Trim till XR650

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Bandit skrev:
Är denna kamaxel http://www.bergos.de/shop/artikelde...kat=3&bes_id=c79dcb4569e5647d17abf04446bcbf07 egntigen ingen kamaxel utan en omslipning av den man har? är det så du menar

vad betyder detta: Hub im Tausch

Det betyder att man skickar in sin original, någorlunda oskadade grej och får tillbaka en annan omgjord grej. Det skall inte alls vara någon skillnad på omgjorda eller de som är så från början. Bergos lär ju skicka iväg grejerna till nån som härdar osv på samma sätt som original är gjord.

Vill du ha kvar originalkammen så kostar det en tusing extra. Kan vara längre lev. tider då också om de inte har prylarna på hyllan

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
sitat från PG: "Original tror jag det var 41hk på bakhjulet. Med HRC kit och nytt avgassystem och rätt bestyckning gav den 48 bakhjulshästar"

är det värt 25000kr för 7hk!?!?!
(om nu HRC kitet verkligen kostade hutlösa 16000 som någon skrev och ett avgs ca 9000kr)

Jag skulle nog plocka ihop egna grejer istället! eller köpt en :banana KTM :7peta

Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Per skrev:
Precis de grejer jag ska köpa.. Samma som HRC fast med 11-1 isf 11.5-1 och att man missar grövre kamkedja, drev, kopplingsfjädrar osv men det kan man ta då man sparar 12 lök på affären. Tyvärr får man lämna in originalkammen för omslipning eller pröjsa extra för att få en färdig - men då behålla originalet

Personligen tror jag man offrar lite för mycket hållbarhet på vevlager o dyl om man åker runt med högre komp. Med trimningsgrad enl ovan håller nog hojen flera jordenrunt resor om man inte missköter prylarna.

Måste dock erkänna att förra hrc kittet jag testade (original, dock beggat) så höll hojen 500m innan kolven sprack..

sprack kolven??
vad kostade den resan?

jwi

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
XR650R
Vad tror ni om att bara byta kammen istället ?
Det är ju mycket enklare än att byta kolv.
Har ställt frågan till Hotcams i USA och fått fäljande svar :

"It depends on where you want your power at. Usually an increase in power in one place is a decrease, or tradeoff to another area. The stage 1 cam gains mostly in the middle at an 11% gain, and a little on the top with about a 4% gain. The stage 2 looses some on the bottom, and has a very healthy increase in the middle with most of the gain on the top, at 14%."

Samma fråga till ABP Racing gav följande:
"If you use the stage 1-camshaft, you have around 4 HP more on the hole rpm.
More than stage one you should not use, if you ride enduro.."

Finns det någon på forumet som har egen erfarenhet ?

/JWi

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Nån som har hört var man kan köpa EDELBROCK förgasare till xr:en?
tydligen så skall det bästa förgasaren till xr:en, verkar inte vara alltför dyr heller
mellan 3800-4500kr

jwi

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
XR650R
Barnumspro lär ha återförsäljare i England, kolla med dem.

QS är bra då den är lätt att justera in och är inte känslig för höjdförändringar.
Kan vara svårt med reservdelar i Sverige.

Jag kör med Mikuni TM40, tycker den är betydligt bättre än original. Lite pill med injustering men nu går den kanon, mycket bra gasrespons i alla lägen.
2500:- i Tyskland.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
jwi skrev:
Barnumspro lär ha återförsäljare i England, kolla med dem.

QS är bra då den är lätt att justera in och är inte känslig för höjdförändringar.
Kan vara svårt med reservdelar i Sverige.

Jag kör med Mikuni TM40, tycker den är betydligt bättre än original. Lite pill med injustering men nu går den kanon, mycket bra gasrespons i alla lägen.
2500:- i Tyskland.

oki .. märkte du stor prestanda skillnad åxå eller?
som jag fattade det i usa så kör alla med edelbrock quicksilwer om dom är toknöjda,

fast det är juh som du säger om reservdelar =/

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
SlirDavid skrev:
Turbo Marklund i Piteå monterade ju en turbo på P-G:s XR.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna men på hemsidan stod det att dom bromsat XR:en orginal till 42-42hk.
Med HRC kit 46-47hk och med turbon var det någonstans mellan 60-70hk.

Så det verkar stämma att HRC kitet ger ca 13-15 hk.

Så den anginva effekten från Honda på 65hk stämmer om man monterar HRC kit och turbo.
Är det sånt som kallas lögn?

Om jag minns helt fel så var den bänkad till 82hk, 70 vid första trimningen (om jag nu kopplar till rätt hojj så hade han in den två gånger). PG fick ju inte köra den på dakar :/

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Ni som har högkompressionskolvar...vad är det för kompressionsförhållande ni har 11:1 eller 12:1

Är 12:1 kolven värd 800 spänn mer 11:1 kolven på bergos....nån som har erfarenhet

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0