Trilskande magura

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Hur mycket rör sig kopplingskorgen när man trycker in kopplingen ? Min är ungefär 1mm, räcker det ?

Har luftat enligt konstens alla regler, inga bubblor i oljan vad jag kan se. Hängde på en klar plastslang på luftnippeln vid blocket.

Eller är det så enkelt att jag behöver ett gäng nya lameller efter jag fyllde hela maskin med glykol tro ?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är det motorn som va hos mig? 2-3 mm borde tryckplattan röra sig.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jo det är den maskinen ;) Börjar få ihop den nu :p

Såpass, så då kan man anta att det är tryckplattan som rör sig för lite då. Undrar vad jag plockat ihop fel då...

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Börjar få ihop.... det är bra att du är noga. :) Jag har inte mätit, men nog är det mer än en millimeter. Men kan inte någon annan verifiera mitt påstående. Felet måste sitta utanför motorn. Det är nog bara luft. Det går ju inte att sätta ihop fel. Kopplinghandtaget skall förutom spelet (som ju går att justera i handtaget) kännas stumt, att hydrauliken från början lyfter tryckplattan. Ingen svampeffekt i handtaget skall finnas.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Haha, ja det är det där med tid o motivation ;) Ska riva ner o inspektera kolven lite ikväll tror jag, se att den rör sig okej och se om det är luft kvar... Tur jag har en stor burk hydralolja ;)

Känns som man inte kan göra så mycket fel, kolv->pinne->kort pinne med brickor->tryckplatta ;)

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Fixade o donade lite idag. Noterade att ibland så kom det spontant luftbubblor ur luftningskruven, hade en genomskinlig plastslang påklämd så det syntes ganska klart, trots jag dragit åt den och kopplingen inte var intryckt. Känns som hydralkolven är boven...

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har du råkat tanka i bromsvätska istället för "magura vätskan / Citroen LHM olja heter det va?" så lär tätningarna ha svällt.

Vet att det är vanligt fel.

Magura = Olja
Brembo = Bromsvätska.

Min Ktm -07 med brembo har ju fått fel vätska i sig.....hrm 1 gång iaf....

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har du råkat tanka i bromsvätska istället för "magura vätskan / Citroen LHM olja heter det va?" så lär tätningarna ha svällt.

Vet att det är vanligt fel.

Magura = Olja
Brembo = Bromsvätska.

Min Ktm -07 med brembo har ju fått fel vätska i sig.....hrm 1 gång iaf....

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Nja, köpte nått hos min lokala mc handlare, står klart o tydligt mineralolja för hydralkoppling... Nåt budgetmärke, men dom slår det nog i alla Duccar/Aprilior och Guzzi's iaf ;)

Google sade att vanlig gaffelolja eller liknande ska funka bra i Magura oxo...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring