Trasig stator Husaberg

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Hejsan, belysningen slutade funka på min Husaberg 650 -04 i höstas innan den ställdes in för vintern, kikade på detta i helgen som var och såg då att statorn var kass. En tråd i lindningen hade gått av. Denna har jag lämnat iväg nu till en som ska linda om den för mig men jag funderar nu på om jag borde undersöka regulatorn också, kan den ha gjort att statorn har gått sönder?

Det var nämligen som så att någon av dom sista gångerna jag körde i höstas och skulle ha igång den dagen efter så hade jag helt plötsligt ingen kräm i batteriet, det var stendött. Ganska nytt Shido Litiumbatteri och den startade ju dagen innan då den hade stått längre tid sedan den användes senast än ett dygn som det var nu. Vad tror ni? Jag får åka och skruva loss regulatorn och mäta upp den.

Huvudfrågan är alltså, kan en kass regulator göra att statorn bränner?

Mvh Kenny
 

Bifogat

  • IMG_0449.jpg
    IMG_0449.jpg
    858.8 KB · Visningar: 101

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
På två av mina tidigare crossar hade jag problem med elen, jag felsökte Cdi-box, stator och allt som fanns tamefan. I båda fallen hade jag fått rost/oxid på jordpunkter till ramen. Slipade bort det och sen var det bra :) Kanske kan vara något liknande? Rätt enkelt att kolla.
 

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.

Batteriet överlevde så sett, jag laddade det igen och efter det har det inte varit några problem att starta på det.


Att både batteriet dött och att statorn dött tyder på någon kortslutning. Regulator och kabelhärva är skäligen misstänkta. Men det finns system där jordfel kan leda till dödsfall i elsystemet. Inte helt enkelt att hitta den verkliga orsaken. Förhoppningsvis finns det nån Husaexpert som varit med om nåt liknande.

Jag får helt enkelt kolla över alla kontaktdon och jordpunkter nogrannt innan jag monterar ihop sen och hoppas på det bästa.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top