Trasiga MC-kläder

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Hej.

Det är så här att jag crasha med hojen i måndags (19/sep/2011)
och hojen tog mycket stryk så den är jag inte orolig av när det gäller försäkringen.

Men bilsport & mc vill att man skickar in sina kläder och undrar då.
Var är trasigt nog för att dom ska ersätta kläderna så man inte skickar in dom i onödan?

Ni som har crashat och skickat in era kläder kanske vet lite bättre?
Så här är en länk på hur mina ser ut å sen kan ni väll säga vad ni tror om dom.

https://picasaweb.google.com/107089673115135089586/TrasigaMCKlader?authkey=Gv1sRgCJvm4N7yhOrO-QE

Tommy.exe

Guest
Ja det där får du ersatt. När jag vurpade så blev mitt skinn lite skavt å nött, men inga hål. Såg ingen mening i att byta in det då det fortf skyddar lika bra. Har dessutom sett trådar här på SH med folk som bytt in felfri skyddsutrustning, bara för att dom kan eller för att få senaste modet. Skyddskläder går dessutom på hemförsäkringen.

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Mjo det är så klart att det är väll bara å göra det och se vad dom säger.
men endå kul å veta om det är någon som skickat in sina kläder å inte fått nya pga att dom inte vart trasiga nog.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Repor = skicka in. När jag la hojen förra året så ville jag egentligen bara ha ut på hjälmen eftersom det gick en flisa ur den och visiret repades. Fick ytterst lite skrap på skinnstället. Kontakten på Bilsport och mc beodrade mig mer eller mindre att skicka in även stället, fast jag tyckte det var lite överilat. Han menade att det kanske kunde sömmar och så vidare tagit skada, lika bra att byta mao. Jag tackade och tog emot.

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Hur tror ni att jag ska göra med min hjälm då?
Vad jag ser så har den inga repor från kraschen och tror inte jag slog i huvudet men bör jag skicka in den med endå?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Om man väl måste skicka in sakerna så byts dom väl ut antar ja ? Själv när man krockade så fick man åka ner med grejerna till lokala MC handlaren så kom en besiktningsman från försäkringsbolaget och kikade på grejerna och sa vad som man fick ersatt och inte...

dock dök han aldrig upp och när jag snackade med bolaget så sa dom att dom byter ut allting eftersom han inte hade kollat på de... eller dom sa att han hade kollat på de men jag hade fortfarande sakerna hemma.. :D

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Vet inte faktist.. dom kan ju också tex testa hjälmen med ultraljud och sen kanske skickar tillbaka den om den är okej :D vet ej men skulle kunna hända antar jag men har själv ingen erfarenhet av det så får se vad dom säger.. tänkte ringa dom imon bara för å se vad dom säger om hjälmen innan jag skickar. så blir paketet lite mindre om jag inte skickar den.. men antar att den går iväg endå.

Kommer med en rapport längre fram hur det gick med kläderna xD

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
De lägger inte ner jättemycket resurser som t ex ultraljud på grejerna. Utrustningen är det billigare att bara ersätta. Ring först dock, då kommer det att bli lättare för dig sedan. Har haft samma bolag ett tag, även fått utrustning ersatt.

Tommy.exe

Guest
Kraschad hjälm. Förbrukad hjälm.

Om hjälmen inte varit i backen och inte har några repor, är den då kraschad?

Till TS. Skicka in KOPIOR på kvitton till försäkringsbolaget. Skickar du orginalen så kan dom kasta (slarva bort) dina kvitton och säga att dom aldrig fick dom.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Om hjälmen inte varit i backen och inte har några repor, är den då kraschad?

Till TS. Skicka in KOPIOR på kvitton till försäkringsbolaget. Skickar du orginalen så kan dom kasta (slarva bort) dina kvitton och säga att dom aldrig fick dom.

Jag skulle inte chansa. Definitivt inte när det ändå är ett försäkringsärende på olyckan.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har också Bilsport MC och det var inget snack om kvitton eller något sånt när jag pratade med min handläggare på telefon. Han sa bara att "Skicka allt så fixar vi resten.". Fick pengar på lite drygt 1½ vecka. Inget tjafs och bra ersättning.

Last edited:

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Som de andra säger, skicka in grejerna. Du får ersättning för frakten och är kläderna max 24 månader får du nyvärdesersättning, dvs 100% av vad kläderna kostade. Ju äldre, mindre ersättning. Kan tyvärr inte % i huvudet, men jag tror det finns under fullständiga villkor på hemsidan.

Sascha

Helt borta!
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
KTM 690 Duke -09
Allt är nu inskickat förutom mina skor för dom klara sej bra så får se vad dom säger.
Kommer med rapport på hur det gått när jag får veta mer.
Hjälmen å handskarna är från 2010
Jackan å byxan nya för typ 2 månader sen 2011 då så klart
så borde ju då vara full ersättning men får se vad dom säger.
Skickade inte in kvitton då jag inte hitta dom :p

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja det där får du ersatt. När jag vurpade så blev mitt skinn lite skavt å nött, men inga hål. Såg ingen mening i att byta in det då det fortf skyddar lika bra. Har dessutom sett trådar här på SH med folk som bytt in felfri skyddsutrustning, bara för att dom kan eller för att få senaste modet. Skyddskläder går dessutom på hemförsäkringen.

Nix, på IF går dom i alla fall på hojförsäkringen. Fick lämna in dom i Onsdags.

Last edited:

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Då får vi alla försöka nyttja hemförsäkringen för skyddsutrustning istället. Allt för att hålla nere premierna på våra motorcyklar, då det då slår på lite fler oskyldiga försäkringstagare =)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras