Trasiga gängor där oljepluggen sitter under motorn, vad göra?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow

Kommer faktiskt inte ihåg men jag hade inga problem att mäta då jag tog loss tråget.
Men det måste gå att mäta på något sätt på plats.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Kommer faktiskt inte ihåg men jag hade inga problem att mäta då jag tog loss tråget.
Men det måste gå att mäta på något sätt på plats.

Hej
Fick ordning på det, tror jag...
Men som du ser så skriver jag att det blir lite fukt av olja som lägger sig på bulthuvudet, tror jag har fel kopparbricka
Önskar finna en rejält tjock M14 bricka i aluminium för oljeplugg, hittar ej..
Vet du var det kan finnas?
Mvh
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Testa tredobricka / gummistålbricka.. Som det antyder en stålbricka med en tätningsring av nitrilgummi eller dyl.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag hade en gs1000 för länge sedan där jag skruvade av sumpen väldigt enkelt för att sen sätta dit en ny helicoil- gänga. Riskfritt utan metallspån och det blev riktigt tätt och bra! Sumpen var bara en liten platta av aluminium som satt med ca10 skruvar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hej
Fick ordning på det, tror jag...
Men som du ser så skriver jag att det blir lite fukt av olja som lägger sig på bulthuvudet, tror jag har fel kopparbricka
Önskar finna en rejält tjock M14 bricka i aluminium för oljeplugg, hittar ej..
Vet du var det kan finnas?
Mvh

Kan inte vara så svårt i en storstad som Göteborg men kolla efter dessa http://www.arvidnilsson.com/sv/I-butik/
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Fick hjälp av en god vän idag
Vi löste problemet med att täta hylsans kant (den som fyller ut det nya tjockare oljehålet i tråget) med Tätnings/packnings silicon i kontaktytan mot blocket. Samt en tjockare kopparbricka. Gängorna i bulten går ju ej hela vägen ner till bulthuvudet, inte på min i alla fall, så brickan måste vara minst 1,6mm för att kunna täta. Vi lade på siliconpasta även på den.
Så nu är jag glad igen, hojen läcker ej längre olja.


Tack så jättemycket för alla era tips :)
 
Last edited:

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
nu har jag inte lusläst de andra inläggen men att bedöma av det här du skrev så har du gjort nya gängor ( vilket måste gjort det större än innan såklart) då har du ju ingen användning av en originaloljeplugg. men jag kan ju ha missuppfattat vad du gjort. ville bara säga de även om en org plugg inte kostar många kronor
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
nu har jag inte lusläst de andra inläggen men att bedöma av det här du skrev så har du gjort nya gängor ( vilket måste gjort det större än innan såklart) då har du ju ingen användning av en originaloljeplugg. men jag kan ju ha missuppfattat vad du gjort. ville bara säga de även om en org plugg inte kostar många kronor

Jo, om du läser så har jag gjort en ny lite större gänga, det sitter alltså en stålhylsa som är M14 invändigt alltså original gäng för oljepluggen, utvändigt är ju gängan lite större för att passa i nya gänghålet i tråget.

Det är gjort med ett kit för att laga tändstiftsgängor som gått sönder i motorn.
Namnlös.jpg
Jag hoppas i alla fall att det ska fortsätta att vara tätt
Så ligger det till

Läs alla inläggen så förstår du precis ;)

Ha det gott
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick hjälp av en god vän idag
Vi löste problemet med att täta hylsans kant (den som fyller ut det nya tjockare oljehålet i tråget) med Tätnings/packnings silicon i kontaktytan mot blocket. Samt en tjockare kopparbricka. Gängorna i bulten går ju ej hela vägen ner till bulthuvudet, inte på min i alla fall, så brickan måste vara minst 1,6mm för att kunna täta. Vi lade på siliconpasta även på den.
Så nu är jag glad igen, hojen läcker ej längre olja.


Tack så jättemycket för alla era tips :)

Det här fick mig att tänka på den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showt...y-hoj-och-oljepluggsh%E5let-%E4r-helt-trasigt

:hihi

Men ni verkar ha gjort en riktig lagning istället.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Jag hade en gs1000 för länge sedan där jag skruvade av sumpen väldigt enkelt för att sen sätta dit en ny helicoil- gänga. Riskfritt utan metallspån och det blev riktigt tätt och bra! Sumpen var bara en liten platta av aluminium som satt med ca10 skruvar.

Ja, den sitter (tråget) med 14 bultar varav 2 är läppar som håller fairingkåporna på sidan. Så ja, man kan ganska lätt ta loss tråget. Skönt att jag slapp i alla fall. Nu är det tätt med den metod jag använde mig av, du ser den i tråden

Ha det gott :)
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top