Trim till minimoto 14e

daggen_89

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
ludvika
Hoj
yamaha r1 -05
Jag har beställt en minimoto av modellen 14e, och undrar om någon skulle kunna säga var man kan hitta lite trim till den.=) :Bugar
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Trimsatser brukar ge ca 20% effektökning, att ordna en förgasare med större port ger ännu mer.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Boden skrev:
ska sätta in den här trimsatsen http://www.minimotocenter.se/images/trimkit1_2.jpg som följde med när jag köpte min 14e igår, hur mycket extra kan jag räkna med egentligen?

Jag har hört att den trimsatsen inte ska ge något speciellt. Har provkört en 47cc trimsats med löst topplock och boostkanaler i cylinder och kolv. Detta ned ett komplett effektsystem också. Det gjorde ju märkbar skillnad mot original. Men är du ute efter effekt så skulle du nog köpt en vattenkyld istället. De pengarna du får lägga på trim är ungefär lika mycket som du får lägga mellan på en ny vattenkyld Blata-kopia. Men det är ju bara min åsikt...
 

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
GRC RSR
mitt råd är att inte trimma denna minimoto.
det är bortkastade pengar. mycke billigare att köpa en av dom snabbare modellerna, du kan aldrig trimma en 14e så att den går lika fort som dessa. & du komer snart att ha lagt ut mer pengar nän vad det skulle kostat att köpt en av dom "dyrare" modellerna.
 

Boden

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Boden
Hoj
minimoto
köpte min begad (knappt använd) och då följde trimmet med, fick inte dit sportfiltret men det gav lite extra fart (ca 5-10) och lite bättre grudvrid
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
En 14e skulle man kunna få upp i ca 100km/h.
7drev fram, 62drev bak.
Cylinder kit.
Att öka porten på förgasaren kommer göra mycket.
Att införskaffa en Boost bottle kan vara bra, men det gäller att man väljer en som är anpassad för motorn, annars får du bakvänd prestanda.

Men som sagt, det beror på vad man ska ha biken till. Att köra på en gocartbana så är det igen ide att ha kapacitet för 100knyck,eftersom dett ainte uppnås.

Vill man göra bus och köra på väg så är det annorlunda. Då får du topphastighet, men accelerationen kommer minska
 

Boden

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Boden
Hoj
minimoto
ok tack för tipset, vill bara ha så jag drar farsan haha =)

kan man göra göra nåt åt förgasaren som den är nu? hur gör man då, är kass på sånt men har en kompis osm är yrkesmekaniker så han borde kunna sånt.
 
Last edited:

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Andreas_ace skrev:
En 14e skulle man kunna få upp i ca 100km/h.
7drev fram, 62drev bak.

Detta är lika med 16000 rpm! Det låter helt otroligt att du skulle få en så svag luftkyld kinahoj att varva så mycket med den extrema utväxlingen.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Själv ligger man i 60km/h med 7 & 65 kugg.
och med orginal motorn.

Det går inte bara att räkna rpm för att få ut hastighet.
Men det beror på hur man räknar.

Enl mig så skulle 16k rpm göra 107km/h för min nuv utväxling

Dem få HK man får extra med cylinder kit, boost bottle gör mycket.
Boost bottle kan öka varven ca 2500rpm och ngt större förgasare 500rpm.
Så ca 12000rpm blir det.

Själva momenteffekten ökas med ca 50%
 
Last edited:

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Grabben du har nollkoll! Om utväxlingen, hjuldiametern och hastigheten är given så är också varvtalet givet.

Nej, du skulle inte ligga i 120km/h med 16000 rpm och 7/65 utan 93,6 km/h.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Vad för hjuldiameter räknar du på?

Nuvarande utväxling har jag 60km/h på 8900varv ( 8776rmp enl mätaren om den nu inte ljuger)
FÖr enkelhet 8900.

60km/h/8900rpm=0.00675 ( km/h per varv)
denna summa *16k= 107. Om man räknar så, självklart kan man inte räkna så, eftersom ju mer fart= mer motstånd.

och denna teori går att anv.

När jag väl kör igång trimningen så kommer den kraft som försvinner pga motsånd att minska vilket kommer öka hastighet ytterligare.

* gick fordon, 70:e bästa elev 1999 tot 1070 elever som gjorde MAF provet*
 
Last edited:

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Andreas_ace skrev:
Vad för hjuldiameter räknar du på?

Nuvarande utväxling har jag 60km/h på 8900varv ( 8776rmp enl mätaren om den nu inte ljuger)
FÖr enkelhet 8900.

60km/h/8900rpm=0.00675 ( km/h per varv)
denna summa *16k= 107. Om man räknar så, självklart kan man inte räkna så, eftersom ju mer fart= mer motstånd.

och denna teori går att anv.

När jag väl kör igång trimningen så kommer den kraft som försvinner pga motsånd att minska vilket kommer öka hastighet ytterligare.

* gick fordon, 70:e bästa elev 1999 tot 1070 elever som gjorde MAF provet*

Jag räknar med 6,5" vilket är det vanliga på minimoto. Det finns fina program för detta:
http://www.minimotogarage.com/ecm_speed_calc.html
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Stämmer 6 tum egentligen.

Men kör jag enl uträkning.
8900rpm
6½"
7/65
=51km/h

Så deras uträkning till min riktiga hastighet stämmer inte.
Då den beräknar 9km fel.

om man mäter mark till höjd på däcket så är det 27cm= 11"
 
Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
GRC RSR
Andreas_ace skrev:
Stämmer 6 tum egentligen.

Men kör jag enl uträkning.
8900rpm
6½"
7/65
=51km/h

Så deras uträkning till min riktiga hastighet stämmer inte.
Då den beräknar 9km fel.

om man mäter mark till höjd på däcket så är det 27cm= 11"


om du monterar en cyckeldator & då mäter hjulets omkrets så märker du nog att din 14e går 45km/h som alla andras.

när du mäter omkretsen så gör du ett sträck på hjulet & markan, sen rullar du hojen med dig på så hjulet rullat 10 varv. dra nu ett nytt sträck & mät avståndet mellan sträckan, dela detta på 10 så får du rätt mått.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
nu är det så att hastighet är uppmät med bil. Självklart varierar den.
Högsta hastighet är 60km/h på plan mark och vindstilla.
Så min hastighet stämmer och det är inga 45km/h, det är vad den gjorde med 6/68drev.

Måttet e inte så jätte viktigt för mig.
Höjden på däcket är nära på 27cm, dvs nära 11", det är enkelt att se skillnad med bara ögat.
6"=15cm
11"=27cm

Omkrets e enkelt att räkna ut, 27*PI ( 3.14)=84.78cm
 
Last edited:

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Nora
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Andreas_ace skrev:
Trimsatser brukar ge ca 20% effektökning, att ordna en förgasare med större port ger ännu mer.

vad menas med förgasare med större port? å ang 20% effekt ökning så har jag hört att bara ett öppet luft filter gör det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top