trasig cylinder :S

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
ktm125exc sixdays sm kittad, doma effekt
för att gå direkt på sak så har ja endast haft hojjen i ngn månad lr så och har ändast kört några få timmar med den.
när ja va ute i går och körde så trodde ja först att ja hadde fått bensinstopp , så ja kollade tanken och mycket riktigt där var det helt torrt... tyckte även att den lät konstigt de i typ 100 m innan den stannade..
tänkte inte mer på det eftersom ja trodde det var pga bensinen. så ja skickar en kompis att köpa bensin, och när vi fyllt på detta så funkar den ändå inte :S när man kickar så tjuter det och poffar rätt rejält , så vi testar att puttta igång den 1 gång och då går den igång..
men den låter helt konstigt, inte smattrigt som den brukar , utan helt dovt.. sen går det inte att köra iväg. så det får bli att putta hem den.
när ja kommer hem skruvar ja isär cylindern och då ser kolven och cyllen ut som skrot... ja har kört på 2- 2,5 % oljeblandning enligt han ja köppte den av. kylarvatten fanns det gott om.
låg endast och buskörde en kurvig landsväg ca 2 km.. så nu till frågan någon som vet hur detta kan ha hänt? har cylinder/kolv varit dåligt innan eller hur kan det ha blivit så här? och sen undrar ja om det är någon som har en aning om va detta kommer att kosta?

EDIT: som ni ser har ja en ktm 125 exc 03a

Bifogat

• cylle.JPG
    cylle.JPG
    73.3 KB · Visningar: 445
  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    69.5 KB · Visningar: 358
  • kolven.JPG
    kolven.JPG
    78.9 KB · Visningar: 307

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Enligt mig, en glad amatör så ser det ut som om nicasilen på cylindern har släppt = Dyrt.

Att få ny nicasil går väl på runt 2000-3000 kronor om jag minns rätt och en ny kolv för cirkus 1000.

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Loy skrev:
2141945 Enligt mig, en glad amatör så ser det ut som om nicasilen på cylindern har släppt = Dyrt.

Att få ny nicasil går väl på runt 2000-3000 kronor om jag minns rätt och en ny kolv för cirkus 1000.

jo de e sant nicasilen har släppt , men det e ingen repa i cylindern ... som du säger e de många som säger att ja ska skicka inn den på nicasilbehandling...

men ja förstår inte hur det bara kan hända när ja endast kört i ngra timmar :S

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hojjen skrev:
2141957 jo de e sant nicasilen har släppt , men det e ingen repa i cylindern ... som du säger e de många som säger att ja ska skicka inn den på nicasilbehandling...

men ja förstår inte hur det bara kan hända när ja endast kört i ngra timmar :S

Han som hade den innan körde kanske som ett as?

Måndasex? Gått varmt och/eller snålt?

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Hojjen skrev:
2141911 för att gå direkt på sak så har ja endast haft hojjen i ngn månad lr så och har ändast kört några få timmar med den.
när ja va ute i går och körde så trodde ja först att ja hadde fått bensinstopp , så ja kollade tanken och mycket riktigt där var det helt torrt... tyckte även att den lät konstigt de i typ 100 m innan den stannade..
tänkte inte mer på det eftersom ja trodde det var pga bensinen. så ja skickar en kompis att köpa bensin, och när vi fyllt på detta så funkar den ändå inte :S när man kickar så tjuter det och poffar rätt rejält , så vi testar att puttta igång den 1 gång och då går den igång..
men den låter helt konstigt, inte smattrigt som den brukar , utan helt dovt.. sen går det inte att köra iväg. så det får bli att putta hem den.
när ja kommer hem skruvar ja isär cylindern och då ser kolven och cyllen ut som skrot... ja har kört på 2- 2,5 % oljeblandning enligt han ja köppte den av. kylarvatten fanns det gott om.
låg endast och buskörde en kurvig landsväg ca 2 km.. så nu till frågan någon som vet hur detta kan ha hänt? har cylinder/kolv varit dåligt innan eller hur kan det ha blivit så här? och sen undrar ja om det är någon som har en aning om va detta kommer att kosta?

Har precis beställt delar av Racingkonsult och de kan jag rekomendera till dej. Han är grymmt snabb och ja tror han är duktig på Nikasilsylindrar. Stod så på hans stickers iaf, värt att ringa en signal och höra. Tråkigt att saker rasar. Kom ihår att se till att få ut alla bitar mm som ligger i vevhuset när du sätter ihop de sen.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Ser utsom den nypt på avgassidan vilket brukar bero på kylnings/smörj problem då det är det mest utsatta stället i cylinder.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Hojjen skrev:
2141911 för att gå direkt på sak så har ja endast haft hojjen i ngn månad lr så och har ändast kört några få timmar med den.

den lära väll ha skurit när det vart dåligt med bensin (lite olja och sämmre kylning) eller är det jag som har fel?

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Saabmosare skrev:
2141977 Har precis beställt delar av Racingkonsult och de kan jag rekomendera till dej. Han är grymmt snabb och ja tror han är duktig på Nikasilsylindrar. Stod så på hans stickers iaf, värt att ringa en signal och höra. Tråkigt att saker rasar. Kom ihår att se till att få ut alla bitar mm som ligger i vevhuset när du sätter ihop de sen.

okeej adress? nr?

Snowman89

Guest
såg nästan ut som min ktm 250 cylle, fast då gick vevpartie,vevstake,kolv,cylle,topp

Bifogat

• P3110019.JPG
    P3110019.JPG
    49.3 KB · Visningar: 177
  • P3120024_001.JPG
    P3120024_001.JPG
    22.1 KB · Visningar: 95
  • P3110015.JPG
    P3110015.JPG
    37.8 KB · Visningar: 197

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Snowman89 skrev:
2142054 såg nästan ut som min ktm 250 cylle, fast då gick vevpartie,vevstake,kolv,cylle,topp

okej vet du va de berodde på då?

någon som vet om detta pågår under en längre tid eller om det bara händer pang på några sek ?

Snowman89

Guest
Hojjen skrev:
2142071 okej vet du va de berodde på då?

någon som vet om detta pågår under en längre tid eller om det bara händer pang på några sek ?
på 250n gick ett vevstakslager så en av "rullarna" flög upp i cylindern och gjorde mos av topp,kolv,cylinder

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Trashcan skrev:
2143418 Har den gått snålt då? Visa tändstiftet! Är det vitt har du hittat problemet.

det konstiga var att tändstifftet var helt svart :S

6008pro skrev:
2143260 Han är grymt duktig på cylindrar.
Han har massor på lager. Jag har just bytt en RS125 cylinder hos han.
08-381074.

yepp ska ringa och höra med han i morgon ...

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
6008pro in da house:
Han är grymt duktig på cylindrar. Han har massor på lager.

DP says: Visst är det skönt att klappa sig i ryggen lite då & då Björn......

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Snowman89 skrev:
2142054 såg nästan ut som min ktm 250 cylle, fast då gick vevpartie,vevstake,kolv,cylle,topp
Känner igen det där, precis så såg toppen ut på en gammal cross som jag hade...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kika på vevlagret hur det ser ut. Nålarna är väldigt hårda och gör gärna köttfärs av topp och kolv.
Att cylinderfodret lossnar sådär är väldigt ovanligt. Men börjar väl släpp av nicasilet så nöter det snabbt upp mer och det blir som på bilderna illa kvickt. :(
Kan ju vart så att någon utav nålarna ifrån vevlagret jackat nicasilen och skapat en öppning så att det började flaga.
Vad gäller repor i nicasilen så är nicasilen bra mycket hårdare än kolven som är i aluminium så trots repor på kolven så behöver inte nicasilen se repad ut. Det bästa är ändå när man byter kolv om fodret klarat sig att man hornar cylindern i kryss på en firma.
Lämna du in din cylinder på omnicasilering, skickas förmodligen till england för ett par tusen. Ny kolv på det och allt skall funka om vevlagret har klarat sig. Toppen kan dock vara lite knixig, vassa kanter kan skapa spikningar så har du snart motorras igen. Kolla med roffe han renoverar toppar.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy