Tack för dina kanontips!
Det jag var ute efter, var om någon med erfarenhet från KTM, eller stånkor i allmänhet kunde uttala sig om vad man generellt gör vid problem som dessa. Kan det tex vara så illa att den kommer att fortsätta skjuta packningar, trots att cylinder/topp är ok? (och nu förväntar jag mig inget svar från "Nikel")
Okej jag kanske var lite väl sträv i mitt svar så det be jag om ursäkt för.
Eftersom jag är utbildad mekaniker på alla fordon på hjul inkl band samt även även är CNC operatör så borde jag ju kunna svara bättre.
Att din packning gick sönder första gången kan beror på lite olika saker.
Antingen så hade du bara otur eller så ligger det någon annan anledning bakom.
Detta kan vara att motorn spikat, dvs att bränsle/luftblandningen antänds i ett för tidigt stadie och istället för att ge kolven kraft nedåt så krockar flamfronten med kolven och ett enormt cylindertryck bildas.
Oftast rasar då packningen, men har du otur så får du hål i kolven.
Det andra kan vara att din termostat gått sönder/för lite kylarvatten och motorn blivit överhettad.
Vilket antingen kan ge symptomet med spikningar och/eller så påverkas materialet.
BMW är ökända för just termostatproblem och skeva topplock.
Så när/om du skruvar ner den igen så mät upp cylinder och topplock samt kolla så att termostaten fungerar som den ska.
Lägg den i en kastrull och sätt på spisen och mät med någon typ av termometer.
Oftast står det på termostaten när den ska öppnas.
Hoppas detta blev lite bättre svar.