pluntan skrev:
2602283 Hmmm, hur skulle du jämföra ljudet i den pipan med orginalpipan? Funderar fortfarande om effekten motiverar böket att ha en så stor pipa då jag inte har en egen svets atm
Skaffa dej någon som kan hjälpa dej svtsa lite nya fästen för röret, för att all effekt man kan få är väl det viktigaste
Du hittar säkert ngn på behörigt avstånd som du kan pula ner ett par hundringar i fickan på...
Ljudet är såklart mer behagligt och låter mer som en korrekt 2-taktare istället för en brölande trimmad motor som orginalröret gör.
Orginalröret kan du oxå bygga om för främre röret sticker in 50-60mm i expansionskammaren med en effektförlust till följd. Sen ska kammaren förlängas 60-70mm på det bredaste partiet med en rörbit i samma diameter som den största diametern på expansionkammaren, men det blir betydligt mer svetsjobb och inte riktigt samma ljudnivå som ett xxl-rör, utan fortfarande lite för "vasst å smattrigt".
Jag gjorde detta på lilla 4-hjulingen å det blev en himla effektskillnad.
på första bilden är det den rörbiten som är under (om du roterar bilden 90° åt höger) expansionkammaren som stack in i den, det medför en effektförlust då kammaren inte jobbar med att evakuera förbränningsrummet som den ska.
Jag förlängde aldrig den 60-70mm vid den största diametern för att effekten räcker till min son på 2,5år...
men det gör skillnad...
Tänk på att bara loppa fast bitarna med MIG-svetsen för att sen svtsa med gas-svetsen, annars kan det komma att spricka när röret blir varmt av avgaserna...