen tillbaka är det sista jag tänker på nu, känns som om det kommer att dröja ett tag :näsblod.

Det går la flera bilar om dagen upp till sthlm fån ditt jobb.om du erbjuder dom ett par hundra eller en lastbils turbo så kan dom kanske köra upp den åt dig.Du kanske tillåmed kan åka med själv.Bara ta tåget hem sen ju.:tummenupp

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Ja kan du leva med ett par dagar åt varje håll borde du kunna få den fram och tillbaka för 1-2000!

Vet en som fick en Royal Enfield från Indien och hit för runt 2000 kr, men då var det månader det handlade om...

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ja kan du leva med ett par dagar åt varje håll borde du kunna få den fram och tillbaka för 1-2000!

Vet en som fick en Royal Enfield från Indien och hit för runt 2000 kr, men då var det månader det handlade om...

Vad kom den med för transportmedel då? Kamel? :) :rolleyes:

Fan det börjar bli jobbigt det hära, jag har också varit utan hoj det senaste, och abstinensen tuggar på mina nerver, särskillt när det är 25+ och strålande sol :huvet :näsblod

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Nu verkar det som om jag lyckats lösa transportbiten iaf...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy