Treekrad bakfälg för 130-däck?

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Hej

Håller på med ett litet bygge på en Suzuki gs1000 -79. Har införskaffat sving och fälg från en gsx 1400 men känner att det kommer bli väldigt mycket jobb att få delarna att spela tillsammans med hojen.
Sitter nu en ganska smal alu-sving från en gs1100 så den skulle jag kunna nöja mig med om jag kunde hitta en treekrad alu-bakfälg för 130-däck.
Fram kommer det sitta en treekrad fälg från zx9r -94-96.
Vore självklart trevligt med något som är så likt som möjligt men allt treekrat är av intresse.
Är det någon som kan tipsa om MC-modeller som har det jag söker.

Tack på förhand

/Edvin
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gammal FZR600 fälg får jag nog också slå ett slag för.

Annars är det inte så väldigt besvärligt att få annan sving på plats. Gjort operationen på två hojar och det har aldrig varit några problem, fast det fodrar ju att man har tillgång till (eller känner någon som har) maskinpark med fräs och gärna svarv.
 

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Gammal FZR600 fälg får jag nog också slå ett slag för.

Annars är det inte så väldigt besvärligt att få annan sving på plats. Gjort operationen på två hojar och det har aldrig varit några problem, fast det fodrar ju att man har tillgång till (eller känner någon som har) maskinpark med fräs och gärna svarv.

Jo fzr 600 verkar som ett bra alternativ, har mailat några amerikaner om fraktpriser.
Det jag är mest orolig för gällande svingbytet är väl att få dreven att hamna i linje.
Fräs och svarv har jag via en kompis tillgång till i ett par månader till. Men jag känner ändå att jag inte vill ta mig vatten över huvudet.
Nya styrkronan är iaf på plats nu, hon kommer bli snygg med sina nya ben!

/Edvin
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att få dreven att hamna i rätt linje rakt av är i princip omöjligt om man byter sving och fälg. På min har jag ett 17mm offsettat framdrev för att det ska linjera. :)

Ramen min är som bredast över svingarmsinfästningen och där är den ca 300mm, svingen är på sitt bredaste ställe 340mm, alltså hela 20mm bredare än ramen på vardera sida. Måtten på din GS och på GSX1400:a svingen borde vara något sånt också, fast ramen kanske något är ännu nättare.

Hur som helst så tycker jag att du ska bearbeta svingen så att den i alla fall går att göra lite mock-up på, för jag antar att den inte passar rakt av? Har du väl svingen (och bakfälgen med drevhub på plats) så kan du göra en något så när korrekt uppskattning av hur mycket offset du kommer behöva och om kedjan går fritt från ramen.
 

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Att få dreven att hamna i rätt linje rakt av är i princip omöjligt om man byter sving och fälg. På min har jag ett 17mm offsettat framdrev för att det ska linjera. :)

Ramen min är som bredast över svingarmsinfästningen och där är den ca 300mm, svingen är på sitt bredaste ställe 340mm, alltså hela 20mm bredare än ramen på vardera sida. Måtten på din GS och på GSX1400:a svingen borde vara något sånt också, fast ramen kanske något är ännu nättare.

Hur som helst så tycker jag att du ska bearbeta svingen så att den i alla fall går att göra lite mock-up på, för jag antar att den inte passar rakt av? Har du väl svingen (och bakfälgen med drevhub på plats) så kan du göra en något så när korrekt uppskattning av hur mycket offset du kommer behöva och om kedjan går fritt från ramen.

Svingen är absolut bredare än ramen. Och det verkar inte alls vara stort utrymme för ofsettat framdrev tyvärr. Känns även lite onödigt att fräsa sönder svingen för att upptäcka att jag inte får det att passa och att den sedan blir osäljbar. Lika bra att jag säljer gsx-sving och fälg till dig inför ditt nästa projekt, vad nu det blir :)
Och byter jag inte sving så är det många småsaker jag slipper åtgärda. Motivationen som fanns i början har mattats något efter de inledande problemen med styrstammen.
Men även om jag skulle köra med ett smalt bakhjul ett tag så är det ju inget som säger att man inte kan byta upp sig i framtiden :)

/Edvin
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Svingen är absolut bredare än ramen. Och det verkar inte alls vara stort utrymme för ofsettat framdrev tyvärr. Känns även lite onödigt att fräsa sönder svingen för att upptäcka att jag inte får det att passa och att den sedan blir osäljbar. Lika bra att jag säljer gsx-sving och fälg till dig inför ditt nästa projekt, vad nu det blir :)
Och byter jag inte sving så är det många småsaker jag slipper åtgärda. Motivationen som fanns i början har mattats något efter de inledande problemen med styrstammen.
Men även om jag skulle köra med ett smalt bakhjul ett tag så är det ju inget som säger att man inte kan byta upp sig i framtiden :)

/Edvin

Mjo, svingen kan vara intressant faktiskt.

Ska och hämta det nya projektet på Torsdag om hojen är kvar. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jasså? Skoj! :tummenupp Vad blir det för något?
Hör av dig om svingbehov uppkommer!

En lite udda Kawasaki Z1000. Blir att hämta på torsdag om den inte är såld.

Kommer ha dig i åtanke om svingen!
 
Last edited:

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top