Trasig toppackning för 2:a gången! KTM 690 SM -07

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Första gången den byttes, sa mekanikern att tre av bultarna var dragna väldigt hårt, och att en var nästan helt lös.
Perfekt trodde vi, men nu står jag här igen, med en hoj som trycker ur sig kylarvatten.

Vad tror ni, kan topp/cylinder vara skeva ?(tyvärr så mättes detta inte upp vid första bytet)

Törs jag ge det en chans till, eller ska jag sälja eländet som den står nu?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är väl inte någon större operation?
Slit loss det, lämna in på planing hos valfri mekanisk verkstad och sen skruva ihop igen.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Har man inte tid, lust eller vettigt tillhåll, så är det lättare sagt än gjort.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
:va Sälj den då?
Eller lej bort arbetet till någon.

Tack för dina kanontips!

Det jag var ute efter, var om någon med erfarenhet från KTM, eller stånkor i allmänhet kunde uttala sig om vad man generellt gör vid problem som dessa. Kan det tex vara så illa att den kommer att fortsätta skjuta packningar, trots att cylinder/topp är ok? (och nu förväntar jag mig inget svar från "Nikel")
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Kan det tex vara så illa att den kommer att fortsätta skjuta packningar, trots att cylinder/topp är ok?
Cylinder o topp var väl ej uppmätt? Låter som det mest logiska o göra. Kan defenitivt fortsätta skjuta packningar om det är skevt.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Nu ville ju TS ha andra lösningar än att plana Topp & Cylinder! Varför inte prova med Packnings-klister?, Koppar-Packning?. Fyll på med flera idiotiska förslag nu!!
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Nu ville ju TS ha andra lösningar än att plana Topp & Cylinder! Varför inte prova med Packnings-klister?, Koppar-Packning?. Fyll på med flera idiotiska förslag nu!!

Jag är ledsen att jag inte är lika smart som dig, men jag skulle iaf inte vara sarkastisk utan att ha försökt förståt en TS mening med tråden.

Jag skrev klart och tydligt att grejerna INTE var uppmätta, men undrade om det eventuellt fanns andra "fallgropar" som föranledde till en brusten packning, och som var viktiga att tänka på i sammanhanget.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
men undrade om det eventuellt fanns andra "fallgropar" som föranledde till en brusten packning, och som var viktiga att tänka på i sammanhanget.
Spikningar eller överhettningar, finns egentligen inga andra altenativ förutom skevhet.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
tyvärr så är det här sh i ett nötskal , dr bike ( rip ) slutade ju skriva i trådar av den anledningen

kan du skruva ngt sj ? hayens beskriver operationerna väldigt bra
i ditt läge skulle jag få bort toppen o i första steget kolla så den är plan ,,
även slarv av rengöring / borttagning av gamla packningen kan ställa till en del ofog ( borde inte va fallet )
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tack för dina kanontips!

Det jag var ute efter, var om någon med erfarenhet från KTM, eller stånkor i allmänhet kunde uttala sig om vad man generellt gör vid problem som dessa. Kan det tex vara så illa att den kommer att fortsätta skjuta packningar, trots att cylinder/topp är ok? (och nu förväntar jag mig inget svar från "Nikel")

Okej jag kanske var lite väl sträv i mitt svar så det be jag om ursäkt för.

Eftersom jag är utbildad mekaniker på alla fordon på hjul inkl band samt även även är CNC operatör så borde jag ju kunna svara bättre.

Att din packning gick sönder första gången kan beror på lite olika saker.
Antingen så hade du bara otur eller så ligger det någon annan anledning bakom.
Detta kan vara att motorn spikat, dvs att bränsle/luftblandningen antänds i ett för tidigt stadie och istället för att ge kolven kraft nedåt så krockar flamfronten med kolven och ett enormt cylindertryck bildas.
Oftast rasar då packningen, men har du otur så får du hål i kolven.

Det andra kan vara att din termostat gått sönder/för lite kylarvatten och motorn blivit överhettad.
Vilket antingen kan ge symptomet med spikningar och/eller så påverkas materialet.

BMW är ökända för just termostatproblem och skeva topplock.

Så när/om du skruvar ner den igen så mät upp cylinder och topplock samt kolla så att termostaten fungerar som den ska.
Lägg den i en kastrull och sätt på spisen och mät med någon typ av termometer.
Oftast står det på termostaten när den ska öppnas.

Hoppas detta blev lite bättre svar.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Du skrev i ditt första inlägg:"Första gången den byttes, sa mekanikern att tre av bultarna var dragna väldigt hårt, och att en var nästan helt lös."

När jag läser detta så tänker jag direkt, skev topp = plana toppen och cylindern
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag hade samma problem med min 690. Den blåste topp packningen 2 gånger. Första gången bytte jag bara packningen eftersom jag hoppades att det var så enkelt (såg inget som verkade fel)... Dock så hände samma sak igen efter en heldag på bana. Då revs motorn igen och topp/cylinder planades. Sedan återkom inte felet vad jag vet i alla fall.
Läste lite på andra KTM-forum att detta inte verkade vara helt ovanligt utomlands, men KTM-sverige ville inte känna till något problem...
Som tur så är ju 690:n väldigt lättmekad, så det bör inte vara några problem. Jag har en komplett repmanual om du skulle behöva.
Är fakriskt lite sugen på en 690 igen.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Tack alla för tipsen! Dina också Nikel - och det hade du alldeles rätt i. Termostaten var det också strul med, så i kombination med feldragen topp, så hade den dessutom gått varm. Dessutom var givarn till kylfläkten trasig, så den hade inte heller slagit till.

Hur som helst så var jag redigt trött på eländet, så jag sålde hojen idag. Synd på en annars kanontrevlig hoj.

Lutar åt en Duke R nu istället.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top