Tre-modd

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
EN! fråga angående TRE-mod. Det finns att köpa på olika ställen typ:
Bikersneed för 299:- eller
S-Racing för 1499:-

Frågan lyder... är det nån skillnad (det måste det uppenbarligen vara efter som det skiljer 1200 spänn mellan dessa 2)

OBS! enligt snubben på S-Racing så finns det mycket skit som inte funkar som det ska... Någon som har erfarenhet av vad som funkar bra resp. mindre bra?

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
En tremod gör så att din hoj tror att den högsta växeln är i och ställer därför
tänkurvan enligt den växeln.

En tre mod är alltså ett motstånd som kostar 2 kr på elfa och en låda med
kontakter som kostar lite mer.

Att betala 1500 för ett motstånd tycker jag är vansinne.
jag gjorde min egen och har för mig att det var ett 6.8k ohms motstånd man
använde.

bli inte lurad..
det är inte som att det kommer kännas att du har lustgas i cykeln.

http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html

Last edited:

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Hur mycket skillnad gör en sån här TRE-mod. Funderar om man ska skaffa det eller inte...

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Något nytt på G
divez skrev:
En tremod gör så att din hoj tror att den högsta växeln är i och ställer därför
tänkurvan enligt den växeln.

En tre mod är alltså ett motstånd som kostar 2 kr på elfa och en låda med
kontakter som kostar lite mer.

Att betala 1500 för ett motstånd tycker jag är vansinne.
jag gjorde min egen och har för mig att det var ett 6.8k ohms motstånd man
använde.

bli inte lurad..
det är inte som att det kommer kännas att du har lustgas i cykeln.

http://home.iprimus.com.au/stevebm/ssatret.html

Harkel... Lurar inte Tre-mod boxen å tro att den alltid kör på 5:ans växel eftersom där ä tändkurvan å avgasporten fullt öppen + att hastighetsspärren inte går i eftersom den inte vet att du har 6:an i :7peta

PS! Skaffa en switchad för hojen kan gå illa när den e kall..

Last edited:

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
newbee skrev:
Harkel... Lurar inte Tre-mod boxen å tro att den alltid kör på 5:ans växel eftersom där ä tändkurvan å avgasporten fullt öppen + att hastighetsspärren inte går i eftersom den inte vet att du har 6:an i :7peta

PS! Skaffa en switchad för hojen kan gå illa när den e kall..

Det gäller endast för busan och GSXR1000 där den har inbyggd hastighetsspärr
på 6ans växel vilket de andra modellerna inte har.
Avgasporten/kammen kan aldrig ändra läge pga en tre mod.. om du inte ställer om den manuellt.
det som händer är att tändkurvan ändras. ingenting annat.

jag gjorde mig en switchad dock utan transistor så neutrallampan slocknar
när man har den igång, men det känns som det kvittar faktiskt.

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
är det nån som har bänkat hojen efter tre-mod? jag tycker efter att ha provat flera hojar, att det känns som något som varkengör till eller från

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jag hade en TRE-mod på min 2001 600:a. Den gör INGEN skillnad ALLS.

För en 1000 kan det kanske vara lönt för att slippa toppfartsspärren :rolleyes: men annars är det mest båg.

Man har provat att bänka men inte sett någon positiv förändring alls, snarar tvärt om. Man säger att gassvaret blir bättre, men hur dåligt gassvar har en GSX-R egentligen...

Lägg pengarna på en PCIII:a i stället.

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
GSXR1000 blir rappare på gasen på 1-3 vxl.

Ericsson skrev:
Jag hade en TRE-mod på min 2001 600:a. Den gör INGEN skillnad ALLS.

För en 1000 kan det kanske vara lönt för att slippa toppfartsspärren :rolleyes: men annars är det mest båg.

Man har provat att bänka men inte sett någon positiv förändring alls, snarar tvärt om. Man säger att gassvaret blir bättre, men hur dåligt gassvar har en GSX-R egentligen...

Lägg pengarna på en PCIII:a i stället.

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
jimmy w skrev:
Vart kan jag köpa en tre-modd till min gsxr750-99:a?
Här i Sverige!
Jag köpte en "modifierad" tre av s-racing 645:- har jag för mig att den kostade..Den är automatiskt urkopplad när friläget är i så att hojen inte ska bli svårstartad när den är kall...och jo jag tycker mig märka skillnad till det bättre på 1-3 ans växel!! Den käns kvickare på gasen på nåt vis... första gången jag körde med den på var efter vinter dvalan och jag kände ingen JAHOO skillnad men när jag provade att ta bort den igen så märktes det direkt att hojen blev segare !! :tummenupp för tremodden på min hoj...resultatet blir säkert olika från hoj till hoj....men prova vettja....

Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Superbike Roger skrev:
GSXR1000 blir rappare på gasen på 1-3 vxl.
Köpte en tre-mod till min 1000 -01. Det där med toppfartspärren är jävla skitprat eller så är det fel på min båge. Innan jag monterade tre-mod så drog hojen upp till 12100 varv/min och mätaren visade 299 km/h. Efter montering så visade den också 12100 varv/min och visade 299 km/h och där var det stopp. Någon sa att den skulle orka dra upp till 12800 varv/min där varvtalsstoppet går i men det är ju helt omöjligt men det fattade man ju innan. På min gjorde det varken från eller till...

Gick med
3 Dec 2003
Hoj
snart så
tänk på att man mer eller mindre sätter "luffarturbon" ur funktion om man låser den på tex 5:ans växel. kompensationen för övertrycket är inte genom en givare i luftboxen utan bara en lite fetare blandning på högsta växeln (några procent tror jag). Köp powercommander och bänka tror jag ger mest för pengarna. :)

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Mätaren kommer aldrig att visa mer än 299 men hojen kan varva till varvstoppen på 6an(om den orkar med orginal effekt samt beror på hur mycket föraren väger).

MangeH skrev:
Köpte en tre-mod till min 1000 -01. Det där med toppfartspärren är jävla skitprat eller så är det fel på min båge. Innan jag monterade tre-mod så drog hojen upp till 12100 varv/min och mätaren visade 299 km/h. Efter montering så visade den också 12100 varv/min och visade 299 km/h och där var det stopp. Någon sa att den skulle orka dra upp till 12800 varv/min där varvtalsstoppet går i men det är ju helt omöjligt men det fattade man ju innan. På min gjorde det varken från eller till...

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
1LiterDuckEater skrev:
tänk på att man mer eller mindre sätter "luffarturbon" ur funktion om man låser den på tex 5:ans växel. kompensationen för övertrycket är inte genom en givare i luftboxen utan bara en lite fetare blandning på högsta växeln (några procent tror jag). Köp powercommander och bänka tror jag ger mest för pengarna. :)

Nope, kompensationen för övertrycket styrs av signalen från hastighetssensorn.
TREn har inte med sprutet att göra. TREn tar bort förskjutningen på tändningen, dvs med modden så är kurvan som den ska vara, orörd.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati