Trasig bromsskiva, farligt ?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lite svårt att se på bilden exakt hur det ser ut (tycker jag). Om du inte har någon spricka i skivan och skivan fortfarande inte är allt för skev, vilket märks när du bromsar, så är det ingen större fara anser jag!

Putsa av de vassa utstickande flisorna och kör vidare och åtgärda ev. detta till vintern!

Edit:
Oj, jag tittade lite nogrannare på bilden (förstorade den aldrig förut). Den skivan skall du INTE köra med. Den är kass och du måste byta ut den! Sorry, var inte meningen att komma med fel bedömning! :huvet

Försök på skroten, även om det är nästan kört eftersom den här typen av skador är vanliga (även om de inte är så omfattande som dina). Men som någon skrev, din försäkring tar väl detta om du inte åker med bara trafikförsäkring vill säga.

// Niklas

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle kanske inte ge allt på bana med den där skivan, men annars är det nog lugnt.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Balansmässigt så tycker jag att det verkar vara en hel del som saknas (trodde skadan var mindre). Men det går säkert att åka med, dock utan att rejsa. Förutsättningen är ju att skivan inte kastar.

Men du kan knappast SBP:a med den där skivan. Eller klara en flygande besiktning (såna förekommer ju ofta. Not.).

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ART/LCR 03/04
DEn där skivan skulle jag inte köra med.
Bli för fan inte en till i statestiken nu :gnissla

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Om du har halvförsäkring så borde väl skador till följd av ett stöldförsök ersättas?
Visst kan det bli tal om självrisk men den är kanske mindre än vad en ny skiva kostar!

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Wooaahh, kör för tusan bövlar inte med den skivan :skrämd
Det finns vissa saker på en hoj som man inte ska chansa med, bromsarna kommer högst upp på den listan. Även om du undviker bankörning så kommer du belasta bromsskivan riktigt rejält även vid vanlig körning.

Om du inte har råd att byta så har du inte heller råd att åka, basta :fakta

Ett tips är, som tidigare nämnts i tråden, att kolla med en MC-skrot. och naej, det finns ingen som helst anledning till att du måste byta bägge skivorna, annat än kosmetiska dårå :D

/T

.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom