trasig framgaffel

anders666

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Ort
jönköping
Hoj
cb 400 n
http://red-baroness.net/Motorcycling/images/BrokenBike/
kolla denna länken,Det har diskuterat en del på nätet vad detta berodde på.Jag jobbar på gjuteri och jag är bergsäker på att det är fel i gjutningen, värdelöst gjutgods.När jag såg dessa bilder så blev jag lite orolig och började fundera en framgafel slit ju hela tiden bussningen glider mot lättmetallen olja blir gråfärgad.Om man körde riktigt länge med en motorcykel skulle man kunna slita på gaflen så att den blev så fösvagad så att den gick av?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Nej nej den försvagas nog aldrig så mycket så den går av sådär!
Det måste ju självklart vart fel i gjutningen!:jisses
 

anders666

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Ort
jönköping
Hoj
cb 400 n
Vist känns det lite extra när det ligger en tjej sådär på vägbanan hade det varit en man hade det inte sett så hemskt ut.

Fast det är ganska osannolikt att där kskulle vara fel i gjutningen på båda benen....

Det en går av först så vrider det sönder det andra benet också.
 
Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Fast det är ganska osannolikt att där kskulle vara fel i gjutningen på båda benen....

Ja men om ena bristen belastar det ju enormt på andra sidan... Bara lite tankar. Aldrig sett någon slitit ut en gaffel sådär

Edit: Anders hade visst redan skrivit de, missade de... :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja men om ena bristen belastar det ju enormt på andra sidan... Bara lite tankar. Aldrig sett någon slitit ut en gaffel sådär

Edit: Anders hade visst redan skrivit de, missade de... :confused:

Jo det inser jag också men det känns betydligt troligare att överfallet till framhjulet varit taskigt spänt och därmed orsakat onormalt stora krafter än att gjutningen varit så usel att det föll i bitar vid gatåkning rakt fram...
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Är ju svårt att se på de oljiga bilderna om det var gjutfel. Om det funnits begynnande sprickbildning pga dåligt material brukar det synas bra i brottytan vad som är gamla/nya brott. Lutar år BorisJR hypotes, att det varit glapp i överfallen som slagit sönder materialet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Porer.....

På bilderna av de delar som "slitits" loss kan man på den bearbetade insidan se mycket porer, och det indikerar alltid gjutfel, i detta fall troligtvis "kallflytning".

http://red-baroness.net/Motorcycling/images/BrokenBike/brokenbits.jpg

Om inte mitt minne sviker mig så skedde också en kontroll av ett antal GS650 just med avseende på gjutningen i framgaffelbenen. Just för att utesluta att fanns fler ute på marknaden med samma fel.

BMW's , liksom andra's kvalitetssystem kan utifrån ett chassinummer se vilka andra exemplar som fått tex. gaffelben från samma gjutbatch. Och därmed behöver man bara kontrollera just dessa exemplar.

Finns många exempel på detta, det senaste är ju Honda's kontroll av CBR1000RR avseende bearbetningsspån i motorer.

KentW
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle kunna vara ngt helt otippat, typ tvärskuret lager som gör att framaxeln vrids i sina fästen, hårt dragna och sliter loss.

Sten i hjulet?

Det där ser ju ut att vara 500 kilo touringsnubbar.

Jag har råkat ut för att en skruv till bromsskivan fram lossnat och låst sig mot gaffelbenet, gaffelbenet helpaj och vurpa deluxe efter 10 m bromsspår.
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
men är inte det grus/smuts? OM det är porer så är det klockrent gjutfel, men jag tycker det ser ut som grus.
På bilderna av de delar som "slitits" loss kan man på den bearbetade insidan se mycket porer, och det indikerar alltid gjutfel, i detta fall troligtvis "kallflytning".

http://red-baroness.net/Motorcycling/images/BrokenBike/brokenbits.jpg

Om inte mitt minne sviker mig så skedde också en kontroll av ett antal GS650 just med avseende på gjutningen i framgaffelbenen. Just för att utesluta att fanns fler ute på marknaden med samma fel.

BMW's , liksom andra's kvalitetssystem kan utifrån ett chassinummer se vilka andra exemplar som fått tex. gaffelben från samma gjutbatch. Och därmed behöver man bara kontrollera just dessa exemplar.

Finns många exempel på detta, det senaste är ju Honda's kontroll av CBR1000RR avseende bearbetningsspån i motorer.

KentW

 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Skulle kunna vara ngt helt otippat, typ tvärskuret lager som gör att framaxeln vrids i sina fästen, hårt dragna och sliter loss.

Sten i hjulet?

Det där ser ju ut att vara 500 kilo touringsnubbar.

Jag har råkat ut för att en skruv till bromsskivan fram lossnat och låst sig mot gaffelbenet, gaffelbenet helpaj och vurpa deluxe efter 10 m bromsspår.

Absolut.......men.....det ska en framgaffel klara av utan det ska slitas loss en bit på det sätt som skett här. Självklart har den utsatts för stora krafter, och det här var om jag minns rätt det enda exemplaret man hittatde med detta gjutfel.

Om man tittar på bilden så ser tydligt att porerna är fler och sitter tätare ju närmare brottstället man kommer. Och gjutporer indikerar också att resten av materialet inte håller rätt kvalitet.

Suzuki hade ramar som gick tvärt av, där visade det sig att de var för veka......för att smälla ner från höga wheelies.

När två saker samverkar, dåligt material, vek konstruktion och hård belastning som sker det förr eller senare ett haveri.

KentW
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Utmattningsskador, Lager, Och aluminium ser det ut som.

Brottytorna ser ut som det pågått ett tag:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
men är inte det grus/smuts? OM det är porer så är det klockrent gjutfel, men jag tycker det ser ut som grus.

Samma här därav min tolkning att handhavandefel vore troligare. Är det gjutningen som ser ut så är det helt klart ett gjutfel
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
men är inte det grus/smuts? OM det är porer så är det klockrent gjutfel, men jag tycker det ser ut som grus.

Titta på brottkanten, även där kan man se porer.

Jag vet att den här händelsen har disskuterats tidigare, tyvärr kommer jag inte ihåg var, ev. var det på BMW klubbens sajt.
Att det ledde till en kontroll hos BMW av ett antal GS650 har jag också läst någonstans. Minnet börjar bli fullt av för mycket information, så det är "svårt att komma ihåg alla detaljer".

/KentW

Har kollat på BMW forumets hemsida och här finns mer info om detta "problem".....

http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=216&t=11556&p=69609&hilit=framgaffel#p69609

Från och med -04 är gaffelbenen förstärkta i området runt framaxelns infästning.

P.S.
Det gör också att materialet har lättare att fylla ut formen vid gjutningen.

/KentW
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hade det varit så många o så stora porer i underbenen skulle det läckt olja rakt igenom materialet. Men det ser onekligen märkligt ut..
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
vet inte om någon redan skrivit de men, med tanke på all packning bak, borde inte hjulet fram var ganska lätt och gaffeln under mindre påfrestning än vanligt?:va

eller de vänder kanske lika fort vid inbromsning?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top