Treriksröset and back

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla jag vet som varit vid Nordkap säger att det är lite överreklamera. Bara en sån sak att det kostar pengar....

Ser i din rutt att du kör samma väg i Sverige både dit och hem.
Om du kör Norge på hemvägen så fortsätt en bit och vik av vid Trondheim istället. Fina vägar där.

toran

Den gudarna älskar dör ung
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
2002 Honda Hornet 900
Alla jag vet som varit vid Nordkap säger att det är lite överreklamera. Bara en sån sak att det kostar pengar....

Ser i din rutt att du kör samma väg i Sverige både dit och hem.
Om du kör Norge på hemvägen så fortsätt en bit och vik av vid Trondheim istället. Fina vägar där.

Kostar pengar? att åka på vägarna eller att stå på monumentet?

Jag hade faktiskt tänkt köra trollstigen och hem via Trondheim i början av sommaren som lite långkörning träning, plus att alla som varit där rekomenderar det.

Nu börjar mycket falla på plats och frågetecknen är utredda så nu är det mest en fråga om att bestämma sig och finjustera planerna. Vi får se om det blir Nordkap, det lutar nog åt att skippa det och fokusera på Lofotsturen i Norge istället.

Tack alla som bidragit med tips och åsikter!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kostar pengar? att åka på vägarna eller att stå på monumentet?

Jag hade faktiskt tänkt köra trollstigen och hem via Trondheim i början av sommaren som lite långkörning träning, plus att alla som varit där rekomenderar det.

Jag tror det är typ "inträde" till monumentet, och det var faktiskt inte billigt. Några hundringar typ....

Trollstigen är cool, men missa inte alla de andra fina ställena!
Prediksstolen tex (som jag missade.....)

Lofoten verkar också vara grymt vackert.

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Vi får se om det blir Nordkap, det lutar nog åt att skippa det och fokusera på Lofotsturen i Norge istället.

Tack alla som bidragit med tips och åsikter!

Det regnar bara i Nordkap :confused: Jag hade valt Lofoten :tummenupp Har varit där många gånger och det kommer att bli många gånger till.. Missa inte Henningsvaer.. och alla andra mysiga platser, Lofotr Vikingamuseet i Borg t.ex

Du kommer att få en bra trip.. och du, vägen mellan Jukkasjärvi å Esrange är våran lilla "Isle of Man sträcka" med härliga kurvor, akta bara vid skiftbytena då alla bilister inte vet vad högertrafik är :mad: Bara all snö vill försvinna nångång !!!

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
packväskor

Jag har kört en alpsemester med Givi Voyager bag sidoväskor.
Kommer ej ihåg storlek, men kolla t ex Touringbutiken. Ca 2000 kr.
Rejäla och ganska stora, expanderabara. Regnskydden kan du slänga de blåser av direkt. Kör med vattentäta packsäcker eller ev plastpåsar invändigt.
Jag kollade runt på en hel del o vissa sidoväskor är väldigt tunna och ostabila.

Jag byggde en enkel ställning/ram nedtill på insidan så inte väskorna skulle riskera att åka in i hjulet o kunna fästa dem i nederkant så fladdrar dem inte.

Ta en packsäck o spänn med dubbla remmar för tält, sovsäck, på passargerardynan.

Hårda väskor är bättre på mycket men också tyngre och dyrare

Lycka till!

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
BMW F 800GS
Shit Robin, det där såg riktigt nice ut!

Hur lång tid tog det?

Jag skall helt klart kolla upp din route! Tack för infon!

Den resan gick på två vekor Norges kust upp hela vägen till Kirkenes sen svenska östkusten hemmen totalt ca 700 mil men somsagt ovanför lofoten tyckte inte jag att det var mycket att se det började planaut och vägrana blev tråkigre men det beror ju på vad man vill ha för körning. Sverige var bara transport hem gränsen Norge/Finland - Stockholm 150 mil på 26 h.

Ska nog själv ta turen upp till Lofoten till sommare igen verkligen kul att köra i norge.

Om du ska neråt mot trondheim så kan jag rekomendera riksväg 17 längre ut i kustbandet blir lite färjor som kostar pengar men inte mer än att det är överkomligt ta sen vägen via trollstigen och Geiranger kommer få en upplevelse för livet och kommer bara villja åka tillbaka,
Bara att fårga om det är något annat du undrar över

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Norrland och Norge/norra Finland är ett äventyr. Fast man hinner ju inte med allt på en tur. Jag har varit i dessa trakter så många ggr att jag tappat räkningen, och jag har ändå bara sett en bråkdel.
Nordkap kan kännas nära när man ser Treriksröset på kartan, fast det är ca 70 mil däremellan. När jag var på Nordkap var det strålande sol över klippan och fin utsikt uppåt Ishavet, en upplevelse jag inte vill vara utan, fast jag vet att det oftast är skitväder där. Det kostade en slant att komma upp på klippan, ja.

Vi körde Karlstad-Nordkap t o r på 8 dagar, och då körde vi ena vägen på E6 genom Norge, vilket är mycket vackert och trevligt men tar såklart längre tid än att blåsa Europaväg genom Sverige. Vi hade i Alta en hel vilodag också.

Det blir nog en kul resa! Lycka till!

Last edited:

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Du frågade om väskor. Jag köpte ett par mjuka packväskor för 2 år sedan för ca 1400. Märket är Silver. De rymmer 30-50 liter styck, beroende på om du har valt att ha dem expanderade eller inte. De fungerar alldeles utmärkt. Nu säljer biltema samma väskor (Jag har varit och jämfört och kunde inte se någon skillnad förutom det att det inte stod Silver på biltemas väskor.) för 350 kr. Rekommenderas!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha