trasig cylinder :S

Snowman89

Guest
philsson skrev:
2147185 Kika på vevlagret hur det ser ut. Nålarna är väldigt hårda och gör gärna köttfärs av topp och kolv.
det var det som hände mig...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Snowman89 skrev:
2147701 jodå den går fint :) pappa kör på den i skogen så jag skulle ha nått som jag kan följa med me :)
Kör din farsa DIN hoj? . :va lustigt. låt honom köra 250n istället. :7peta Så snäll hade inte ens jag varit. :D

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hojjen skrev:
2141911 för att gå direkt på sak så har ja endast haft hojjen i ngn månad lr så och har ändast kört några få timmar med den.
när ja va ute i går och körde så trodde ja först att ja hadde fått bensinstopp , så ja kollade tanken och mycket riktigt där var det helt torrt... tyckte även att den lät konstigt de i typ 100 m innan den stannade..
tänkte inte mer på det eftersom ja trodde det var pga bensinen. så ja skickar en kompis att köpa bensin, och när vi fyllt på detta så funkar den ändå inte :S när man kickar så tjuter det och poffar rätt rejält , så vi testar att puttta igång den 1 gång och då går den igång..
men den låter helt konstigt, inte smattrigt som den brukar , utan helt dovt.. sen går det inte att köra iväg. så det får bli att putta hem den.
när ja kommer hem skruvar ja isär cylindern och då ser kolven och cyllen ut som skrot... ja har kört på 2- 2,5 % oljeblandning enligt han ja köppte den av. kylarvatten fanns det gott om.
låg endast och buskörde en kurvig landsväg ca 2 km.. så nu till frågan någon som vet hur detta kan ha hänt? har cylinder/kolv varit dåligt innan eller hur kan det ha blivit så här? och sen undrar ja om det är någon som har en aning om va detta kommer att kosta?

EDIT: som ni ser har ja en ktm 125 exc 03a

Hej !
Jag har blivit ombedd att kommentera detta haveri lite..

Nicasilsläpp av den här magnituden är orsakat av för hög värmeutveckling och att oljefilmen inte orkade ge en skyddande hinna mellan kolv och cylindervägg.

Vad som händer i praktiken är att toleransen tar slut mellan kolv och vägg vilket medför att kolven drar med sig nicasilet tills det tar stopp.

Varför det blir så här, beror på att den höga värmeutvecklingen torkar ut den tunna oljefilmen och den carboniserar som det heter på fackspråk.

Det resulterar i att fragment från diverse motordelar far runt och ställer till skador både här och där.

Anledningen till den här olyckan är med allra största orsak, för lite olja iblandat i bensinen och troligtvis för dålig kvalitet.

Efter som jag inte har sett förbränningsrummet än så kan jag inte kommentera det men sätt gärna ut bilder på det med.

Priser på nicasilning ca 2000 kronor när cyllen är oskadad.
Vid reparation tillkommer kostnader.
Rep av topplock börjar vid ca 500 kronor vid svarvning
Byte av förbränningsrum pris mellan 1200-1500 kronor.

MVH
Roffe
:tummenupp

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
ktm125exc sixdays sm kittad, doma effekt
VRM Roffe skrev:
2151435 Hej !
Jag har blivit ombedd att kommentera detta haveri lite..

Nicasilsläpp av den här magnituden är orsakat av för hög värmeutveckling och att oljefilmen inte orkade ge en skyddande hinna mellan kolv och cylindervägg.

Vad som händer i praktiken är att toleransen tar slut mellan kolv och vägg vilket medför att kolven drar med sig nicasilet tills det tar stopp.

Varför det blir så här, beror på att den höga värmeutvecklingen torkar ut den tunna oljefilmen och den carboniserar som det heter på fackspråk.

Det resulterar i att fragment från diverse motordelar far runt och ställer till skador både här och där.

Anledningen till den här olyckan är med allra största orsak, för lite olja iblandat i bensinen och troligtvis för dålig kvalitet.

Efter som jag inte har sett förbränningsrummet än så kan jag inte kommentera det men sätt gärna ut bilder på det med.

Priser på nicasilning ca 2000 kronor när cyllen är oskadad.
Vid reparation tillkommer kostnader.
Rep av topplock börjar vid ca 500 kronor vid svarvning
Byte av förbränningsrum pris mellan 1200-1500 kronor.

MVH
Roffe
:tummenupp

tackar :) då har jag iallfall fått en bättre insikt i vad som kan ha hänt. ja ska knäpp några fler bilder i morgon så kan ja lägga upp dom i denna tråden sedan eller så kan ja ju maila dom för bättre kvalitet .. men tack för hjälpen iaf :tummenupp

philsson skrev:
2147538 Hur går husan?

:felämne ;)

Last edited:

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
lagade hojjen nu för några dagarsedan allt som allt gick de på 3700 :tomten
de som behövde göras var nicasilbehandling av cylinder och ny kolv.
så nu rullar han igen :tungan
har även tagit bort bögläppen och flyttat inn bakljus och plåt
här har ni lite bilder på de hela :)

Bifogat

• DSC02708.JPG
    DSC02708.JPG
    68.5 KB · Visningar: 111
  • DSC02721.JPG
    DSC02721.JPG
    118 KB · Visningar: 111
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Hojjen skrev:
2263281 lagade hojjen nu för några dagarsedan allt som allt gick de på 3700 :tomten

Plural :confused:

Såg klart bättre ut :hihi :tummenupp

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Hojjen skrev:
2263281 lagade hojjen nu för några dagarsedan allt som allt gick de på 3700 :tomten
Sjukt snygg:yoparty

Hojjen

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
här kommer ngra fler bilder , me plåten inflyttad, andra bilden e är samma dag som den skar :)

:död
kieL skrev:
2263598 den där hojen känner man igen ;) :yoparty :banana

ingen off topic i tråden skalle

Bifogat

• DSC02724.JPG
    DSC02724.JPG
    139.7 KB · Visningar: 68
  • DSC02639.JPG
    DSC02639.JPG
    140.9 KB · Visningar: 66
Nyheter