Trim minimoto

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Har en kinamoto MM102W som jag skulle behöva lite bättre bottendrag i.

Går riktigt bra på toppen men på botten händer inte mycket.
Finns det nån som har lite tips o erfarenheter så vore jag tacksam.

Sett att det finns lite reedventiler o trimsystem men vet inte om det passar på den här.
/zz
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Låna en varvräknare och ställ in kopplingen ordentligt. Billigaste trimmet...
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
7an skrev:
2591763 Låna en varvräknare och ställ in kopplingen ordentligt. Billigaste trimmet...


Nu var det inte så att jag ville komma billigt undan utan ville ha lite bättre klös! Kanske lika bra o köpa sig en blata direkt..
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
zzpike skrev:
2592953 Nu var det inte så att jag ville komma billigt undan utan ville ha lite bättre klös! Kanske lika bra o köpa sig en blata direkt..
Även om du köper en Blata ,Dm eller Grc så kommer du att uppleva den också som slö om du inte har justerat kopplingen rätt. Men visst är det ju så för övrigt att om du vill ha en maskin som är klart bättre rakt igenom så ska du ju ha en italienare med exempelvis en Polini eller Bizeta motor...
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Sitter och kollar på superbilligt lite, dom har en hel del prylar som man skulle kunna köpa och skruva med i höst. Någon som har nån erfarenhet av dom eller några synpunkter på dom?

Kul o ha lite o pyssla med inne när det är blött ute :)
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
zzpike skrev:
2592953 Nu var det inte så att jag ville komma billigt undan utan ville ha lite bättre klös! Kanske lika bra o köpa sig en blata direkt..

Förlåt att jag försökte hjälpa dig lite....för det är det enklaste sättet och få fart på våra minisar. Men om det inte är pengarna som styr så har jag årets vinnarhoj i +75klassen till salu. DM -06´a.
Skicka PM vid intresse.
 
Last edited:

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Lindome
Hoj
z900
Hej !
Som de som svarat innan måste jag också säga att det första
man gör är att byta kopplingsfjädrarna och justera in kopplingen med varvräknare. (orginalbeläggen pallar max 9000 v/min.)
Om man sedan inte är nöjd med detta så finns det mycket man kan göra ex:
1. Förlänga exp.kammaren ca 40-60mm eller byta till ett Zochiavgassystem.
2. Byta reedblad mot ex. Polini carbon eller 3 stegs reed.
3. Byta förgasare till ex. Dellorto 19/21 PHBG
4. Se till att man har rätt drevning för den banan man kör på ( Skövde 7/70 eller 7/68).
5. Matcha cylinderportarna med vevhus
6. Sänka squishmåttet till rätt mått ( 0,5 -0,8)
7. Byta tändstift till ex. NGK B9EG
8. Byta vevaxel till en Polini trimvev.
9. köpa ett cylinderkit av märke Polini eller BZM
10. Eller skita i allt och köpa en italiensk/tjeckisk maskin som kanske inte går bättre men har bättre vägegenskaper.

MVH Leif BBmoto
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Dum fråga kanske men hur justerar man in kopplingen? När ska den greppa mm?
 

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Lindome
Hoj
z900
Det första som krävs är att man har en koppling som är justerbar.
,sedan justerar man på muttrarna eller insexskruvarna som spänner fjädrarna-

En bra guide finns bl.a på : http://www.vobblaracing.has.it/ under Mektips eller på : www.minimotogarage.com

En varvräknare, en fil och ett digitalt skjutmått underlättar.

MVH Leif BBmoto
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Tänkte byta ut det kassa orgianlröret på min 14E till sportrör, dels för grannsämjan, dels för effekten o dels för att det är lite tröttsamt när det brötar när man kör längre sträckor.

http://www.superbilligt.se/product_...ucts_id=100&osCsid=cp36h4p4rqjueasa7v754h4ag2

http://www.superbilligt.se/product_...ucts_id=482&osCsid=cp36h4p4rqjueasa7v754h4ag2

Hur stor skillnad är det i ljudnivå mellan dessa? Ngn som kan uppskatta? Effekt?

Lutar åt det mindre dito´t då det verkar lite bökigt o få in den stora rackarn o knöligt när man ska mecka med den.
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
pluntan skrev:
2601106 Tänkte byta ut det kassa orgianlröret på min 14E till sportrör, dels för grannsämjan, dels för effekten o dels för att det är lite tröttsamt när det brötar när man kör längre sträckor.

http://www.superbilligt.se/product_...ucts_id=100&osCsid=cp36h4p4rqjueasa7v754h4ag2

http://www.superbilligt.se/product_...ucts_id=482&osCsid=cp36h4p4rqjueasa7v754h4ag2

Hur stor skillnad är det i ljudnivå mellan dessa? Ngn som kan uppskatta? Effekt?

Lutar åt det mindre dito´t då det verkar lite bökigt o få in den stora rackarn o knöligt när man ska mecka med den.

pluntan
Jag tror din fråga hamnade lite i fel tråd, men jag rekommenderar det största systemet för effektens skull.
Det blir lite svetsjobb med att ändra fästen mm för systemet, men det åker du på i alla fall.
Se lite bilder på min:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2601953&posted=1#post2601953
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Freddehoj skrev:
2601961 pluntan
Jag tror din fråga hamnade lite i fel tråd, men jag rekommenderar det största systemet för effektens skull.
Det blir lite svetsjobb med att ändra fästen mm för systemet, men det åker du på i alla fall.
Se lite bilder på min:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2601953&posted=1#post2601953

Hmmm, hur skulle du jämföra ljudet i den pipan med orginalpipan? Funderar fortfarande om effekten motiverar böket att ha en så stor pipa då jag inte har en egen svets atm :D
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
pluntan skrev:
2602283 Hmmm, hur skulle du jämföra ljudet i den pipan med orginalpipan? Funderar fortfarande om effekten motiverar böket att ha en så stor pipa då jag inte har en egen svets atm :D

Skaffa dej någon som kan hjälpa dej svtsa lite nya fästen för röret, för att all effekt man kan få är väl det viktigaste :confused:
Du hittar säkert ngn på behörigt avstånd som du kan pula ner ett par hundringar i fickan på...:tummenupp
Ljudet är såklart mer behagligt och låter mer som en korrekt 2-taktare istället för en brölande trimmad motor som orginalröret gör.
Orginalröret kan du oxå bygga om för främre röret sticker in 50-60mm i expansionskammaren med en effektförlust till följd. Sen ska kammaren förlängas 60-70mm på det bredaste partiet med en rörbit i samma diameter som den största diametern på expansionkammaren, men det blir betydligt mer svetsjobb och inte riktigt samma ljudnivå som ett xxl-rör, utan fortfarande lite för "vasst å smattrigt".
Jag gjorde detta på lilla 4-hjulingen å det blev en himla effektskillnad.
på första bilden är det den rörbiten som är under (om du roterar bilden 90° åt höger) expansionkammaren som stack in i den, det medför en effektförlust då kammaren inte jobbar med att evakuera förbränningsrummet som den ska.
Jag förlängde aldrig den 60-70mm vid den största diametern för att effekten räcker till min son på 2,5år...:) men det gör skillnad...
Tänk på att bara loppa fast bitarna med MIG-svetsen för att sen svtsa med gas-svetsen, annars kan det komma att spricka när röret blir varmt av avgaserna...
 

Bifogat

  • IMAGE_00029.jpg
    IMAGE_00029.jpg
    47.3 KB · Visningar: 119
  • IMAGE_00037.jpg
    IMAGE_00037.jpg
    52.7 KB · Visningar: 107
  • IMAGE_00039.jpg
    IMAGE_00039.jpg
    35.5 KB · Visningar: 106
Last edited:

aso

its not what you got its how you use it
Gick med
7 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
nej men två trasiga bilar
Det bästa sättet för att få mer botten ur 102 an är att byta koppling, hur mycket man än håller på med standardkopplingen så greppar den dåligt, backarna är alldeles för hårda, man får räkna med att byta backar en till två gånger per säsong men det kan det vara värt, kopplingstrumman bör man byta också till en polini.
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
pluntan skrev:
2595702 Sitter och kollar på superbilligt lite, dom har en hel del prylar som man skulle kunna köpa och skruva med i höst. Någon som har nån erfarenhet av dom eller några synpunkter på dom?

Kul o ha lite o pyssla med inne när det är blött ute :)

En av mina polare som har butiken, dom har mycket skoj där :D Seriösa är dom alla ggr.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top