Trasig Snabbkoppling på soppaslangen

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
tja. lyckades ha sönder snabbkopplingen idag när jag skulle lyfta upp tanken.

Hojen är en ktm 690 smc. Märket på kopplingen är CPC. Har mailat tillverkaren.
Går också att köpa en ny slang + koppling på karlströms för 350 spänn + frakt.

Men någon kanske känner till om det går att få tag på dessa kopplingar någon annanstans? :yoparty

Bifogat

• Kopia av IMG_0593.JPG
    Kopia av IMG_0593.JPG
    117.3 KB · Visningar: 167
  • _PMC12-ruler.jpg
    _PMC12-ruler.jpg
    4.6 KB · Visningar: 1,204

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Givetvis.....

Man skall aldrig använda plastvarianten de vibrerar sönder förr eller senare. Detta har KTM lärt sig på dakarmopparna men inte på produktionscyklarna. Lösningen heter metall

Annars säljer biltema en kopia på originalet i plast

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Givetvis.....

Man skall aldrig använda plastvarianten de vibrerar sönder förr eller senare. Detta har KTM lärt sig på dakarmopparna men inte på produktionscyklarna. Lösningen heter metall

Annars säljer biltema en kopia på originalet i plast

Utan att vilja ta över tråden. Men jagar sedan an tid kopplingar, dessa metallkopplingar har jag haft ögonen på, men finner sidan lite krånglig. Har du ngnt förslag på vilken modell jag ska beställa om jag vill ha med nipplar för slang med 8 mm innerdiameter i båda ändar? Jag är inte tillräckligt säker för att våga beställa.

Betällde 2st kopplingar från Tyskland (behöver till både sug- och returslangen). Men de hade alldeles för dåligt flöde.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=300311887687&ssPageName=STRK:MERFB:IID

Ferracci är en annan möjlighet, men jag iundrar om inte deras metallkopplingar är från samma tillverkare som du länkar till.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Utan att vilja ta över tråden. Men jagar sedan an tid kopplingar, dessa metallkopplingar har jag haft ögonenn på, men finns sidan lite krånglig. Har du ngnt förslag på vilken modell jag ska beställa om jag vill ha med nipplar för slang med 8 mm innerdiameter i båda ändar? Jag är inte tillräckligt säker för att våga beställa.

Betällde 2st kopplingar från Tyskland (behöver till både sug- och returslangen). Men de hade alldeles för dåligt flöde.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=300311887687&ssPageName=STRK:MERFB:IID

Ferracci är en annan möjlighet, men jag iundrar om inte deras metallkopplingar är från samma tillverkare som du länkar till.

Vad behöver du för flöde?

Misstänker att det är 3/8 kopplingar man får köra på. Deras spec återfinns här

LC eller ZLC serien är det som gäller i de dimensionerna. Det är Colder som tillverkar 95% av allt i denna branch oavsett var de sedermera säljs.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

LC eller ZLC serien är det som gäller i de dimensionerna. Det är Colder som tillverkar 95% av allt i denna branch oavsett var de sedermera säljs.

Ok, då var det löst iaf. Tack. Då borde det vara LCD17006 samt LCD22006 som jag ska ha om jag vill ha slangmonterade metallkopplingar och självstängande i bägge ändar?

Jag vet inte vad jag behöver för flöde, men de tyska kopplingarna hade inneburit att jag i mitt pingel-system med 3/8 slang, hade monterat in strypningar med 3 mm diameter, dessutom på både sug- och retursidan, kändes för riskabelt. Det var även illavarslande trögt att blåsa genom dom. Inte alla lika bra flöde som de Ferracci som garagegrannen har på sin dragbike.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ok, då var det löst iaf. Tack. Då borde det vara LCD17006 samt LCD22006 som jag ska ha om jag vill ha slangmonterade metallkopplingar och självstängande i bägge ändar?

Jag vet inte vad jag behöver för flöde, men de tyska kopplingarna hade inneburit att jag i mitt pingel-system med 3/8 slang, hade monterat in strypningar med 3 mm diameter, dessutom på både sug- och retursidan, kändes för riskabelt. Det var även illavarslande trögt att blåsa genom dom. Inte alla lika bra flöde som de Ferracci som garagegrannen har på sin dragbike.
Det är himla smidigt med självstängande när man skall riva bort tanken.
En polare skall nog förbi biltema idag. Då plockar han upp en koppling i plast till mig. Får kika på hur den ser ut och känns.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det är himla smidigt med självstängande när man skall riva bort tanken.
En polare skall nog förbi biltema idag. Då plockar han upp en koppling i plast till mig. Får kika på hur den ser ut och känns.

Precis, jag vart ju av med soppakranen när jag konverterade till sprut, så nu behöver även jag snabbkopplingar. Så drälligt att behöva tappa ur tanken varje gång den ska bort.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Hej igen.
Jag har nu mätt, det var 5/16 kopplingar jag ska ha.
Jag har skrivit till Colder och bett att får köpa 5/16" ZLC eller i annat fall 5/16 LC. Men inget svar på en vecka.

Hur gör du när du beställer därifrån? Vet du ngn återförsäljare. Har letat på internet

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Deras onlineformulär vet jag inte om det fungerar men jag har mailat till sales@ http://www.quickcouplings.net/html/contact.htm

Ok. Jag luskade lite till nu. De kopplingar jag vill ha ZLCD 17005 och ZLCD 22005 saknar "köp"-knapp på deras sida jag var inne på. http://www.colder.com/Tabid/72/MaterialID/2/cID/1/sID/33/tID/1/Products.aspx Istället är det en "request a quote" på dem. Vars formulär jag fyllde i.

Men nu ser jag emellertid att på deras andra sida så finns dessa kopplingar med "köp"-knapp.http://quickcouplings.net/osc/index.php?cPath=22
Så jag ska ska prova att beställa 4 st där istället. De kanske ligger efter med mailen.

Hej
Jag köpte snabbkopplingar hos Yamahacenter som dom tog ifrån Boove ( artikelnummer: "CPC", det var för 8mm slang. Jag har haft dom förr och funkar klockrent. Inte billiga men bra =)

Länk för kopplingarna...

http://www.boove.se/files/cfcd208495_ROBBYMOTO-HARRIS_.pdf

Bläddra ner till sidan tre.

Tack. Jag far efter samma modell fast den i metall.

Men jag ska nu prova att beställa från CPC:s andra sida.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ok. Jag luskade lite till nu. De kopplingar jag vill ha ZLCD 17005 och ZLCD 22005 saknar "köp"-knapp på deras sida jag var inne på. http://www.colder.com/Tabid/72/MaterialID/2/cID/1/sID/33/tID/1/Products.aspx Istället är det en "request a quote" på dem. Vars formulär jag fyllde i.

Men nu ser jag emellertid att på deras andra sida så finns dessa kopplingar med "köp"-knapp.http://quickcouplings.net/osc/index.php?cPath=22
Så jag ska ska prova att beställa 4 st där istället. De kanske ligger efter med mailen.

Tack. Jag far efter samma modell fast den i metall.

Men jag ska nu prova att beställa från CPC:s andra sida.

Biltemas metallkopplingar räcker i alla fall till 450 hk , Behöver du mer?

hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Biltemas metallkopplingar räcker i alla fall till 450 hk , Behöver du mer?

hihi

Det räcker nog så att det blir över för min surtwin :D

Det vart sånt mek bara, först buss till biltema, sedan byte av O-ringen som inte tålde bensin osv, dvs säkerligen en ny O-ringsbussresa utanför tullarna (här inne i stan finns ju bara Bagels, gym, solarier, kaffelatte och fitnessbutiker, man blir förbannad :mad: )

Sedan ska ju mina kopplingar sitta synligt. Då tycker jag att de mjukt formade ZLC såg snygga ut, dessutom är de bara 2½" långa, då slipper jag en så yxigt lång koppling på mina slangar tänkte jag. Vore skönt att få hem grejerna med posten, färdiga och klara.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Finns det inga lämpliga bränslekopplingar för båtar?

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fick hem en biltema koppling igår. Guess what. Den sakna o-ring :p
Tog oringen från min trasiga koppling. Det positiva är att biltema hanen verkar passa fint i Cpc honan.
Skall mecka loss trasiga kopplingen från slangen å se om biltema kopplingen passar mot slangen också.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Fick hem en biltema koppling igår. Guess what. Den sakna o-ring :p
Tog oringen från min trasiga koppling. Det positiva är att biltema hanen verkar passa fint i Cpc honan.
Skall mecka loss trasiga kopplingen från slangen å se om biltema kopplingen passar mot slangen också.

Skönt att det löste sig.

Jag fick hem mina metallkopplingar från CPC förra veckan,
LCD 17005V samt LCD 22005

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...