Tre önskningar som skulle förbättra Ditt hojliv?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Yada, fritt fram att önska vad man vill, förstås. Varsågod - skjut från höften. Fast som enväldig trådskapardiktator tar jag mig friheten att lista treochenhalv, ytterst humbla önskningar:

1a) Inga parkeringsavgifter för tvåhjulig mc. Nill, null, nada.
1b) Förbättrade parkeringsmöjligheter. Hur jävla svårt kan det vara, kan man ju undra? Som kravställande minoritetsgrupp måste vi ju helt enkelt vara sopsämst i klassen. Någonsin. Alla kategorier.
2) Jag vill att vi ska bli fler, inte färre. Så, ja: Låt b-kortarna få köra 125or, utan särskild prövning.
3) Tillåt mc-körning i kollektivkörfält

Pucken är fri!

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Har egentligen bara en önskan och det är att slippa köra på snabellagade, osthyvlade lapptäcken till vägar. Nyss hemkommen från Norge och det är ju rent löjligt vilken klasskillnad det är på vägstandard med fördel till vårt kära grannland.

Inte undra på att hojar med någon halvmeter i fjädringsväg är det som gäller här hemma nu för tiden.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lägre försäkringskostnad

Mer plats för förvaring och meck

Körfiler dedikerade för MC

Får bli en fjärde också… Slopa hastighetsbegränsning för MC

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag hade ju velat ha en lägre inblandning av etanol i bensinen, om några få år när den är 20% funkar inga gamla hojar längre ( ja jag vet att det går att bestycka om men vafan liksom )

Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Att vissa hojar ska få räknas som El-kick-bikes både på Skeppsholmen och annorstädes. (man borde ju haft med en vanlig elsladd och pluggat in densamma)

Bifogat

• 2022-05-29 12.36.41.jpg
    2022-05-29 12.36.41.jpg
    5.4 MB · Visningar: 29

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gör det lagligt att köra trimmad moppe på högre behörighet. Kan ju gå under samma som 125cc på B-kort.

Tror dock att det kan bli svårt eftersom olyckorna troligtvis kommer öka, dels pga ökat antal förare samt mindre hojvana och mc-förstånd i hur man rör sig i trafiken på 2 hjul. För min det var det skitsamma men myndigheterna har ju sina nollvisioner.

Kan ju kanske ha någon variant att B-kortare måste ha en B-skylt på hojen också som UK's L-skylt ?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
1) trefiliga motorvägar med 150kmh fartgräns i ytterfilen.
2) Sänkta försäkringspremier eller bättre lösningar åtminstone.
3) Snygg brud som åker med bakpå. :banana

tellmike

TIOLI
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
2008 Suzuki SV650SA
1: Ska vara fritt fram att parkera VAR och HUR man vill
2: Befriad från vissa trafikregler (enkelriktat, högersväng vid rött, alltid tillåtas köra där man får plats och kan ta sig fram)
3: Lagligt att få köra utan hjälm … ?
(4: Konstant änglavakt)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fria parkeringsytor för MC, även i parkeringshus/garage
Inga trängselavgifter/vägtullar/broavgifter för MC (gräddfil förbi betalställen för MC)
Tillåt MC i bussfilerna överallt
125cc på B-kort, efter man har haft B-kort 12 år upp till 500cc på B. (många fina "vespor" som lämpar sig att skjutsa på blir tillgängliga)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
1. Välunderhållna vägar, fria från potthål, sprickor och fullagningar.
2. Permanent fritt från grus och sand på alla vägar.
3. Mer tid att köra hoj.

MC-filer och annat på motorväg hoppar jag gärna över, det är inte där jag och min hoj trivs bäst, då är det bättre att lägga energin på dom roliga vägarna.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har egentligen bara en önskan och det är att slippa köra på snabellagade, osthyvlade lapptäcken till vägar. Nyss hemkommen från Norge och det är ju rent löjligt vilken klasskillnad det är på vägstandard med fördel till vårt kära grannland.

Inte undra på att hojar med någon halvmeter i fjädringsväg är det som gäller här hemma nu för tiden.
Så sant, först när man kört i Norge och kommer hem igen förstår man hur ojämnt våra vägar underhålls....

Var där i veckan och t.o.m de minsta vägarna verkar jämna och grusfria, så brutalt avkopplande körning...

20220724_073313.jpg
● Om trafikanter kunde lära sej använda blinkers rätt skulle det göra körningen så mycket skönare (och såklart säkrare).
Nej, det duger inte att dra i spaken samtidigt som man svänger heller....

● Backspeglar är inte ett tillbehör, de ska användas..

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En 1290 SuperDuke tillverkad av Honda eller Yamaha.

Hur gör man den där gubben som ligger på rygg och skrattar…?

Jag reagerar på att många har sådant fokus på parkering av motorcyklar. Själv skulle jag nog vara ganska nöjd med kurviga vägar, bra väder och billig bensin.

Vill man vara extrem kan man ju alltid drömma om en okänd släkting som testamenterar halva Östermalm, Gärdet och Djurgården till en. Plus pengarna för att jämna allt med marken. Plus pengarna för att bygga sin egen kopia av Mugello.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring