H Svensson
Mister
Hej hopp..
Jag har haft problem med min motorcykel. Råkade kortsluta två kablar varpå jag blåste huvudsäkringen (den sitter vid startreläet), jag uppmärksammade dessutom en fin strimma rök från laddningsregulatorn.
Häromdan när jag var ute och körde så fick jag inte igång hojen efter en kort paus, startmotorn orkade inte och jag fick springa igång maskinen, jag kunde köra ett par kilometer men sedan så dog den så fort den kom ner på tomgång.
Jag har köpt nytt batteri nu. Jag har mätt batterispänningen på batteriet efter att jag laddat det. Med avstängd motor & tändning påslagen får jag 12.7 V och med motorn igång 12.2 V. Detta säger mig att laddningen är 100% totaldöd. Kan det vara så? Jag satte multimetern mellan polerna på batteriet. Batteriet går utmärkt att ladda med batteriladdare.
Hur vet man om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är kass?
Eftersom jag för detta ändamål införskaffat ett multimeter så mätte jag även hur mycket tjuvström hojen drar med tändningen avslagen (ett larm inkopplat), 3.7 mA fick jag då, är det bra eller dåligt? Det blir ingen gnista när jag sätter på kabelskorna på polerna. Mätte enligt schema som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet..
Jag har haft problem med min motorcykel. Råkade kortsluta två kablar varpå jag blåste huvudsäkringen (den sitter vid startreläet), jag uppmärksammade dessutom en fin strimma rök från laddningsregulatorn.
Häromdan när jag var ute och körde så fick jag inte igång hojen efter en kort paus, startmotorn orkade inte och jag fick springa igång maskinen, jag kunde köra ett par kilometer men sedan så dog den så fort den kom ner på tomgång.
Jag har köpt nytt batteri nu. Jag har mätt batterispänningen på batteriet efter att jag laddat det. Med avstängd motor & tändning påslagen får jag 12.7 V och med motorn igång 12.2 V. Detta säger mig att laddningen är 100% totaldöd. Kan det vara så? Jag satte multimetern mellan polerna på batteriet. Batteriet går utmärkt att ladda med batteriladdare.
Hur vet man om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är kass?
Eftersom jag för detta ändamål införskaffat ett multimeter så mätte jag även hur mycket tjuvström hojen drar med tändningen avslagen (ett larm inkopplat), 3.7 mA fick jag då, är det bra eller dåligt? Det blir ingen gnista när jag sätter på kabelskorna på polerna. Mätte enligt schema som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet..
Last edited: