Trasig Passat!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hejsan!

Jag har en passat TDI av årsmodell 98.
Nu funkar den inte mer. Den gick lite halvtaskigt, sen dog den. Jag har fått igång den några gånger efter det, men den går riktigt pissigt. Ryker som fan å har sig, fast inte helt kolsvart rök. Startmotorn går bra och allting, men den kommer inte riktigt igång, om den inte har stått länge, då startar den men går dåligt.
Några tips? Jag tänker pumpen :S

Mvh, nill0w
 

tommi

Guest
hmm börja med enkla fel som bränslefilter när är det bytt senast? rosthål i nåt bränslerör som orsakar dålig gång? drivremmen för pumpen sitter den rätt eller har den kuggat över?(utgår från att pumpen är remdriven)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Var det den jag såg på en bärgare på Lidingövägen igår kväll? Alla fordon du rör blir till renaste bajs. Rannsaka dig själv, människa!
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Det är garanterat pumpen, min egen bil (samma fast en 99) uppförde sig exakt likadant.

LMM kan man koppla ur, då tråder ett panikprogram in som gör att bilen går, men kan inte varvas mer än 3000 varv.
Är det ingen skillnad på gången med in/urkopplad lmm så är den trasig.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Ja det är säkert pumpen! Bränslefiltret är rätt nytt, så det ska det väl inte vara.
Går pumpen på kamremmen? Den sitter som den ska iaf.
Vad gör man åt pumpen? :S

Var det den jag såg på en bärgare på Lidingövägen igår kväll? Alla fordon du rör blir till renaste bajs. Rannsaka dig själv, människa!

Nej det var det faktiskt inte! Jag lyckades köra hem den, men sen vill den inte fungera nå mer!
Sådeså!!11

Det är garanterat pumpen, min egen bil (samma fast en 99) uppförde sig exakt likadant.

LMM kan man koppla ur, då tråder ett panikprogram in som gör att bilen går, men kan inte varvas mer än 3000 varv.
Är det ingen skillnad på gången med in/urkopplad lmm så är den trasig.

Vad kostade det? :huvet

kolla slang/ar från turbo till IC så det inte läcker där.

Jag har haft ett hål i en tryckslang, det tejpade jag för å bytte sen. Sen blev den så här, efter ett tag.
Det var lite olja i tryckröret där.. Varför?
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Du har inte möjlighet att plugga i dator och kolla felkoder ?
VAG-COM finns i shareware-version att ladda ner, det du behöver är en kabel.

USB/Serie -> OBDII
Kostar några 100-lappar på ebay om du inte hittar nån kompis som har en.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Du har inte möjlighet att plugga i dator och kolla felkoder ?
VAG-COM finns i shareware-version att ladda ner, det du behöver är en kabel.

USB/Serie -> OBDII
Kostar några 100-lappar på ebay om du inte hittar nån kompis som har en.

Jag får försöka hitta en vagcom...

Nån som vet hur jag fastställer att det är just pumpen? :D
Hur är dom att byta? Går den på kamremmen?
 
Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag hittade en på skroten för 2500 och sen ville dom ha 2000 på lokala bilmecken för byte.
Mistänker att jag kom vansinnigt billigt undan då en ny kostar 12000 + moms.

Kamremmen driver pumpen och bör bytas samtidigt då den iaf redan är borta.
Byt även spännhjul.'
 

Horm

Meldem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
WR450
Pumpen drivs av kamremmen.

Pröva tömma ut lite diesel ur filtret i en bunke eller nåt.
Finns en plugg under filtret man man kan skruva upp. Se om det kommer ut skit i onormala mängder eller vatten.


Fast lägger också min röst på pumpen. Eller att kamremmen klivit en kugg.
Prova Vag-com. Inte säkert du hittar nåt på det. Men väl värt att kolla.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Pumpen drivs av kamremmen.

Pröva tömma ut lite diesel ur filtret i en bunke eller nåt.
Finns en plugg under filtret man man kan skruva upp. Se om det kommer ut skit i onormala mängder eller vatten.


Fast lägger också min röst på pumpen. Eller att kamremmen klivit en kugg.
Prova Vag-com. Inte säkert du hittar nåt på det. Men väl värt att kolla.

Filtret är ganska nybytt, kanske 500 mil. Borde ju inte vara det tycker man. Ska kolla lite felkoder, och hittar jag inget får jag väl börja felsöka pumpen.
Bilen har gått 38500 mil, så det borde väl vara dags antar jag. Även dags för ny kamrem, den byttes vid 18000.... :rolleyes:
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Filtret är ganska nybytt, kanske 500 mil. Borde ju inte vara det tycker man. Ska kolla lite felkoder, och hittar jag inget får jag väl börja felsöka pumpen.
Bilen har gått 38500 mil, så det borde väl vara dags antar jag. Även dags för ny kamrem, den byttes vid 18000.... :rolleyes:

wow
Har för mig att det är 9000 mil som gäller för remmen.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Lossa slangen som bränslet kommer från, får du fram diesel där så är pumpen mest troligen ok! Då är det till att gå vidare och kolla över glödstiften. Är det så den startar men går ojämnt och ryker så får du berätta lite närmare vad exakt som händer när den är igång..
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Lossa slangen som bränslet kommer från, får du fram diesel där så är pumpen mest troligen ok! Då är det till att gå vidare och kolla över glödstiften. Är det så den startar men går ojämnt och ryker så får du berätta lite närmare vad exakt som händer när den är igång..

Alltså slangen efter pumpen? När man kör startmotorn lr?

Den startar, efter en bra stund när den är kall. Ryker som fan i starten, går på 400rpm i 10 sek eller nåt och kommer till slut upp i hyffsad tomgång.
Sen försöker man köra iväg, går som skit, bluddrar, går inte att hålla varvet när man kör sakta.
Ligger man på jämnt varv verkar den funkar hyffsat, men så fort man saktar ner eller så så vill den dö. Och det gör den så fort man släpper gasen, sen går den inte igång på ett bra tag. Det är ett jävla helvet att ha igång den sen...
Men den ryker inte mer än vanligt när man kör, men väldigt mycket i starten.
Glödstiften är bytta, iaf 3 av dom, dock biltema. Men det borde inte vara nåt problem om man väl fått igång den antar jag?

Lite knepigt att förklara, men ungefär så. Tycker jag har läst nåt om vevhusvent och lite sånt, kan det vara något? Och det här med olja i tryckrören, brukar det vara så?

Mvh!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top