trasig biceps?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Efter att ha jonglerat med en mc-motor lite för mycket, verkar min högra biceps ha tagit skada.

Det ser ut som att ytterdelen av muskeln har lossnat från underarmen och åkt upp 2-3cm längre än huvuddelen av muskeln sitter. Ser alltså ut som att jag har två biceps på varandra, där den andra fäster mycket högre upp. Armen är allmänt svag och värker lite, dock inget blånande. Tar jag i så sticker inte "kanten" högre upp.

Vad har jag råkat ut för, samt vad måste till för att det ska bli bra igen? Jag kände inget när jag lyfte runt den 65kg tunga motorn iaf.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
H-e! Det lät inget vidare. Fråga i träningstråden, tror inte det är helt ovanligt att dra av bicepsen hos kroppsbyggare.

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
bicepsseneruptur?

om du spänner biceps känner du senan som fäster i underarmen. om du inte känner den på den skadade armen så har du en distal bicepsseneruptur. extra lätt kan det vara att känna den om du håller armen i 90 grader och sedan roterar underarmen fram och tillbaka runt sin egna axel, allatså supinerar/pronerar i armbågen. tänk att du växlar mellan tummen upp och tummen ner. då känner du tydligt senan i armbågsvecket, eller att det är skillnad mellan armarna.

är du hyffsat ung och känner skillnad kan det nog vara klokt att gå till ortopeden och få det opererat. man klarar sig rätt bra med kompletterande muskler, men du kommer tappa i styrka utan senan helt klart. speciellt viktigt om det är på "din" hand, alltså högerarmen om du är högerhänt...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
om du spänner biceps känner du senan som fäster i underarmen. om du inte känner den på den skadade armen så har du en distal bicepsseneruptur. extra lätt kan det vara att känna den om du håller armen i 90 grader och sedan roterar underarmen fram och tillbaka runt sin egna axel, allatså supinerar/pronerar i armbågen. tänk att du växlar mellan tummen upp och tummen ner. då känner du tydligt senan i armbågsvecket, eller att det är skillnad mellan armarna.

är du hyffsat ung och känner skillnad kan det nog vara klokt att gå till ortopeden och få det opererat. man klarar sig rätt bra med kompletterande muskler, men du kommer tappa i styrka utan senan helt klart. speciellt viktigt om det är på "din" hand, alltså högerarmen om du är högerhänt...

Hela muskeln samt den "skadade" biten rör sig fram och tillbaka när jag gör så. Funderar på om det kan vara en gammal ihopläkt skada som jag oroar mig över nu bara för att armen gör ont. Jag är en klen datanerd som inte är van vid att jonglera med motorer, så att kroppen gör ont efter en sådan övning är nog rätt så naturligt..

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Den medicinska expertisen har talat ovan, och har säkert mer att komma med än mig. Dock har jag haft kompisar som dragit av muskelfästen och då var det tydligen riktigt bråttom med att få det fixat om det skulle fixas. Inget att komma med en vecka efter alltså, för då var det visst som det var och inget att göra åt.

Jag skulle dra till sjukhuset direkt och kräva att få det undersökt omedelbums av någon som kan muskelskador. Better safe than sorry.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept