Trevlig, snabb nakenhoj som det går att åka två på?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjena!

Funderar fram och tillbaka på om det ska bytas motorcykel denna säsong. Jag har varit inne på allt från att byta upp mig i kubik till R1 eller liknande, men jag funderar även på om man skulle köpa sig en nakenhoj igen. Känns mer avslappnat och det skulle inte göra något att få ner farten lite igen..

Kravet är väl att den ska inbjuda till inspirerad körning men det ska även gå att åka två på den.. Svår ekvation kan tyckas, och särskilt eftersom det finns en uppsjö av hojar.

Har kollat på allt ifrån en ny ER6 (var hemskt nöjd med min 07a) till Superduke...

Är det någon här inne som faktiskt har en nakenhoj som ni anser det fungera att sticka iväg två på emellanåt, men som även är elak och snabb när det "behövs"?

Just det, prislappen? Ja, någonstans kring 50-65 tusen kanske.

Beslutsångest är nog mitt mellannamn.. :va

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag är också i samma tankar som du ungefär så denna tråden kommer jag följa!
kollar på superduke just nu, dom verkar balla men liiite i plastigaste laget...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Yamaha FZ1, Bandit 1250, BMW K1200R, Honda CB 1300 är de som poppar upp i mitt huvud på direkten...

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Jag har kört och ägt allehanda sporthojar och fighters. Ifjol köpte jag en Yamaha Bulldog, och är extremt glad över det. Jag och spättan kan åka låååååååångt utan att det ens märks. Visst den är inte jättesnabb rakt fram men jag klockar samma tider på kurviga favoritvägen som jag gjorde med min Z1000 och SV1000. Försäkringen ligger på 1500kr hel/hel. Att den sen har det fetaste twinljudet alla kategorier är ett plus med.
Jag kommer behålla min ett bra tag framöver.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Förutom det helt självklara valet att köpa en Superduke -07>, som jag själv tycker passar till dina kriterier ypperligt.

Andra alternativ om man inte ska verka vara helt insnöad på Superduke, även om det är svårt att låta bli :hihi:

# Ducati Monster S4R
# Aprilia Tuono
# Speed Triple
# Street Triple R

Det är några som jag själv skulle kunna tänka mig utöver min nuvarande leksak. Jag har samma lika kriterier som dig bortsett från skjutsmöjligheter då frugan inte är så sugen på att åka med. Men jag tror inte att det ska vara något problem att skjutsa på någon av de nämnda. Har jag fel får någon med komma med erfarenhetsbaserad input i ämnet.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag har kört och ägt allehanda sporthojar och fighters. Ifjol köpte jag en Yamaha Bulldog, och är extremt glad över det. Jag och spättan kan åka låååååååångt utan att det ens märks. Visst den är inte jättesnabb rakt fram men jag klockar samma tider på kurviga favoritvägen som jag gjorde med min Z1000 och SV1000. Försäkringen ligger på 1500kr hel/hel. Att den sen har det fetaste twinljudet alla kategorier är ett plus med.
Jag kommer behålla min ett bra tag framöver.

Bulldog är verkligen inte hoj för mig. En kompis hade en sån i två säsonger, och jag tyckte det var en topptung gris för att vara så där obekvämt ärlig...

Det är alltså inte järngrisarna jag är intresserad av, och därför går ett gäng hojar som nämnts bort, borde ha sagt det direkt :)

Odde_333, billigare är ju bara ett plus! Varför till 05? Jag har uppfattning av att de bara blir bättre med åren? :)
Superduke är riktigt rå, men kan man ens tänka sig att åka två på den? Känner mig tveksam..

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Körde själv Gsx 1400 föra året mycket smidig maskin med gott om krut, bra plats för passagerare, rätt pris och går billigt som fn när man tar det lugnt :banana

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Superduke är en trevlig och framförallt riktigt kul hoj. Skjutsa är inga problem.
Det som evt kan uppfattas som något störande i längden kan vara att den kan vara lite "rå" i gången samt
att den låter rätt så rejält med tillbehör som "akra" och dyligt. Detta är sköj och härligt när man kör lite själv men skall man köra längre så är min reflektion att det kan bli lite störande. Men det är en kul cykel!

Vill du ha en smidig och lättkörd cykeln men ändå med lite kraft så varför inte "lätta lite på sedelklämman" och köpa en Honda CB1000R? Dock troligen sämre att köra två på än Superduken.

Annars skullle jag välja Speed triple -08 el framåt alt. Street Triple.

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Skulle vilja påstå att K1300R knäcker det mesta om man ofta åker med passagerare :fakta
. Det säger jag inte alls för att jag har en själv, eh...joråsåattee....

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Superduke är riktigt rå, men kan man ens tänka sig att åka två på den? Känner mig tveksam..

Jag åkte SD i 5 år.. Bästa gathoj jag ens kan tänka mig.

Kanske inget för europasemestern, men jag åkte 25 mil enkel med skjuts och 20+ mila lördagsturer med skjuts utan problem eller gnell bakifrån.. Enda tjafset var att framhjulet "tydligen" blev fasligt lätt med 60 kilo extra där bak :D

Duger att steka R1or på bana med om man inte är mer än bandagssnabb, duger för pendling, duger för skjuts och är betydligt snyggare och råare än Aprilia Touno enligt de flesta som inte kör Aprilia.. Ducce Streetfighter är värre dock, men det är andra pengar.

Tjööp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skulle vilja påstå att K1300R knäcker det mesta om man ofta åker med passagerare :fakta
. Det säger jag inte alls för att jag har en själv, eh...joråsåattee....

Bortsett från att det är ett helt godståg att svänga/busa med jämfört med SD, Touno, StreetTriple etc..

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Grymt nöjd med min Street 3 R för de ändamål du beskriver, bra klipp när man vill, tillräckligt med kraft för att åka två (om den där bak inte är 100+) och hyffsat pris i inköp/försäkring.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
TJENA,
Jag kör en BMW F 800 R, tycker det är en trevlig hoj som klarar allt du vill göra. Försäkringen är snorbillig också. Betalar 3k hel/hel. 31 bor i Stockholm

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
B-King låter som ett klockrent alternativ för dig. :tummenupp

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Tuono eller SD! Har själv ägt en SD-07 som var kanon, som nån tidigare skrivit bara, kan uppfattas som väldigt "rå".
har kört RSV och har bara bra att säga om den hojen, tounon kan omöjligt vara sämre bara för att den har rakare styre!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC