Trasig hastighetsmätare?

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Tjena! Har en 600 gixxer -97 som jag åkt på denna säsongen, igår när jag åkt så lade hastighetsmätaren bara av.. kom iång igen och höll på och fladdrade upp o ner innan den lade av helt igen.

Tog en sväng idag, funkade som den skulle i ung. 1km innan den dog igen, va inne hos en kompis en sväng och den gjorde likadant igen, dog efter ett par hundra meter..

Någon som vet vart man ska/kan börja kika efter fel?

Tack på förhand!

122025

Guest
Min gamla suzuki gsx 400 betedde sig likadant!

då var det hastighetsvajern som hade gått sönder något, och till slut helt. Byt ut den - kostar inte mycket och är lätt, det bör fungera.

Edit: kolla såklart att det är den som är trasig. Eller om den inte sitter fastskruvad ordentligt.

Last edited:

Ekerholm

Guest
det är väl inte vajer på den??? jag har haft samma problem på min 99a... och jag plockade ner hela mätaren och det var ett liten motstånd som hade trillat bort... så det kostade mig 100kr att få en ny sån på plats... så placka bort mätaren och ska på den då hör du om något ligger löst i den...

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Ne nån vajer hittar jag inte, sitter bara ett kontaktstycker på baksidan, får plocka ned näsan på den o se om jag kan ta en närmare titt på och i mätarhuset då.. :confused:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Sitter väl antagligen en impulsgivare på utgående drev. öppna och kolla så det inte är skit på impulsgibaren eller något annat synligt fel. Kan vara i vxl-lådan men då är det ju inte lika enkelt...

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Nu vet jag inte exakt hur mätarhuset är designat på -97års maskinerna men jag har repat ett till en -00års GSXR750 och i det huset hade en elektrolytkondensator lossnat helt och på en annan konding hade ena benet gått av men den hojen hade krachat på bana och efter det var felsymptomen just intermitent hastighetsmätarfunktion. På 00:an var det lite pyssel för att få isär huset och ta loss mätartavlan så man kom åt att byta ut kondensatorerna men det går att göra om man är försiktig när man lossar mätarnålen samt håller koll på nålens viloläge så man återmonterar den i exakt samma läge.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...