Trasig laddningsregulator?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Hej hopp..

Jag har haft problem med min motorcykel. Råkade kortsluta två kablar varpå jag blåste huvudsäkringen (den sitter vid startreläet), jag uppmärksammade dessutom en fin strimma rök från laddningsregulatorn. :skrämd

Häromdan när jag var ute och körde så fick jag inte igång hojen efter en kort paus, startmotorn orkade inte och jag fick springa igång maskinen, jag kunde köra ett par kilometer men sedan så dog den så fort den kom ner på tomgång.

Jag har köpt nytt batteri nu. Jag har mätt batterispänningen på batteriet efter att jag laddat det. Med avstängd motor & tändning påslagen får jag 12.7 V och med motorn igång 12.2 V. Detta säger mig att laddningen är 100% totaldöd. Kan det vara så? Jag satte multimetern mellan polerna på batteriet. Batteriet går utmärkt att ladda med batteriladdare.

Hur vet man om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är kass?

Eftersom jag för detta ändamål införskaffat ett multimeter så mätte jag även hur mycket tjuvström hojen drar med tändningen avslagen (ett larm inkopplat), 3.7 mA fick jag då, är det bra eller dåligt? Det blir ingen gnista när jag sätter på kabelskorna på polerna. Mätte enligt schema som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet..
 
Last edited:

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Jag har haft en bränd laddningsregulator på en av mina hojar.. låter väldigt likt de problemen jag hade då iaf.

Det gick att mäta upp genom att kolla resistansen över laddningsregulatorn via alla olika trådar som sticker ut ur den.. Kommer inte ihåg på rak arm hur man gick till väga, men det stod väldigt bra beskrivet i min Haynes jag hade då.. gick med hojen när jag sålde tyvärr..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dina mätningar säger följande:

1 batteriet är fulladdat
2.ladnningsregulatorn e kass du skall ligga över 14 me motorn igång.
3.3.7mA är helt godkänt värde i läckström - nästan obentlig
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tack för svaren :tummenupp

Vad skönt att det är som jag trott då, har beställt ny regulator från ebay.de.. ska man undvika att åka fram tills dess, alltså är det skadligt för batteri eller något annat att köra med kass regulator?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tack för svaren :tummenupp

Vad skönt att det är som jag trott då, har beställt ny regulator från ebay.de.. ska man undvika att åka fram tills dess, alltså är det skadligt för batteri eller något annat att köra med kass regulator?
Lite osäker här men du kan förstöra generatorn om det är en kortis
i ladd-regulatorn.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Okej.. min kompis ska köra upp idag på min hoj :gnissla

Det får bära eller brista.. jag tar med mig ett extra batteri ut om det som sitter i börjar slokna..

Men tack för svaren!
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Min kompis hade tur, med 30 meter kvar på trafikdelen av uppkörningen så tvärdör min hoj. "Det gör inget, vi var ju nästan klara" säger uppkörningsgubben och godkänner honom.. :)

Ibland har man tur..
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Näe - för regulatorn kortsluter generatorn för att hålla spänningen på lagom nivå.
Korrekt iofs, men en regulator som dör kan låta ström från batteriet gå "baklänges" till generatorn. Strömmen kan då bli så hög att generatorn blir grillad, och resultatet av det är ytterligare sveda i plånboken.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har exakt samma symtom och problem och har även gjort samma bedömning som ni andra. Gäller en Yamaha 750 offroad Super Tenerée -90.

Kanske dags att börja leta laddningsregulator...
MC-skrotar kan vara en bra idé va.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kolla ebay.de, det heter "gleichrichter" men kan även kallas "regler".

Jag fick min för 40 €, men många går för 20-25 €. Frakten kostar 6 €.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Kolla ebay.de, det heter "gleichrichter" men kan även kallas "regler".

Jag fick min för 40 €, men många går för 20-25 €. Frakten kostar 6 €.

Hejsan.

Jag har kollat runt lite på denna sidan nu och letar efter någon som har råkat ut efter att laddningsregulatorn på en BB har gått åt helvete. Min kompis har precis råkat ut för det och jag var och mäte laddningen och den är uppe och surrar på 18v strax över tomgång. Jag sa till honom att det är bäst att låta mc stå tills det är fixat men det kliar ju i hans kropp så fort som solen skiner.

Var sitter laddningsregulatorn på en Blackbird?

All hjälp hade varit tacksam Mvh
 

holland

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
södertälje
Hoj
Blackbird ´00
Hej
Det blev inget svar så gör ett nytt försök, vart sitter den på en BB ?
Tack på förhand
 

holland

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2011
Ort
södertälje
Hoj
Blackbird ´00
Man tackar, har sökt en del nu och har hittad en regulator på en mc skrot, och efter lite sökande på hojen hittade jag mannicken bakom vänstra kåpan nära batteri, givetvis.
Jag är fortfarande lite osäker om den är pajad så jag undrar om man kan mäta spänning på regulatorn på något sätt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man tackar, har sökt en del nu och har hittad en regulator på en mc skrot, och efter lite sökande på hojen hittade jag mannicken bakom vänstra kåpan nära batteri, givetvis.
Jag är fortfarande lite osäker om den är pajad så jag undrar om man kan mäta spänning på regulatorn på något sätt?

Alla voltregulatorer (på gatmc med 3 fas) har 3st ingående kablar från statorn vanligen i samma färg (gul är vanligt) samt 2st kablar till batteriet. Mät volt DC i de utgående kablarna.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top