Kevinoo
Ny medlem
Vet nån om det går att få tag på ett effektsystem till yamaha xt125x vill ha mer vrid och ljuf i den?
tack på förhand
tack på förhand
Ledsen men de har varigt uppe 30000 gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma fyrtaktare. Om du ändå vill göra det så leta efter yamaha ttr delar det är samma motor.Kevinoo skrev:2071813Vet nån om det går att få tag på ett effektsystem till yamaha xt125x vill ha mer vrid och ljuf i den?
tack på förhand
prulle skrev:2071833Ledsen men de har varigt uppe 30000 gånger. Det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma fyrtaktare. Om du ändå vill göra det så leta efter yamaha ttr delar det är samma motor.
Ja vips så har du fått kanske 2 hästar till... Knappast värt det va?Kalle_rs skrev:2072031Vad snackar du om inte ekonomisk FÖRSVARBART?!
Han ville ha bättre ljud o lite vrid?!
Fråga din åf för rör och slipon.
Sen så kan du ju lätta svänghjulet för att få den mer varv(-)villig?
150cc w/cam $399.95
cdi w/higer revlimit $139.95
CLUTCH SPRINGS $24.95
Shipping w/full insurance $55
Summa: 620$
4940kr
Sen är det bara köpa rör/slipon (och större förgasare, funkar med orginal också)
www.procycle.us
www.powroll.com
prulle skrev:2072121Större förgasare=sämmre strömningshastighet= sämmre vrid.. (vist det är inte bra med för liten heller)
Ja framföra allt i botten menöver hela registret. Ta ett sug rör å sug in, det är ganska mycke tryck va? Det är det som drar med sig soppan in. Ta nu en toa rulle (å torka av kalles mun för han snackar skit) Och sug in det är ingen vidare tryck i det va? altså blir det inget vakum inget vakum=ingen soppa sugs upp.THE_HOJ_NOOB skrev:2072148Vad menar du med sämre vrid? sämre bottendrag eller?
prulle skrev:2072121Ja vips så har du fått kanske 2 hästar till... Knappast värt det va?
Sen kan du inte lätta svänghjulet utan att lätta andra änden för de måste va ballans.
Varvstopet är ju bara där för skojs skull oxå...
Större förgasare=sämmre strömningshastighet= sämmre vrid.. (vist det är inte bra med för liten heller)
Ne nu ska ja låta er slösa bort varandraras pengar ifred.
8 häst in my ass. fråga fredola. han la ner 6000 fick 3-4 häst.Kalle_rs skrev:2072208Nja du får cirka 8 hästar till annars men okej.
Större förgasare? Visst du får sämre strömninshastighet med en 32mm förgasare. men inte med en 20-24mm (sitter oval 20mm förgasare = ca 16mm)
Lätta andra änden, du menar vevaxeln? Vad jag har hört så ska inte det behövas. Man behöver inte heller lätta svänghjulet om man köper big bore kit som orkar snurra svänghjulet...
Slösa pengar, en ny 2takt sm kostar 50-60tusen en Ch 4takt kostar 34tusen
vem slösar pengar?
Men fredola köpte ju ett 150cc orginalcylinder från en thailändsk cbr150. Den cylindern är alltså ingen "trimcylinder" och är inte optimerad på något sätt för att få ut mycket häst, till skillnad från procycles ttr cylinder kit kpl med kam.prulle skrev:20722448 häst in my ass. fråga fredola. han la ner 6000 fick 3-4 häst.
Ja möjligen 20 mm rund då.
Den som köper en ch trimmar för 5000 får 20 för den å kommer upp i hälften av det en 2 taktare har.
(köpa nytt är slöseri överhuvudtaget)
Jaså jaha då hade ja väll fel.Cyren skrev:2072327Men fredola köpte ju ett 150cc orginalcylinder från en thailändsk cbr150. Den cylindern är alltså ingen "trimcylinder" och är inte optimerad på något sätt för att få ut mycket häst, till skillnad från procycles ttr cylinder kit kpl med kam.
Vad det gäller förgasare så kan trådskaparen med förslagen setup ha en 28mm förgasare utan problem. Till min 4-taktare så rekomenderar dom en 28mm fögge med acc pump om jag endast skulle optimera flödet i toppen. Däremot ger det oftast ingenting att sätta på en större förgasare på en hoj som är helt orginal i motorn.
Fel och fel, det va bara en hypotes det där med cylindrarn. Men jag tror att den stämmer rätt så bra.prulle skrev:2072361Jaså jaha då hade ja väll fel.
Dock tycker jag de mongo med nästan dubbelt så stor förgasare för 20% ökning av cylinder volym.
Vad har ttren orginal?
Mjo men vem vill ha en "orginal" 150 cc? lika bra å göra de ordentligt då tycker jag. :SCyren skrev:2072483Fel och fel, det va bara en hypotes det där med cylindrarn. Men jag tror att den stämmer rätt så bra.
ttren har 20 orginal, så 28 är nog i överkant. trodde den hade 24 som min. Med dom rekomenderar 26mm på sidan
orginal 150cc är ju 25cc större än orginal 125cc. där är nog förklaringenprulle skrev:2072709Mjo men vem vill ha en "orginal" 150 cc? lika bra å göra de ordentligt då tycker jag. :S
prulle skrev:2072186Ja framföra allt i botten menöver hela registret. Ta ett sug rör å sug in, det är ganska mycke tryck va? Det är det som drar med sig soppan in. Ta nu en toa rulle (å torka av kalles mun för han snackar skit) Och sug in det är ingen vidare tryck i det va? altså blir det inget vakum inget vakum=ingen soppa sugs upp.
Allt hänger ihop. Ändrar man en sida måste man ändra andra.
Precis...THE_HOJ_NOOB skrev:2074880Då har du att lära vad gäller vrid. Bara för att en motor har mycket VRID betyder inte att den har bra BOTTENDRAG. Visste du t.ex att effekten = vridet ggr varvtalet? (men man får räkna om det till andra enheter för att det ska kunna funka, jag har inte formeln i huvudet men kan ta reda på om intresse finns). Det är alltså samma princip som när man räknar fram effekten för elektroniska grejer. En motor som producerar säg 50 nm vid 5000rpm har samma effekt som en annan motor som producerar 25nm vid 10000rpm (vid just 5000 respektive 10000 varv, sen kan det ju skilja i effekt på övriga varvtal).
Ökar man vridet vid ett visst varvtal så ökar också effekten vid det varvtalet. Flyttar man fram max vridet ökar troligen effekten också.
Hoppas ni förstår denna förklaring VRIDMOMENT inte är ett mått på hur bra bottendrag en motor har utan att det faktiskt har ett samband med effekten.
THE_HOJ_NOOB skrev:2074880Blablablabla-
Hoppas ni förstår denna förklaring VRIDMOMENT inte är ett mått på hur bra bottendrag en motor har utan att det faktiskt har ett samband med effekten.
Trashcan skrev:2079453Ja, det tror jag alla förstod. Även prulle. Tycker det låter som om du precis lärt dig och kommer ut ur din lilla garderob med uppfattningen om att ingen annan kan.
THE_HOJ_NOOB skrev:2080143Jodå det finns andra som kan...Nån måste ha förklarat för mig nångång i tiden också...
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |