Trim?

Kevinoo

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Xt125x
Vet nån om det går att få tag på ett effektsystem till yamaha xt125x vill ha mer vrid och ljuf i den?
tack på förhand :banana

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kevinoo skrev:
2071813 Vet nån om det går att få tag på ett effektsystem till yamaha xt125x vill ha mer vrid och ljuf i den?
tack på förhand :banana
Ledsen men de har varigt uppe 30000 gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma fyrtaktare. Om du ändå vill göra det så leta efter yamaha ttr delar det är samma motor.

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
prulle skrev:
2071833 Ledsen men de har varigt uppe 30000 gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma fyrtaktare. Om du ändå vill göra det så leta efter yamaha ttr delar det är samma motor.

Vad snackar du om inte ekonomisk FÖRSVARBART?!
Han ville ha bättre ljud o lite vrid?!

Fråga din åf för rör och slipon.
Sen så kan du ju lätta svänghjulet för att få den mer varv(-)villig?

150cc w/cam $399.95
cdi w/higer revlimit $139.95
CLUTCH SPRINGS $24.95
Shipping w/full insurance $55

Summa: 620$
4940kr

Sen är det bara köpa rör/slipon (och större förgasare, funkar med orginal också)

www.procycle.us
www.powroll.com

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Kalle_rs skrev:
2072031 Vad snackar du om inte ekonomisk FÖRSVARBART?!
Han ville ha bättre ljud o lite vrid?!

Fråga din åf för rör och slipon.
Sen så kan du ju lätta svänghjulet för att få den mer varv(-)villig?

150cc w/cam $399.95
cdi w/higer revlimit $139.95
CLUTCH SPRINGS $24.95
Shipping w/full insurance $55

Summa: 620$
4940kr

Sen är det bara köpa rör/slipon (och större förgasare, funkar med orginal också)

www.procycle.us
www.powroll.com
Ja vips så har du fått kanske 2 hästar till... Knappast värt det va?

Sen kan du inte lätta svänghjulet utan att lätta andra änden för de måste va ballans.
Varvstopet är ju bara där för skojs skull oxå...

Större förgasare=sämmre strömningshastighet= sämmre vrid.. (vist det är inte bra med för liten heller)

Ne nu ska ja låta er slösa bort varandraras pengar ifred.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
THE_HOJ_NOOB skrev:
2072148 Vad menar du med sämre vrid? sämre bottendrag eller?
Ja framföra allt i botten menöver hela registret. Ta ett sug rör å sug in, det är ganska mycke tryck va? Det är det som drar med sig soppan in. Ta nu en toa rulle (å torka av kalles mun för han snackar skit) Och sug in det är ingen vidare tryck i det va? altså blir det inget vakum inget vakum=ingen soppa sugs upp.

Allt hänger ihop. Ändrar man en sida måste man ändra andra.

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
prulle skrev:
2072121 Ja vips så har du fått kanske 2 hästar till... Knappast värt det va?

Sen kan du inte lätta svänghjulet utan att lätta andra änden för de måste va ballans.
Varvstopet är ju bara där för skojs skull oxå...

Större förgasare=sämmre strömningshastighet= sämmre vrid.. (vist det är inte bra med för liten heller)

Ne nu ska ja låta er slösa bort varandraras pengar ifred.

Nja du får cirka 8 hästar till annars men okej.
Större förgasare? Visst du får sämre strömninshastighet med en 32mm förgasare. men inte med en 20-24mm (sitter oval 20mm förgasare = ca 16mm)

Lätta andra änden, du menar vevaxeln? Vad jag har hört så ska inte det behövas. Man behöver inte heller lätta svänghjulet om man köper big bore kit som orkar snurra svänghjulet...

Slösa pengar, en ny 2takt sm kostar 50-60tusen en Ch 4takt kostar 34tusen
vem slösar pengar?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Kalle_rs skrev:
2072208 Nja du får cirka 8 hästar till annars men okej.
Större förgasare? Visst du får sämre strömninshastighet med en 32mm förgasare. men inte med en 20-24mm (sitter oval 20mm förgasare = ca 16mm)

Lätta andra änden, du menar vevaxeln? Vad jag har hört så ska inte det behövas. Man behöver inte heller lätta svänghjulet om man köper big bore kit som orkar snurra svänghjulet...

Slösa pengar, en ny 2takt sm kostar 50-60tusen en Ch 4takt kostar 34tusen
vem slösar pengar?
8 häst in my ass. fråga fredola. han la ner 6000 fick 3-4 häst.

Ja möjligen 20 mm rund då.

Den som köper en ch trimmar för 5000 får 20 för den å kommer upp i hälften av det en 2 taktare har.

(köpa nytt är slöseri överhuvudtaget)

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
prulle skrev:
2072244 8 häst in my ass. fråga fredola. han la ner 6000 fick 3-4 häst.

Ja möjligen 20 mm rund då.

Den som köper en ch trimmar för 5000 får 20 för den å kommer upp i hälften av det en 2 taktare har.

(köpa nytt är slöseri överhuvudtaget)
Men fredola köpte ju ett 150cc orginalcylinder från en thailändsk cbr150. Den cylindern är alltså ingen "trimcylinder" och är inte optimerad på något sätt för att få ut mycket häst, till skillnad från procycles ttr cylinder kit kpl med kam.

Vad det gäller förgasare så kan trådskaparen med förslagen setup ha en 28mm förgasare utan problem. Till min 4-taktare så rekomenderar dom en 28mm fögge med acc pump om jag endast skulle optimera flödet i toppen. Däremot ger det oftast ingenting att sätta på en större förgasare på en hoj som är helt orginal i motorn.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Cyren skrev:
2072327 Men fredola köpte ju ett 150cc orginalcylinder från en thailändsk cbr150. Den cylindern är alltså ingen "trimcylinder" och är inte optimerad på något sätt för att få ut mycket häst, till skillnad från procycles ttr cylinder kit kpl med kam.

Vad det gäller förgasare så kan trådskaparen med förslagen setup ha en 28mm förgasare utan problem. Till min 4-taktare så rekomenderar dom en 28mm fögge med acc pump om jag endast skulle optimera flödet i toppen. Däremot ger det oftast ingenting att sätta på en större förgasare på en hoj som är helt orginal i motorn.
Jaså jaha då hade ja väll fel.

Dock tycker jag de mongo med nästan dubbelt så stor förgasare för 20% ökning av cylinder volym.

Vad har ttren orginal?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
prulle skrev:
2072361 Jaså jaha då hade ja väll fel.

Dock tycker jag de mongo med nästan dubbelt så stor förgasare för 20% ökning av cylinder volym.

Vad har ttren orginal?
Fel och fel, det va bara en hypotes det där med cylindrarn. Men jag tror att den stämmer rätt så bra.

ttren har 20 orginal, så 28 är nog i överkant. trodde den hade 24 som min. Med dom rekomenderar 26mm på sidan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Cyren skrev:
2072483 Fel och fel, det va bara en hypotes det där med cylindrarn. Men jag tror att den stämmer rätt så bra.

ttren har 20 orginal, så 28 är nog i överkant. trodde den hade 24 som min. Med dom rekomenderar 26mm på sidan
Mjo men vem vill ha en "orginal" 150 cc? lika bra å göra de ordentligt då tycker jag. :S

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
prulle skrev:
2072709 Mjo men vem vill ha en "orginal" 150 cc? lika bra å göra de ordentligt då tycker jag. :S
orginal 150cc är ju 25cc större än orginal 125cc. där är nog förklaringen :)
Sen kan man ju bearbeta toppen och så för att få ett fint flöde

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Skramlaha XT125x -05
prulle skrev:
2072186 Ja framföra allt i botten menöver hela registret. Ta ett sug rör å sug in, det är ganska mycke tryck va? Det är det som drar med sig soppan in. Ta nu en toa rulle (å torka av kalles mun för han snackar skit) Och sug in det är ingen vidare tryck i det va? altså blir det inget vakum inget vakum=ingen soppa sugs upp.

Allt hänger ihop. Ändrar man en sida måste man ändra andra.

Då har du att lära vad gäller vrid. Bara för att en motor har mycket VRID betyder inte att den har bra BOTTENDRAG. Visste du t.ex att effekten = vridet ggr varvtalet? (men man får räkna om det till andra enheter för att det ska kunna funka, jag har inte formeln i huvudet men kan ta reda på om intresse finns). Det är alltså samma princip som när man räknar fram effekten för elektroniska grejer. En motor som producerar säg 50 nm vid 5000rpm har samma effekt som en annan motor som producerar 25nm vid 10000rpm (vid just 5000 respektive 10000 varv, sen kan det ju skilja i effekt på övriga varvtal).

Ökar man vridet vid ett visst varvtal så ökar också effekten vid det varvtalet. Flyttar man fram max vridet ökar troligen effekten också.

Hoppas ni förstår denna förklaring VRIDMOMENT inte är ett mått på hur bra bottendrag en motor har utan att det faktiskt har ett samband med effekten.

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Jag håller med prulle det är inte ekonomoskt försvarbart att trimma en fyrtaktare. Ska man köra trimmat så kör man 2-taktare. Fast judet blir ju bättre med en fyrtaktare :tungan

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
THE_HOJ_NOOB skrev:
2074880 Då har du att lära vad gäller vrid. Bara för att en motor har mycket VRID betyder inte att den har bra BOTTENDRAG. Visste du t.ex att effekten = vridet ggr varvtalet? (men man får räkna om det till andra enheter för att det ska kunna funka, jag har inte formeln i huvudet men kan ta reda på om intresse finns). Det är alltså samma princip som när man räknar fram effekten för elektroniska grejer. En motor som producerar säg 50 nm vid 5000rpm har samma effekt som en annan motor som producerar 25nm vid 10000rpm (vid just 5000 respektive 10000 varv, sen kan det ju skilja i effekt på övriga varvtal).

Ökar man vridet vid ett visst varvtal så ökar också effekten vid det varvtalet. Flyttar man fram max vridet ökar troligen effekten också.

Hoppas ni förstår denna förklaring VRIDMOMENT inte är ett mått på hur bra bottendrag en motor har utan att det faktiskt har ett samband med effekten.
Precis...

En liten praktisk förklaring:

Jag har ju mer Vrid i min 250cc 2-takt än vad crf450 har, men crf.en har grymmt mycket bättre botten än vad jag har i min 250...:) orkar inte skriva mer...

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
THE_HOJ_NOOB skrev:
2074880 Blablablabla-

Ja, det tror jag alla förstod. Även prulle. Tycker det låter som om du precis lärt dig och kommer ut ur din lilla garderob med uppfattningen om att ingen annan kan. :7peta

THE_HOJ_NOOB

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Skramlaha XT125x -05
Trashcan skrev:
2079453 Ja, det tror jag alla förstod. Även prulle. Tycker det låter som om du precis lärt dig och kommer ut ur din lilla garderob med uppfattningen om att ingen annan kan. :7peta

Jodå det finns andra som kan...Nån måste ha förklarat för mig nångång i tiden också... :pannkyss

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024