TRF - motsvarighet i Sverige

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag brukar kolla en hel del på youtube om motorcyklar och äventyr på hoj i olika länder. Det händer mycket kul i England ser jag, dom har en förening >> TRF << på ca 5000 medlemmar som ser till att bevara och vårda "the green lanes" i England och Wales. Jag undrar om vi har nåt liknande här i sverige?

Kollar jag på SMC:
"SMC är en främst en MC-politisk organisation som arbetar för att tillvarata svenska landsvägsmotorcyklisternas intressen. SMC erbjuder en rad förmåner som MC-Folket, SMC-Boken, rabatter, fortbildningar, resor, Rättsfond, Skadefond och mycket annat."

Nej tack, jag kollar youtube eller på mitt lokala forum om jag känner att jag behöver fortbilda mig. Och jag är måttligt intresserad att hänga med på utlandsresor i grupp med andra, jag är folkskygg och jag trivs bäst ensam på vägen, eller kanske max 2-4 kompisar. Som landsvägsmotorcyklist har jag heller inga särskilda intressen, och politik är jag ännu mindre intresserad av.

Kollar jag på SVEMO:
Svenska Motorsportförbundet är ett specialidrottsförbund för motorcykel- snöskoter- och racerbåtssporten i Sverige, förkortat Svemo. Svemos uppgift är att utveckla, leda och övervaka den svenska tävlingsverksamheten.

Är redan med i SVEMO då det är nödvändigt för att jag ska få träna och/ eller tävla med klubben. Det är inget liknande TRF.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har ju inte samma regler för "green-lanes" här.
I england kan man ju hävda att Romarna byggde en väg och den finns på en karta så den är giltig än....

Här är det ju direkt brott mot terrängkörningslagen om det inte är asfalterat.

På bilsidan vet jag folk som tar med sig sågar och röjer nerfallna träd på eget bevåg, men dom riskerar att träffa en sur markägare eller polis

Det finns ju bra hopfällbara handsågar man kan ha med sig på hojen

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Förr (70 tal) hörde jag att några offroadare körde efter några armekartor från typ 1600'talet och nyare.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lagen ser alltså annorlunda ut här. Det som finns är alltså enduroklubbarna (Du är väl med i Botkyrka MK). Offroadsafarin finns det gott om, men inte där du bor eftersom det i praktiken är svartrejs. De är mer vanliga i värmland och andra "mörka skogar".

De som vill bevara stigar i Sverige har en tendens att anse att endast filttofflor bör beträda dem.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
De som vill bevara stigar i Sverige har en tendens att anse att endast filttofflor bör beträda dem.
Jag förstår.
Offroadsafarin finns det gott om, men inte där du bor eftersom det i praktiken är svartrejs. De är mer vanliga i värmland och andra "mörka skogar".
Bra att veta. Värmland ligger inte alltför långt bort. Tänk hur folks mentalitet och inställning till motorsport varierar bara över några mil ?

Jag konstaterar att det är storstadsmentaliteten som är den 'sjuka'.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC